رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در دیدار سفیر ایران در اوکراین با رئیس اتاق ایران مطرح شد

اوکراین مثبت‌ترین دولت نسبت به توسعه روابط با ایران است

محمد بهشتی منفرد، سفیر ایران در اوکراین معتقد است دولت امروز در اوکراین مثبت ترین دولت نسبت به توسعه روابط با جمهوری اسلامی است و باید از این شرایط استفاده مطلوب را داشت.

22 دی 1395
کد خبر : 6312
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سفیر ایران در اوکراین در دیداری با غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران به بیان راهکارهای توسعه همکاری میان ایران و اوکراین پرداخت. رئیس اتاق ایران نیز در این نشست از ضرورت همکاری‌های بین‌المللی سخن گفت.

غلامحسین شافعی گفت: به یاددارم وقتی آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، ما به دیدار ایشان رفتیم و بخش خصوصی دو خواسته را مطرح کرد: اینکه در انتخاب استانداران و همچنین سفرای کشور، دیدگاه های اقتصادی را بر دیدگاه سیاسی ترجیح دهند. خوشبختانه این مساله را در توجه وزارت خارجه به بخش خصوصی می‌بینیم.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌هایی که با کشورهای دیگر در حوزه های مختلف امضا می‌شود، ادامه داد: بعضا ایرانی‌ها به بدقولی در اجرای تفاهم‌نامه‌ها ملقب شده‌اند و این اتفاق خوبی نیست. باید توجه کنیم که در تفاهم‌نامه‌ها، تعهداتی را که می توانیم انجام دهیم، ذکر شود. در گام بعدی نیز باید به اجرای آن متعهد باشیم.  

 محمد بهشتی منفرد، سفیر ایران در اوکراین نیز در این نشست توضیحاتی درباره اوکراین داد و گفت: اوکراین می‌تواند تامین کننده بسیاری از نیازهای ما از جمله نیازهای صنعتی و کشاورزی باشد. ما یک سال و نیم است پیگیر کشت فراسرزمینی هستیم و معتقدیم اوکراین بهترین مقصد است؛ چون کشوری با 26 درصد خاک سیاه است که کمترین نیاز به آبیاری را دارد. همچنین 22 استان اوکراین هیچگونه نیازی به آبیاری ندارند، چرا که برف و باران، آب مورد نیاز کشاورزی آن ها را تامین می‌کند.

او معتقد است در اوکراین امروز، آنچه دیگران تهدید می‌دانند، برای ما فرصت است. وی گفت: امروز در این کشور ملک و بسیاری از کالاها نازل‌ترین قیمت را دارد. هر مرحله‌ای که اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا نزدیک شود، کار ما سخت‌تر خواهد شد. 

بهشتی همچنین معتقد است دولت امروز در اوکراین مثبت‌ترین دولت نسبت به توسعه روابط با جمهوری اسلامی است و باید از این شرایط استفاده مطلوب را داشت.

وی ادامه داد: علاقه شدیدی از سوی اوکراینی‌ها برای برقراری رابطه با ایران وجود دارد. در این راستا با تبریز، اصفهان، البرز و همدان نیز یادداشت تفاهم امضا کرده‌اند.

سفیر ایران در اوکراین با بیان اینکه اوکراینی‌ها در سخت‌ترین روزهای تحریم، ما را همراهی کردند، از شافعی خواست که بنابر درخواست رئیس اتاق اوکراین، به این کشور سفر داشته باشد.

در همین رابطه