رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایران در نشست خبری دبیرخانه مشترک سه‌اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون

توسعه متوازن منطقه‌ای از اهداف دبیرخانه سه‌اتاق است

رئیس اتاق ایران در نشست خبری دبیرخانه مشترک سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف، لزوم توجه تصمیم‌گیران نسبت به تنوع بالای منطقه‌ای کشور و اهمیت رعایت وضعیت مناطق در بررسی برنامه توسعه را مورد توجه قرار داد.

سارا ترابی

خبرنگار
07 دی 1395
کد خبر : 6124
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست خبری دبیرخانه مشترک سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف با حضور روسای سه اتاق برگزار شد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران و سخنگوی سه‌اتاق با اشاره به لزوم انسجام و داشتن صدای واحد در بخش غیردولتی، تشکیل دبیرخانه مشترک سه‌اتاق را امری ضروری توصیف کرد و گفت: اگر بخش غیردولتی کشور در تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های کشور نظرات متفاوتی را مطرح کند، به طور حتم دولت با تردید و ابهام مواجه شده و نسبت به پیشنهادات بخش‌خصوصی بی‌توجه می‌شود.

وی تصریح کرد: دبیرخانه مشترک سه اتاق ایجاد شد تا بتواند این انسجام و یکپارچگی را بین بخش غیردولتی ایجاد کند. در همین رابطه توسعه متوازن منطقه‌ای به عنوان یکی از برنامه‌ها و اهداف دبیرخانه درنظر گرفته شد.

رئیس اتاق ایران تنوع بالای منطقه‌ای در ایران را مورد توجه قرار داد و افزود: برنامه‌ریزیان باید به هنگام بررسی برنامه ششم توسعه این تنوع منطقه‌ای را مدنظر داشته باشند، نه اینکه برای همه کشور نسخه‌ای واحد درنظر بگیرند درغیر این صورت مانند برنامه‌های قبلی اهداف محقق نمی‌شود.

شافعی در ادامه به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یک استراتژی بلندمدت است، باید در سال 95 که به این نام معرفی شده، پایه‌های آن را در اقتصاد بنا کنیم و در طول سال‌های آینده به تکمیل آن بپردازیم.

وی در مورد برخی انتقادات بخش غیردولتی از لایحه برنامه ششم توسعه تصریح کرد: دولت نظرات بخش غیردولتی را می‌شنود اما متاسفانه همه آنها را مورد توجه قرار نمی‌دهد. در این برنامه هم سد تمرکز دولت بر اقتصاد شکسته نشد. همچنین بخش غیردولتی خواستار استقلال بیشتر استانداران است.

رئیس اتاق ایران در ادامه بی‌توجهی نسبت به آسیب‌های اجتماعی در برنامه ششم توسعه را نیز مورد انتقاد قرار داد. به اعتقاد سخنگوی سه‌اتاق هدف دولت و بخش غیردولتی یکی است اما راه‌ها و نگرش‌ها برای تحقق اهداف، متفاوت است که باید از طریق تعامل با دولت به راهکارهای یکسان دست پیدا کنیم.

شافعی همچنین اصلاح الگوی مصرف را از جمله موضوعات مهم قابل توجه در برنامه ششم دانست و تشریح کرد: ایران قهرمان اتلاف منابع در منطقه است با این حال قصد دارد توسعه اقتصادی را در کشور ایجاد کند که این دو در تعارض بایکدیگر هستند.

وی در واکنش به سوالی مبنی بر نتایج حاصل شده از رفت و آمد هیات‌های اقتصادی به ایران، عنوان کرد: این هیات‌ها دو هدف را دنبال می‌کنند. دسترسی به بازار ایران و دسترسی به بازار منطقه. انها به خوبی می‌دانند که ایران امن‌ترین و راحت‌ترین راه برای در اختیار داشتن بازار منطقه است.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: از آنجایی که ایران سال‌های سال با دنیا ارتباط و مراودات خاصی نداشته است، بنابراین تصویر روشنی از این بازار در اختیار فعالان اقتصادی دنیا وجود ندارد. بنابریان انتقال تصویر مناسب از وضعیت ایران در صحنه جهانی اهمیت بالایی دارد.

