رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

افزایش قیمت حامل‌های انرژی تورم‌زا نیست

جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 96 می‌گوید: یکی از موضوع‌های مطرح‌شده در بودجه امسال، عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی است. البته به نظر من چنین تصمیمی در شرایط کنونی درست نیست و بعید است که اجرایی شود

12 بهمن 1395
کد خبر : 6715
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 96 می‌گوید: یکی از موضوع‌های مطرح‌شده در بودجه امسال، عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی است. البته به نظر من چنین تصمیمی در شرایط کنونی درست نیست و بعید است که اجرایی شود

غلامعلی جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی؛ نماینده مجلس دهم

افزایش قیمت حامل‌های انرژی چه تاثیری بر تورم دارد؟ غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۶ در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از بودجه سال 96 و وضعیت قیمت حامل‌های انرژی در بودجه می‌گوید: «بسیاری از کشورها، بخش عمده‌ای از درآمدشان مالیات است اما در کشور ما به این شکل نیست و همچنان در بودجه‌های ما وابستگی به درآمدهای نفتی بسیار است.»

 به گفته جعفرزاده، اگرچه تلاش‌هایی برای کاهش میزان این وابستگی وجود دارد اما تا زمانی که فرار مالیاتی در میان مالیات‌دهندگان وجود دارد، بعید است نتیجه خاصی حاصل شود.

جعفر زاده ایمن‌آبادی همچنین به مصوبات این کمیسیون در حوزه انرژی اشاره کرد و گفت: «ازجمله موضوعات مطرح‌شده در بودجه، عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی است. البته به نظر من چنین تصمیمی در شرایط کنونی درست نیست و بعید است که اجرایی شود.»

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس بابیان اینکه در رابطه با حامل‌های انرژی این موضوع بسیار حائز اهمیت است که ما قرار بود که به‌مرور قیمت‌ها را افزایش دهیم تا به فوب خلیج‌فارس برسیم، تصریح کرد: «طی سال‌های گذشته در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی هم در راستای واقعی‌سازی این قیمت‌ها انجام گرفت که نمی‌توان آن‌ها را فراموش کرد.»

او گفت: «بر همین اساس تصمیم مطرح‌شده درباره عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی خلاف تصمیم قانونی دیگری است. البته باید صبر کنیم تا ببینیم درنهایت کمیسیون تلفیق چه تصمیمی می‌گیرد.»

نماینده مردم رشت همچنین در واکنش به خبری مبنی بر امکان ازسرگیری مراودات گازی با ترکمنستان گفت: «تا زمانی که این کشور خسارت ما را پرداخت نکند، نباید روابط دوباره برقرار شود.»

به گفته جعفرزاده، این کشور باید متنبه شود تا دوباره چنین رفتاری را در پی نگیرند. همچنین ما باید تمام تلاشمان را برای تأمین گاز مناطق مختلف انجام دهیم.

جعفری ایمن‌آبادی در ادامه به مناطقی اشاره کرد که توسط این شبکه گازرسانی تأمین می‌شد و گفت: «طی این روزها مشکلات در این مناطق بسیار کم بوده است و تفاوتی میان زمانی که این مراودات وجود داشت بازمانی کنونی به چشم نمی‌خورد.»

 او تصریح کرد: «ما باید با تکیه‌بر منابع خودمان مشکل را حل کنیم. ترکمنستان اگر هم طلبی داشت حق اینکه در روزهای سخت گاز ما را قطع کند، نداشته و باید خسارت بدهد. امیدواریم همین رفتار در پیش‌گرفته شود.»

جعفرزاده معتقد است: «رشد قیمت بنزین عملاً اثری بر تورم ندارد و تنها اثر آن ممکن است برتورم انتظاری باشد. تنها اثر آن ممکن است بر تورم انتظاری باشد که رقمی بسیار جزیی خواهد بود.»

در همین رابطه