رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

با هدف انقباض اقتصادی و کاهش شتاب رشد تورم

بانک مرکزی ترکیه، دوباره نرخ بهره را افزایش داد

بانک مرکزی ترکیه دیروز (پنجشنبه) نرخ پایه بهره خود را 250 واحد افزایش داد و به 17.5 درصد رساند. البته این میزان افزایش، کمتر از پیش‌بینی 500 واحدی تحلیلگران اقتصادی بود.

30 تیر 1402
کد خبر : 67163
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بانک مرکزی ترکیه طی  بیانیه‌ای در توضیح تصمیم جدید خود مبنی بر افزایش ۲۵۰ واحدی نرخ بهره و رساندن آن به ۱۷.۵ درصد، اعلام کرد: انقباضات پولی تا حد نیاز و در زمان‌های لازم و به صورت تدریجی اعمال خواهند شد تا زمانی که در چشم‌انداز تورمی کشور بهبودی مشاهده شود.

با انتشار این خبر ارزش لیر ترکیه برابر نیم درصد در برابر دلار کاهش پیدا کرد و با نرخ 26.92 در برابر دلار معامله شد.

در اوایل هفته جاری ارزش لیر در برابر دلار تحت تاثیر نگرانی‌های موجود در برابر میزان افزایش نرخ بهره به پایین‌ترین حد خود، یعنی 26.9 رسیده بود. این ارز در سال جاری 30 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

در ماه ژوئن و پس از آنکه رجب طیب اردوغان سیاستمدارانی جدید را برای تغییر وضعیت تورم در پست‌های مهم اقتصادی ترکیه قرار داد، برای اولین بار در طی بیش از 2 سال گذشته نرخ بهره افزایش پیدا کرد.

سیاست غریب اردوغان در کاهش مداوم نرخ بهره از 19 درصد اواخر سال 2021 به 8.5 درصد ماه مارس سال گذشته باعث شده بود تورم در ترکیه افسارگسیخته شود. در اواخر سال 2022 نرخ تورم در ترکیه به 80 درصد رسید و در ماه ژوئن به کمتر از 40 درصد کاهش پیدا کرد. بانک مرکزی در بیانیه خود اعلام کرد قصد دارد در میان مدت 5 درصد از نرخ کنونی تورم بکاهد اما بسیاری این میزان کاهش را غیرواقعی می‌دانند.

بسیاری از تحلیلگران باور دارند بانک مرکزی ترکیه و سیاستگذاران پولی در این کشور برای آسیب وارد نکردن به احساسات عمومی و خدشه وارد نشدن به حمایت مردمی از اردوغان سیاست افزایش تدریجی نرخ بهره را در پیش گرفته‌اند.

بسیاری از اقتصاددانان معتقدند زمانی که بازار ترکیه انتظار افزایش 350 تا 500 واحدی نرخ بهره را داشته است، افزایش 250 واحدی به هیچ‌وجه کافی نبوده و تغییری در نرخ تورم این کشور ایجاد نخواهد کرد.

موضوعات :
در همین رابطه