 مشکلات دهه‌های اخیر بر سر دولت یازدهم خراب شد

علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران در این نشست گفت: اینکه بگوییم دولت گوش شنوا ندارد درست نیست؛ در دهه‌های اخیر مشکلات افزایش یافت و به آنها کم توجهی شد که در نتیجه آن، مشکلات دهه‌های اخیر بر سر دولت یازدهم خراب شده است.

به اعتقاد این مقام مسئول تعاملات دوجانبه میان بخش‌خصوصی و دولت باید بخشی از این مشکلات را حل کند.

وی تاکید کرد: بخش‌خصوصی مشکلات و معضلات مبتلابه دولت را درک می‌کند و با آن بیگانه نیست.

فاضلی یکی از مشکلات دولت را فربه بودن بدنه عنوان کرد و گفت: دولت دو میلیون حقوق بگیر دارد و متاسفانه روز به روز هم این بدنه فربه‌تر می‌شود؛ حذف کردن این مجموعه و کاهش آن نیز کار سختی است.

رئیس اتاق اصناف ایران با انتقاد از ندیده شدن بخش‌خصوصی در لایحه برنامه ششم توسعه گفت: به‌رغم تلاش دولت یازدهم، تصدی‌گری دولت در این دوران نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه بیشتر هم شده است؛ بارزترین نشانه را در احکام برنامه ششم شاهد هستیم. به‌رغم همه تلاش‌های کارشناسان اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون، نظرات کارشناسی آنها در لایحه برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار نگرفته است.

فاضلی با اشاره به اینکه برنامه ششم مانند برنامه پنجم توسعه پیش می‌رود، تصریح کرد: احکام باید به گونه‌ای تدوین شود که با اجرای آن شاهد سپردن امور به بخش‌خصوصی باشیم. طبق اطلاعات موجود سهم بهره‌وری در برنامه پنجم توسعه تنها نیم‌درصد بود که دلیل اصلی آن هم عدم حضور بخش غیردولتی در اقتصاد است.

رئیس اتاق اصناف ایران افزود: در سال‌های اخیر، سه‌اتاق نهایت همکاری را با دولت یازدهم داشته‌اند؛ برای مثال بنگاه‌های صنفی اجازه ندادند که در سالهای اخیر بازار دچار تلاطم شود، اما از طرف دولت شاهد حرکت‌های نامناسب هستیم؛ به عنوان نمونه شاهد هستیم که دولت لایحه‌ای برای تضعیف اتاق تعاون به مجلس تقدیم کرده است.

بهمن عبدالهی، رئیس اتاق تعاون نیز با اشاره به ابلاغ سیاستهای اصل 44 از سوی مقام معظم رهبری و تاکید آن بر آماده شدن فضا به منظور حضور پررنگ‌تر بخش‌خصوصی در اقتصاد، تاکید کرد: با توجه به این رویداد مبارک هر سه اتاق به این نتیجه رسیدند که باید انسجام خود را بیشتر کنند در نتیجه دبیرخانه مشترک سه اتاق راه‌اندازی شد.

وی با نگاهی به برنامه پنجم توسعه و باقی ماندن بخش قابل توجهی از احکام آن بر روی زمین تشریح کرد: شاید اگر دولت در اجرای احکام این برنامه همت کافی داشت، امروز بخش زیادی از تصدی‌گری‌های دولت از بین رفته بود و بخش غیردولتی حضور بیشتری در اقتصاد پیدا می کرد. در واقع سیاست های اصل 44 با قوت بیشتری پیگیری می‌شد.

بر اساس اظهارات این مقام مسئول اگر برنامه پنجم توسعه به خوبی اجرا می‌شد، سهم تعاونی ها از 7 یا 8 درصد در اقتصاد به 25 درصد افزایش می‌یافت. 

رئیس اتاق تعاون برنامه ششم توسعه را نیز در راستای برنامه‌های قبلی توصیف کرد و افزود: متاسفانه این برنامه هم توجه خاصی به لزوم کوچک شدن دولت ندارد.

اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار توسط دستگاه‌های دولتی درخواست دیگری بود که از سوی عبدالهی مطرح شد.

در همین رابطه