رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در شورای گفت‌وگوی استان خوزستان خبر داد

5 تا 13 سال معافیت‎های مالیاتی برای واحدهای تولیدی جدید

سید کامل تقوی نژاد رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: نظام مالیاتی به دنبال این نیست که به هر قیمتی پول دریافت کند؛ بلکه به فکر فعالیت بخش خصوصی و تولید نیز هستیم.

11 دی 1395
کد خبر : 6165
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تازه‌ترین نشست شورای گفتگوی استان خوزستان با حضور رئیس‌کل سازمان مالیاتی کشور برگزار شد.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص تدابیری که برای معافیت‌های مالیاتی در جهت رونق اقتصادی از سوی این سازمان اندیشیده شده اظهار کرد: بر اساس قانون مالیات مستقیم که در ماده‌های 132، 138 و 139 به آن اشاره‌شده، امتیازاتی برای فعالان بخش‌های تولیدی در نظر گرفته‌شده است.

سید کامل تقوی نژاد گفت: در نظام مالیاتی به دنبال این نیستیم که به هر قیمتی پول دریافت کنیم بلکه به فکر فعالیت بخش خصوصی و تولید نیز هستیم.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که در خوزستان وجود دارد بحث حل اختلاف و مشکلات بین تولیدکنندگان و امور مالیاتی است که لازم است در این بخش از شوراهای حل اختلاف استفاده شود و پرونده‌ها به این شورا ارجاع داده شود.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: طبق گفته مدیرکل امور مالیاتی خوزستان از ابتدای امسال تاکنون 268 پرونده در امور مالیاتی این استان تشکیل شد که بالغ‌بر 19 میلیارد و 19 میلیون ریال جریمه دریافت شد و 152 میلیارد ریال مشمول بخشودگی قرار گرفت که نشان‌دهنده این است که همکاری با بخش خصوصی و تولید مناسب است.

وی افزود: مالیات حق دولت است اما در کنار آن باید حق‌الناس نیز رعایت شود و باید راهکارهایی برای همکاری هر چه بیشتر با واحدهای تولید و بخش خصوصی فراهم کرد.

تقوی نژاد در ادامه گفت: سهم درآمد مالیاتی در تولید ناخالص داخلی کشور ناچیز و در حدود 20 درصد است.

وی اظهار کرد: در خوزستان نمایندگان بخش خصوصی باید حق اظهارنظر داشته باشند و رأی آن‌ها در اداره امور مالیاتی قابل‌احترام است.

وی گفت: به دلیل وارد شدن در بازار اقتصاد و تولید، از نزدیک با مشکلات تولید و بخش خصوصی آشنا هستم و به همین دلیل در این‌یک سالی که بر سرکار آمدم در این پست به دنبال سهولت در بخش مالیاتی هستم.

تقوی نژاد بابیان اینکه تولیدکنندگان و بخش خصوصی شرکای نظام مالیات هستند افزود: حتی تولیدکننده‌ای که با امور مالیاتی همکاری ندارند باید شأن و احترام آن حفظ شود.

وی گفت: بسیاری از شرکت‌های صوری که در جامعه تشکیل می‌شوند باعث ایجاد خطا و مشکلاتی در بخش مالیاتی می‌شوند.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه گفت: جریمه مالیاتی پیمانکاران بدهکار در خوزستان به اداره کل امور مالیاتی، در صورت پرداخت بدهی تا خرداد سال آینده به‌طور کامل بخشوده می‌شود.

تقوی نژاد یادآور شد: مشوق‌ها و معافیت‎های مالیاتی برای واحدهای تولیدی جدید در کشور به‌منظور رونق اقتصادی اعمال خواهد شد.

وی افزود: افرادی که فعالیت‌های تولیدی، معدنی و گردشگری را در استان‌ها راه‌اندازی کنند، به مدت پنج سال از پرداخت مالیات معاف خواهند بود و چنانچه همین واحدها در شهرک‌های صنعتی ایجاد شوند، این مدت به هفت سال افزایش پیدا می‌کند و اگر این صنایع در مناطق محروم ایجاد شود، صاحبان این صنایع 10 سال از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور همچنین تصریح کرد: چنانچه فعالیت‌های تولیدی، معدنی و گردشگری در شهرک‌های صنعتی مستقر در مناطق محروم راه‌اندازی شوند نیز افراد به مدت 13 سال از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

وی اظهار کرد: ضمن این‎که در خصوص بخش اشتغال نیز سیاست‌گذاری‌هایی صورت گرفته است که بر اساس آن اگر واحدها در سال‌های آتی بتوانند تعداد کارکنان خود را 50 درصد افزایش دهند، به مدت یک سال به مدت‌زمان بخشودگی مالیاتی آن‌ها افزوده می‌شود و در این حالت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز می‌توانند از معافیت مالیاتی به مدت 15 سال بهره‌مند شوند.

تقوی ‌نژاد گفت: در قانون امتیازات و معافیت‌هایی نیز برای کسانی در نظر گرفته‌شده است که قصد به‌کارگیری سرمایه خود در فعالیت‌های تولیدی را دارند و همچنین اگر این افراد سرمایه خود را در بخش صادرات بکار بگیرند، کلیه محصولات صادراتی آن‌ها نیز از مالیات معاف خواهد بود.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: البته در خصوص صادرات محصولات خام یک استثناء وجود دارد و آن این است که افراد و شرکت‎ها در این زمینه از 20 درصد معافیت مالیاتی بهره‌مند خواهند شد.

