رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در شصت و هفتمین گزارش «پایش تحولات تجارت جهانی» بررسی شد

اقتصاد لبنان نمی‌تواند اصلاحات موردنظر صندوق بین‌المللی پول را انجام دهد

تورم، کمبود کالا و تنش‌های فرقه‌ای، گریبان‌ اقتصاد لبنان را گرفته و دولت نمی‌تواند اصلاحات توصیه‌شده صندوق بین‌المللی پول را عملی کند. در مقابل عربستان رتبه اول را در شاخص استراتژی دولتی برای هوش مصنوعی به‌دست آورده است.

01 مرداد 1402
کد خبر : 67188
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در شصت و هفتمین گزارش از سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی»، گلچینی از تحولات اخیر در دو لایه جهانی و منطقه‌ای محیط ژئواکونومیک ایران ارائه‌شده و آخرین روندها و پیش‌بینی‌های اقتصادی تهیه‌شده توسط بزرگ‌ترین نهادهای اقتصادی بین‌المللی، در قالب داده‌های تازه مورد واکاوی قرار گرفته‌اند.

در بخش تحولات جهانی، مهمترین خبر، گرد هم آمدن نمایندگان اتاق‌ها در سیزدهمین کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان بود که درباره ضرورت مقابله با چندپارگی اقتصاد جهانی، پایدار بودن زنجیره تأمین، ضرورت پرورش استعدادهای مناسب کسب‌وکار و اهمیت چندجانبه‌گرایی بحث و تبادل‌نظر کردند.

از سوی دیگر چین در مقابله با تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از پیشرفت چین در صنعت تراشه‌سازی، صادرات فلزات خاکی کمیاب را که در تولید نیمه‌رساناها کاربرد دارند، محدود کرده و مدعی شده که غرب به همین واسطه، مسئول ایجاد اخلال در زنجیره تأمین جهانی است.

 اتحادیه اروپا نیز همچنان بحث در مورد بهره‌برداری از درآمدهای حاصل از دارایی‌های ارزی بلوکه شده روسیه را بدون حصول نتیجه قطعی ادامه می‌دهد.

در سطح منطقه و در لبنان، توده سرطانی و در حال رشد تورم، افزایش بدهی، کمبود کالا و تنش‌های فرقه‌ای، گریبان‌گیر اقتصاد این کشور است و فساد گسترده سبب شده تا دولت، از انجام اصلاحات توصیه‌شده توسط دیده‌بان حقوق بشر و صندوق بین‌المللی پول شانه خالی کند.

در نقطه مقابل، عربستان با درنوردیدن رقبای قدرتمند و در راستای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز 2030 خود، توانسته رتبه نخست در شاخص استراتژی دولتی برای هوش مصنوعی را به دست آورد.

امارات نیز با سرمایه‌گذاری در پایانه‌های بندری پاکستان و تعهد به انجام سرمایه‌گذاری در بخش انرژی پایدار این کشور، گامی هر چند کوچک در راستای رفع بحران کمبود ارز و کمبود سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور برداشته است. امارات همچنین مذاکراتی را با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به‌منظور انعقاد توافقنامه تجارت آزاد انجام داده که با پیشرفت قابل‌توجهی همراه بوده است.

در بخش پژوهش‌های تازه، فائو در گزارش چشم‌انداز غذا، پیش‌بینی قیمت برنج، گندم، گوشت، شکر و غلات درشت را با توجه به شرایط آب و هوایی و پیامدهای ادامه‌دار جنگ روسیه و اوکراین ارائه کرده است.

مؤسسه مکنزی نیز در تازه‌ترین گزارش خود به فرصت‌های بالقوه رشد اقتصادی در آفریقا اشاره کرده و معتقد است در صورت غلبه بر نقصان‌های زیرساختی، آفریقا قابلیت دستیابی به سریع‌ترین نرخ رشد اقتصادی را دارد. در ادامه بانک جهانی در دو گزارش مجزا، به موضوع مهاجرت و اثرات آن بر توسعه و نیز افزایش دمای هوا و اثرات آن بر فقر و نابرابری پرداخته است.

نهایتاً در بخش کتاب‌های تازه، دو کتاب تازه انتشار یافته «تحریم‌های مالی ایالات متحده و واکنش بین‌المللی علیه دلار» و «پارادایم تجارت جهانی: بازاندیشی کسب‌وکار بین‌المللی در جهان پس از همه‌گیری کرونا»، به‌اختصار معرفی‌شده‌اند.

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در حرکتی منسجم و کارشناسی، تهیه و انتشار سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی» را باهدف بررسی رویدادهای کلیدی در محیط ژئواکونومیک ایران، در دستور کار قرار داده است و در این گزارش‌ها مسائل مهم روز از منظر تأثیرگذاری بر دیپلماسی اقتصادی و موقعیت ژئواکونومیک ایران مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

 

متن کامل شصت و هفتمین گزارش از سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی» را اینجا بخوانید.

در همین رابطه