رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

همزمان با برگزاری یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان

اتاق ایران و کنفدراسیون کارآفرینان آذربایجان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

حسین پیرموذن، عضو هیات رئیسه اتاق ایران، و محمد موسی‌یف رئیس کنفدراسیون کارآفرینان جمهوری آذربایجان در نخستین روز برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در باکو تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

08 دی 1395
کد خبر : 6129
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

حسین پیرموذن، عضو هیات رئیسه اتاق ایران، و محمد موسی‌یف رئیس کنفدراسیون کارآفرینان جمهوری آذربایجان در نخستین روز برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در باکو تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

در این نشست که با حضور مدیران بخش دولتی دو طرف در حوزه های مختلف و همچنین جمعی از تجار و فعالان بخش خصوصی در حال برگزاری است، علاوه بر بررسی توافقات قبلی، زمینه های توسعه همکاری های جدید دو کشور نیز بررسی می شود. یازدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان از دیروز در باکو آغاز شده و تا پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

در روز اول این نشست، بیش از 250 نفر از تجار ایران و جمهوری آذربایجان در مذاکرات رو در رو شرکت کرده و زمینه های همکاری های مشترک را مورد بررسی قرار  دادند.

شاهین مصطفی‌یف، وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان، در مراسم آغاز بکار این نشست با اشاره به افزایش 60 درصدی  حجم مبادلات تجاری دو کشور در یازده ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال، قبل گفت: روابط ایران وجمهوری آذربایجان با اراده سیاسی رؤسای جمهور دو کشور در حال توسعه است و اینگونه نشست ها فرصت مناسبی برای توسعه همکاری ها در بخش های جدید است.

وی بر گسترش همکاری های دو کشور در زمینه تکمیل سد «خدا آفرین»  و «قیز قالاسی» و همچنین نیروگاه آبی «اردوباد – مارازاد» تاکید کرد و اجرای این طرح ها را از نظر سیاسی و اقتصادی مهم دانست.

مصطفی‌یف با اعلام اینکه در همه زمینه ها همکاری جمهوری آذربایجان با ایران در حال توسعه است گفت در عرصه های نفت و گاز و انرژی، سرمایه گذاری و حمل ونقل کارهای خوبی صورت می گیرد بطوری که  مرحله اول دالان شمال- جنوب اکنون آماده افتتاح است.

وی ساخت کارخانه خودروسازی در نفت چالا، مذاکره در خصوص تراکتورسازی و اتوبوس سازی و آغاز عملیات ساخت کارخانه داروسازی در 20 روز آینده با مشارکت ایران را نیز از دیگر همکاری های دو طرف برشمرد و افزود: برای توسعه همکاری ها در بخش گردشگری هم به زودی صدور ویزا به شهروندان ایرانی در مدت سه روز انجام خواهد شد.

محمود واعظی وزیر ارتباطات نیز در این نشست، توسعه همکاری های دو کشور را در زمینه‌های مختلف خوب توصیف کرد و بر رفع موانع احتمالی در اجرای طرح های مورد توافق  قبلی در سریعترین زمان و ایجاد عرصه ها و افق های جدید همکاری های دو جانبه تاکید کرد.

واعظی که به عنوان رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی در این نشست شرکت کرده است، توسعه همکاری ها در زمینه های کشت فرا سرزمینی، صادرات محصولات باغی، تجهیزات کشاورزی، نفت و انرژی و همچنین توسعه همکاری های سه جانبه بین ایران، جمهوری آذربایجان و دیگر کشورها از جمله روسیه، ترکیه، قزاقستان و بلاروس را ضروری دانست.

یازدهمین اجلاس کمیسیون  مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با  فعالیت 8 کار گروه در حوزه های مختلف برگزار می شود. این نشست روز پنجشنبه، نهم دی ماه، در جمهوری خودمختار نخجوان برگزار خواهد شد و با امضای پروتکل به کار خود پایان خواهد داد.

 دیدار محمود واعظی با چند وزیر جمهوری آذربایجان و مسئولان بانک مرکزی این کشور، بازدید از نیروگاه های آبی اردوباد و مارازاد  و افتتاح مسیر مسافربری نخجوان-مشهد و بالعکس از جمله برنامه های جنبی یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است.

در همین رابطه