وی با اشاره به این‎که در شرایط رکود و رونق همواره باید قانون اجرا شود، تصریح کرد: کسانی که تصور می‌کنند در شرایط رکود، مالیات بیشتری اخذ می‌شود، باید در این زمینه تعمیق بیشتری در قوانین مالیاتی انجام دهند زیرا تمام مالیات‌ها بر اساس قانون اخذ می‌شوند و اگر شرکت یا شخصی دچار زیان شده باشد، قطعاً از او مالیات اخذ نمی‌شود و تمام مالیات‌ها از سود اخذ می‌شوند و کسی که سود کند مالیات نیز پرداخت می‌کند.

تقوی‌ نژاد بیان کرد: ما چه در شرایط رکود و چه در شرایط رونق حق این را نداریم که از کسی مالیات غیرقانونی دریافت کنیم چراکه قانون‌گذار تمام نرخ‌ها را دقیقاً مشخص کرده است و اتفاق مهمی که در دولت جدید رخ‌داده، این است که نرخ‌ها کاهش‌یافته و حداکثر نرخی که برای مالیات مستقیم در نظر گرفته‌شده، 25 درصد و نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده نیز 9 درصد است و این جزو کمترین نرخ‌هایی است که در بین 160 کشور اجراکننده مالیات بر ارزش‌افزوده از مؤدیان وصول می‌شود.

اتاق بازرگانی به‌نوعی مالیات را از مؤدیان وصول می‌کند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: اتاق های بازرگانی نیز مسئولیت وصول مالیات از مودیان را بر عهده دارند.

شهلا عموری بیان کرد: اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور به‌نوعی مسئولیت وصول مالیات را از مؤدیان دارند چراکه هر یک از اعضا برای تمدید کارت بازرگانی ابتدا به سازمان امور مالیاتی مراجعه و تسویه‌حساب می‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران افزود: در استان خوزستان کمتر شاهد فرار مالیاتی واحدهای تولیدی و مؤدیان مالیاتی بخش خصوصی هستیم، لذا سازمان امور مالیاتی باید همکاری بیشتری با بخش خصوصی و واحدهای تولیدی داشته باشد.

عموری گفت: مشکلات بخش خصوصی در استان خوزستان به حدی زیاد است که حل این مشکلات در یک نشست امکان‌پذیر نیست.

فشار مالیاتی در شرایط رکود منجر به تعطیلی بخش تولید می‌شود

همچنین در این جلسه غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان اظهار کرد: اگر بنا باشد در شرایط رکود نیز همچنان فشار به تولیدکننده آورده شود، جز تعطیلی و بیکاری بیشتر و ضعیف‌تر و نحیف‌تر کردن بخش تولید چیز دیگری عایدمان نمی‌شود که این منجر به واردات بی‌رویه و بیکاری مضاعف می‌شود.

شریعتی بیان کرد: رکود به‌منزله این است که افزایش تولید و خلق ثروت جدید، یا نیست و یا خیلی ناچیز است که در این حالت انتظار این است که مقدار مالیات، ثابت باقی بماند و رشد دوچندان نداشته باشد. چراکه در صورت افزایش مالیات، بار و فشار بر بخش تولید وارد می‌شود و تولید به سمت تعطیلی و رکود می‌رود.

وی افزود: امیدوارم رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در استان و با برنامه‌ریزی‌هایی که در آینده انجام می‌شود، روند تولید تسهیل و موانع تولید نیز کاسته شود.

شریعتی گفت: در خوزستان که از ابتدای شکل‌گیری صنعت در کشور به‌عنوان یکی از استان‌های مادر برای بخش صنعت بوده است، باید تولید بیش‌ازپیش گسترش و توسعه یابد.

استاندار خوزستان ادامه داد: باید کشوری باشیم که تنها متکی بر نفت نباشیم و مانند تمام کشورهای توسعه‌یافته عمده هزینه‌ها بر دوش مالیات باشد تا نوسان قیمت نفت روند جاری و اقتصادی مملکت را با خدشه مواجه نکند، ولی باید گفت که در حال حاضر کشور با رکود مواجه است.

وی افزود: در اقتصادهای دارای رشد، مالیات نیز باید افزایش پیدا کند اما وقتی کشوری دچار رکود می‌شود از دایره منطق خارج است که ما صرفاً به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها از زیان‌دیدگان مالیات دریافت کنیم.

شریعتی بابیان اینکه در این مدت فشار مضاعفی بر بخش تولید کشور و خصوصاً استان خوزستان واردشده است، تصریح کرد: در سال‌های قبل که با رکود تورمی مواجه بودیم و فشار مضاعفی روی بخش تولید آمد. بااین‌حال، امسال با یک رشد اقتصادی مواجه شدیم و امیدواریم به‌تدریج کشور از این حالت رکود خارج شود و مسیر رشد را پی گیرد.

وی گفت: در سال گذشته 3200 میلیارد تومان درآمد برای ما پیش‌بینی شد که امسال این مبلغ به 3900 میلیارد افزایش پیدا کرد و معادل 20 درصد رشد بود که این مسئله مقداری بخش تولید ما را با مشکل مواجه می‌کند.

شریعتی ادامه داد: برای سال آینده کمترین رشد درآمدهای مالیاتی را برای خوزستان در نظر گرفتند که 1.4 درصد است اما رشدی که امسال داشتیم، غیرمنطقی بود.

در این نشست مدیران انجمن‌ها و بخش‌های خصوصی نیز به طرح مشکلات خود پرداختند.

موضوعات :
در همین رابطه