رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در 3 ماهه آوریل تا ژوئن

رشد اقتصادی چین از حد انتظار کمتر شد

بازارهای آسیا-اقیانوسیه روز دوشنبه پس از انتشار اخبار اقتصادی چین سقوط کردند و دلار استرالیا هم پس از رشد کمتر از حد انتظار اقتصاد چین، روند کاهش ارزش در برابر دلار آمریکا را حفظ کرد.

26 تیر 1402
کد خبر : 67106
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رشد اقتصادی چین در 3 ماهه آوریل تا ژوئن 6.3 درصد رشد کرد که بسیار کمتر از حد انتظار 7.3 درصدی اقتصاددانان بوده است. ضعیف شدن داده‌های کلان اقتصادی چین در ماه‌های اخیر باعث شده است تا مقامات دولت این کشور اقداماتی را برای کاهش ریسک‌های اقتصادی انجام دهند. پایان سرکوب بخش فناوری، بهبود دادن بخش هوش مصنوعی مولد و کمک به بخش املاک و مستغلات از جمله این اقدامات است.

از آنجایی که چین اصلی‌ترین شریک دوجانبه تجاری استرالیا در زمینه کالا و خدمات به شمار می‌رود، هرگونه بهبود یا ضعفی در چشم‌انداز رشد اقتصادی چین بر چشم‌انداز ارزش دلار استرالیا تاثیرگذار خواهد بود. به همین دلیل، ضعیف‌تر شدن داده‌های اقتصادی چین باعث شد دلار استرالیا نتواند در برابر دلار آمریکا تقویت شود.

علاوه بر کاهش رشد اقتصادی چین، داده‌های جدید اقتصاد چین نشان می‌دهند نرخ بیکاری جوانان در این کشور رکورد بی‌سابقه و 21.3 درصدی را ثبت کرده است. نرخ بیکاری جوانان در ماه می سال جاری 20.8 درصد بوده است.

با اینهمه نرخ خرده‌فروشی در چین به نسبت زمان مشابه در سال گذشته 3.1 درصد و تولید صنعتی 4.4 درصد افزایش داشته است. میران تقاضا هم در اقتصاد چین روندی افزایشی داشته؛ اما نرخ اشتغال، به جز اشتغال جوانان و نوسان قیمت‌ها ثابت باقی مانده است.

مجموع این بهبودها نتوانست نرخ رشد اقتصادی چین را به 7.3 درصد پیش‌بینی شده اقتصاددانان برساند؛ اما اداره آمار چین داده‌های جدید را دستاوردی خوب در اقتصاد چین پس از دوران همه‌گیری اعلام کرده است زیرا نشان می‌دهد روند رشد اقتصادی چین در سال جاری صعودی بوده است. نرخ رشد اقتصادی چین در 3 ماه اول سال 4.5 درصد و در 3 ماه دوم 6.3 درصد بوده است.

پکن نرخ هدف رشد اقتصادی برای سال 2023 را 5 درصد تعیین کرده است که نسبت به روند رشد اقتصادی سال‌های اخیر چین نرخی بسیار محافظه‌کارانه به شمار می‌رود. اقتصاد چین در سال گذشته تحت تاثیر محدودیت‌های کرونایی رسما 3 درصد رشد کرد که یکی از ضعیف‌ترین رشد‌های اقتصادی این کشور در دهه‌های اخیر به شمار می‌رود.

موضوعات :
در همین رابطه