رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

اینفوگرافیک

سال 2016 به روایت بانک جهانی

بانک جهانی در گزارش اخیر خود، مروری به آمارهای اقتصادی و اجتماعی سال 2016 داشته است.

راضیه علیپور

خبرنگار
08 دی 1395
کد خبر : 6140
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تحولات اجتماعی، سیاسی، و اقتصادی زیادی وجود دارد زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نگاهی به اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد برخی چالش‌های پیش‌رو باعث پیشرفت شده است. در زیر 12 نمودار آمده است که درباره وقایع سال 2012 بیشتر توضیح می‌دهد:

1. تعداد پناهندگان در جهان افزایش یافته است

در آغاز سال 2016، 65 میلیون نفر به‌زور و اجبار از خانه‌های خود آواره شدند، درحالی‌که این رقم در سال 2015، 60 میلیون نفر بوده است. بیش از 21 میلیون نفر به‌عنوان پناهنده شناخته می‌شوند. خارج از کشورهای صحرای جنوبی آفریقا، اکثر پناهندگان در شهرستان‌ها و شهرها زندگی می‌کنند، یعنی جایی که دنبال امنیت، دسترسی بهتر به خدمات و فرصت‌های شغلی می‌گردند. گزارش اخیر "آواره اجباری" دیدگاه جدیدی درباره نقش توسعه در کمک به پناهندگان ارائه می‌دهد، آوارگان و جوامع میزبان آن‌ها با یکدیگر به‌صورت بشردوستانه مشغول فعالیت هستند. ازجمله اقدامات انجام شده، کمک‌های مالی جدید برای کشورهایی مانند لبنان و اردن بوده است که میزبان تعداد زیادی پناهنده هستند.

2. توافق تغییرات آب‌وهوای جهانی اجرایی شده است

پیمانی که در پاریس در سال 2015 تصویب شد و 118 کشور از میان 194 کشور آن را امضا کردند، باعث رعایت الزام‌های جدیدی برای مبارزه با گرمای جهانی شده است. یکی از اهداف اصلی این توافق، ترویج تغییر رویه به انرژی پاک بوده است. در کشورهای توسعه‌یافته، تقاضا برای انرژی تجدید پذیر به دلیل قیمت پایین آن افزایش است. در حال حاضر انرژی‌های تجدید پذیر در بسیاری از بازارها ازنظر هزینه مقرون به‌صرفه هستند و به‌عنوان منابع اصلی انرژی شناخته می‌شوند.

3. تجارت جهانی تضعیف‌شده است

رشد تجارت جهانی در سال 2016 ضعیف‌ترین عملکرد خود را از زمان بحران مالی‌جهانی ثبت کرده است. حجم تجارت جهانی با رکود مواجه بوده است و در این وضعیت حجم پایین سرمایه‌گذاری جهانی نقش عمده‌ای ایفا کرد.

تجارت، موتور اصلی رشد اقتصاد جهانی بوده و به کاهش فقر جهانی در نیمه سال 1990 کمک کرده است. بنابراین کاهش سرعت تجارت می‌تواند پیامدهایی برای رشد، توسعه و مبارزه علیه فقر داشته باشد.

4. مردم به موبایل بیشتر از برق یا آب تمیز دسترسی دارند

دسترسی به تلفن‌های همراه در کشورهای با درآمد پایین و متوسط افزایش یافته است، این در حالی است که دیگر مزایای انقلاب دیجیتال – مانند بهره‌وری بیشتر، فرصت‌های بیشتر برای طبقه متوسط و ضعیف، و دولت‌ها و شرکت‌های پاسخگو- هنوز گسترش نیافته است. با توجه به گزارش توسعه جهانی در اینترنت که بانک جهانی منتشر کرده است، تلاش‌های بیشتری نیاز است تا مردم بیشتری به اینترنت وصل شوند و محیطی ساخته شود که منافع تکنولوژی‌های دیجیتال شامل همه افراد بشود.

5. یک‌سوم مردم کمتر از 20 سال سن دارند

در حدود 40 کشور آفریقایی، بیش از 50 درصد جمعیت زیر 20 سال سن داشته‌اند. در مقابل، در 30 کشور مرفه‌تر، کمتر از 20 درصد جمعیت زیر 20 سال هستند. در گزارش نظارت جهانی آمده است که جهان در آستانه یک انتقال بزرگ جمعیتی است که این مساله روی کشورهای درحال‌توسعه تاثیرگذار است.

