رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پدرام سلطانی در همایش ملی بانکداری و محیط زیست:

نهضت سبز کردن اقتصاد را از بخش خدمات آغاز کنیم

نخستین همایش ملی بانکداری و محیط زیست در سازمان ملی محیط زیست برگزار شد و نایب رئیس اتاق ایران نیز در این همایش سخنرانی کرد.

20 دی 1395
کد خبر : 6314
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پدرام سلطانی در نخستین همایش ملی بانکداری و محیط زیست ضمن تأکید بر مسئولیت‌های اجتماعی زیست محیطی و جاری کردن نگاه جامع در فعالیت‌های زیست محیطی، آغازگر نهضت سبزکردن اقتصاد را، بخش خدمات دانست.

نایب رئیس اتاق ایران با انتقاد از فقدان نگاه جامع‌نگر به بیشتر مسایل در کشور گفت: مانند برخی موضوعات در کشور که نبود نگاه جامع به مسایل موحب اقدامات ناکافی، متناقض و بی‌هدف شده است و به این دلیل نتوانستیم اکثر مسایل خود را حل کنیم، در بخش محیط زیست کشور هم همین اتفاق روی داده است. هر فرد و نهادی برای خودش تصمیم می‌گیرد و این مورد دلیل بسیاری از عدم موفقیت‌ها در بخش محیط زیست است.

سلطانی با تأکید بر لزوم نگاه جامع در بانک‌‌ها گفت: نظام بانکی هم مانند همه بخش‌ها ذی‌نفعانی دارد که این ذی‌نفعان شامل خود بانک‌ها و کارکنان و مشتریان آن‌ها، دولت و جامعه می‌شوند که همه اینها می‌توانند در تعاملات بانکی خود یک فیلتر سبز و محیط زیستی تعریف کرده و آن را اجرا کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه جریان فعالیت اقتصادی و تنظیم آن در هر بنگاه بر پنج پایه استوار است، گفت: مدیریت، تامین مالی، منابع انسانی، عملیات و فناوری پنج پایه فعالیت‌ بانک‌ها هم هستند که بانک در هر کدام از این پنج اصل می‌توانند چارچوب‌های زیست‌محیطی را تعریف کرده و کمیت و کیفیت اقدامات انجام شده را نیز مورد سنجش قرار دهند.

سلطانی افزود: به عنوان مثال در بعد تأمین مالی بانک‌ها می‌توانند در ارایه خدمات به سپرده‌گذاران و تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی چارچوب‌های زیست محیطی را مستقر کرده و رعایت این مورد می‌تواند در ترازسنجی‌های مالی مورد توجه قرار گیرد. بانک‌ها می‌توانند اعطای تسهیلات به فعالیت‌های سبز را هر سال اندازه‌گیری کرده و برای افزایش آن برای سال بعد برنامه‌ریزی کنند. در بعد مدیریتی هم بانک‌ها در سطح مدیران ارشد خود سیاست‌های زیست محیطی خود را در چارچوب برنامه مسئولیت اجتماعی خود می‌توانند سیاست‌های زیست محیطی برای بانک تعریف کنند.

وی ادامه داد: همچنین بانک‌ها می‌توانند در چارچوب فرهنگ سازمانی خود توجه به محیط زیست را در نیروی انسانی مورد توجه قرار دهند. اینگونه فرهنگ‌سازی‌ها در نیروی انسانی اثرات تساعدی دارد و می‌تواند به بیرون انعکاس و انتشار یابد.

نایب رئیس اتاق ایران به فناوری به عنوان یکی از پایه‌های اصولی هر بنگاه اقتصادی و نسبت آن با محیط زیست اشاره کرد و گفت: استقرار روش‌های نوین بانکداری مانند بانکداری الکترونیکی و بدون کاغذ از بعد استقرار فناوری باید سازماندهی شود و هر چه بیشتر مورد توجه بانک‌ها قرار بگیرد که البته رشد بانک‌های خصوصی موجب رشد بانکداری نوین و تسریع روند حرکت بانک‌ها به سمت استفاده از روش‌های نوین بانکی شده است.