6. 600 میلیون شغل در 10 سال آینده مورد نیاز است

یک‌سوم از 1.8 میلیارد جوان موجود در جهان، نه شغلی دارند و نه آموزش‌دیده هستند. پیش‌بینی می‌شود از یک میلیارد جوانی که دهه آینده وارد بازار کار خواهد شد، تنها 40 درصد آن‌ها می‌توانند صاحب شغل شوند. آینده بازار کار در حال تغییر است و اقتصاد جهانی به ایجاد 600 میلیون شغل طی 10 سال آینده نیاز دارد تا بتواند با نرخ پیش‌بینی‌شده نرخ اشتغال جوانان همگام شود.

7. از هر 3 نفر، 1 نفر به توالت دسترسی ندارد

دو میلیارد و 400 میلیون نفر در کل جهان، به خدمات آب و فاضلاب مانند توالت یا سرویس بهداشتی عمومی دسترسی ندارند. این مسئله تا جایی مهم و فراگیر است که جزو اهداف توسعه پایدار هزاره، دسترسی کامل به خدمات بهداشتی کافی و مناسب تا سال 2030 تعریف شده است.

8. اکثر افراد بسیار فقیر در جنوب آسیا و صحرای جنوبی آفریقا زندگی می‌کنند

درحالی‌که در سال 2013، بیش از 1 نفر از میان 10 نفر در فقر مفرط جهانی بود، در صحرای جنوبی آفریقا این نسبت 4 به 10 بود و 389 میلیون نفر فقیر بودند. اما فقر جدید در سراسر جهان درحال کاهش است. درحالی‌که تعداد افراد بسیار فقیر هنوز بالاست، اما داده‌ها نشان می‌دهد که از سال 1990 پیشرفت خوبی در جهان صورت گرفته تا مردم از فقر نجات یابند.

9. در سال 2030، دوسوم از مردم جهان در شهرها زندگی می‌کنند

برخی از شهرهای جهان بیش از 15 میلیون جمعیت دارند و در طول 25 سال گذشته، شهرستان‌هایی مانند دهلی، شانگهای و پکن ازنظر اندازه سه برابر شده است. امروزه بیش از نیمی از مردم جهان در شهرها زندگی می‌کنند و آن شهرها مسئول بیش از 80 درصد تولید ناخالص داخلی جهانی هستند. افراد، مشاغل و دارایی‌هایی که شهرها را موفق کرده است، از سوی دیگر آن‌ها را در مقابل حوادث طبیعی و مصنوعی آسیب‌پذیر کرده است. گزارش "سرمایه‌گذاری در رشد شهری" نشان می‌دهد چگونه شهرها می‌توانند امنیت بیشتر و آینده مرفه‌تری داشته باشند.

10. 283 اصلاحات در زمینه کسب‌وکارها انجام شده است

انجام کسب‌وکار 2017 نشان داد که 137 اقتصاد در سراسر جهان، سال گذشته 283 اصلاحات در زمینه نظارت بر کسب‌وکار انجام داده است که رشدی بیش از 20 درصد را در سال گذشته نشان می‌دهد. موارد اصلاح‌شده شامل شروع کسب‌وکار، پرداخت مالیات، اعتبار بانکی و ثبت اموال می‌شود. قابل ذکر است که 54 کشور از فقیرترین کشورهای جهان 113 اصلاحات انجام داده‌اند؛ همچنین نیوزلند برای اولین بار در شاخص سهولت کسب‌وکار در میان 190 اقتصاد جهان جای گرفت.

11. استعمال دخانیات در بیش از 20 کشور افزایش یافته است

میزان مصرف سیگار بین سال‌های 2000 و 2015 در تعدادی از کشورهای با درآمد کم و متوسط، افزایش یافته است. مثلاً در اندونزی، این نرخ تقریباً 30 درصد افزایش داشته است و در این کشور بیش از 70 میلیون سیگاری وجود دارد. استفاده از دخانیات 6 میلیون نفر را در یک سال می‌کشد – یک نفر در هر شش ثانیه- اگر این امر کنترل نشود، این عدد تا سال 2030 به هشت میلیون نفر می‌رسد.

 

12. فقیرترین کشورهای جهان حمایت بی‌سابقه‌ای دریافت کرده‌اند

بیش از 60 دولت به نمایندگی کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه، متعهد شده‌اند که 75 میلیارد دلار به انجمن توسعه بین‌المللی برای فقیرترین کشورها پرداخت کنند. طی 25 سال گذشته، کشورهای عضو انجمن توسعه بین‌المللی در بسیاری از شاخص‌ها رشد کرده‌اند که شامل دسترسی بیشتر به آب سالم و بهداشت، بهبود در رتبه اتمام مدرسه و واکسن کودک می‌شود.

در همین رابطه