مطالبه گری و حساسیت فرهنگی در مسایل زیست محیطی افزایش یابد

سلطانی در بخش دیگری از سخنانش در مورد مطالبه گری و حساسیت فرهنگی گفت: باید بپذیریم که حساسیت فرهنگی در جامعه ما نسبت به مسایل زیست محیطی پایین است و همچنین رفتارها و روحیات ما به گونه ای است که استقرار هر چارچوبی در فرهنگ ما بیش  از آنکه بر پایه مطالبه‌گری شهروندی باشد، بر پایه الزام قانونی یا مقرراتی یا اخلاقی و مانند اینهاست و این مورد هم دلایل زیادی دارد و یکی از دلایل می‌تواند حضور و بروز کمتر توسعه یافته سازمان‌های مردم نهاد در همه شئونات کشور باشد.  وی افزود: در بعد محیط زیست هم سازمان‌های مردم‌نهاد از منابع مالی خوب برخوردار نیستند و شاید یکی از اقداماتی که یانک‌ها در این زمینه می‌توانند انجام دهند، تعریف فعالیت و همکاری با سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی است.

انتقاد از الگو  و روش مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی

سلطانی الگو و روش مسئولیت اجتماعی را در بانکداری کشور مورد انتقاد قرار داد و گفت: الگو و روش مسئولیت اجتماعی در نظام بانکداری ما باید از موضوعات سنتی فاصله بگیرد و به سمت موضوعات مهم‌ و مغفول جامعه برود و  بانک‌ها بر روی آنها سرمایه گذاری کنند. مفهوم سرمایه‌گذاری هم باید در فرهنگ سازمانی جا بیفتد که مسئولیت اجتماعی هم نوعی سرمایه‌گذاری است.

نایب رئیس اتاق ایران همچنین در مورد مسئولیت اجتماعی بخش خصوصی و اتاق ایران گفت: بخش خصوصی هم در نگاه مطالبه‌گری خود ضعیف است و به مسئولیت‌های زیست محیطی خود کمتر توجه می‌کند.

وی افزود: یکی از راه‌ها برای  افزایش نقش زیست محیطی بخش خصوصی، مبتنی کردن طرح‌های اقتصادی با تأکید بیش از پیش بر ارزیابی اثرات زیست محیطی است و این موضوع مدتی است که در کشور راه افتاده و مورد استفاده قرار گرفته می‌شود اما خیلی جدی گرفته نمی‌شود اما چارچوبی که می‌تواند موضوع را جدیتر و با الزام قوی تر و جامع تر به سرمایه گذار تفهیم کند و جا بیندازد از طریق التزام بانکی است.

سلطانی همچنین شکل‌گیری مسایل زیست محیطی را از بخش خدمات دانست و گفت: جریان توجه و نگاه به محیط زیست در حوزه‌های خدماتی به نسبت نظام صنعتی راحت‌تر می‌تواند شکل بگیرد. علت هم این است که بسیاری از صنایع و همچنین کشاورزی ما مبتنی بر سرمایه‌گذاری قدیمی و مستهلک شده هستند که در آن زمان هم به ملاحظات زیست محیطی توجه نداشته‌اند و امروز هم با مصرف زیاد انرژی، بهره‌وری لازم را ندارند. لذا باید حرکت توجه به ملاحظات زیست محیطی را از بخش خدمات مانند فناوری و و بانکداری و گردشگری آغاز کنیم تا نهضت سبزکردن اقتصاد را بتوانیم سرعت بیشتر و بهتری ببخشیم.

سلطانی همچنین از  آمادگی اتاق ایران برای برگزاری دومین همایش بانکداری و محیط زیست در سال آینده در اتاق ایران خبر داد و گفت: ما به عنوان نماینده بخش خصوصی این آمادگی را داریم که در ادامه این اقدام خوبی که شروع شده است، دومین همایش بانکداری و محیط زیست را در اتاق ایران برگزار کنیم.

اشاره به اقدامات زیست محیطی اتاق ایران

نایب رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات زیست محیطی و آب محور اتاق ایران گفت: موضوع محیط زیست و اقتصاد سبز از مسایلی است که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مورد توجه قرار گرفته است به‌طوری که دفتر مطالعات آب و کشاورزی با تمرکز بر موضوعاتی مانند بحران آب و از بین رفتن آب سفره‌های زیرزمینی تأسیس شده و در این زمینه فعالیت می‌کند.

سلطانی افزود: اتاق ایران با تأسیس این مرکز توانست توجه مسئولان را به موضوعات مهم آبی جلب کند و جلوی بعضی از تصمیمات را بگیرد به طوری که امروزه اتاق ایران یکی از مراجع اصلی و اثرگذار در حوزه آب است. همچنین اتاق ایران با تأسیس کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز نگاه خود را به همه موضوعاتی آبی کشور تعمیم داده است.

وی همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان ملی محیط زیست خبر داد و گفت: سال گذشته در نشست با ریاست سازمان ملی محیط زیست قرار شد تفاهم‌نامه‌ای با این سازمان امضا شود که در مرحله نهایی شدن است و به‌زودی امضا خواهد شد.

 

در همین رابطه