رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

یونس ژائله در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

با عضویت تشکل‌ها در اتاق بازرگانی، استقلال اتاق از بین رفت

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، می‌گوید: با اضافه شدن تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی به اتاق ایران، رأی اتاق‌های شهرستان تضعیف شد و استقلال اتاق ایران از بین رفت؛ مجلس باید درباره این مسئله و قانون اتاق ایران تصمیم بگیرد.

16 مرداد 1402
کد خبر : 67266
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران درباره اهمیت استقلال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، گفت: اتاق بازرگانی 140 سال قبل با هدف حفاظت از منافع تجاری و ملی کشور توسط تجار و بازرگانان تشکیل شده است.

یونس ژائله در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، افزود: استقلال اتاق بازرگانی تابع قوانینی است که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و طبیعتاً آن قوانین باید ملاک عمل قرار گیرد؛ به این صورت که مجلس پیشنهاد اتاق‌های بازرگانی را بررسی می‌کند و درنهایت به مدلی از قوانین می‌رسد که برای اقتصاد کشور مفید باشد و بخش خصوصی بهتر اداره شود.

او ادامه داد: در چند سال گذشته استقلال اتاق بازرگانی به دلیل ورود افرادی غیر از فعالان اقتصادی بخش خصوصی به آن تضعیف شده است.

ژائله تصریح کرد: با تجمیع اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها در یک‌جا، اتاق ایران تشکیل شده؛ یعنی اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها شاکله تشکیل‌دهنده اتاق ایران است؛ اما در ادامه برخی تشکل‌های اقتصادی و انجمن‌های صنفی را هم به اتاق ایران اضافه کردند و آنها هم صاحب‌رأی شدند. درحالی‌که قبلاً این تشکل‌ها عضو اتاق تهران بودند و این تشکل‌ها ملی هم نبودند.

نایب رئیس اتاق تبریز، ادامه داد: با این مدل، رأی اتاق‌های شهرستان‌ها تضعیف شد و استقلال اتاق ایران از بین رفت. اتاق شهرستان که مثلاً 800 کارت بازرگانی داشته با انجمنی که چند نفر عضو دارد، صاحب‌رأی برابر شد و اتاق‌ها ماهیت خود را از دست دادند. اتفاقی که افتاد این بود که هر کس حمایت تشکل‌ها را دارد، کرسی اتاق را هم در اختیار دارد و در این دوره هم این‌طور شد. این‌گونه ماهیت ملی بودن اتاق ایران از بین رفت.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران درباره مسیر تغییرات قوانین و مقررات ، گفت: اتاق ایران استقلال ندارد؛ هر تصمیمی که تشکل‌ها می‌گیرند، بر مسیر اتاق تأثیر مستقیم دارد. از طرفی مسیر تغییر قوانین و مقررات را خود قانون مشخص کرده؛ همان قانونی که درآمد سه در هزار و چهار در هزار را تصویب کرده است. در حال حاضر نیز مجلس لایحه تغییر قانون اتاق بازرگانی را در دست بررسی دارد. مجلس باید قانون اتاق را اصلاح و تصویب کند و این‌گونه جایگاه تشکل‌ها و تشکل‌های ملی هم مشخص می‌شود. تأکید می‌کنم که قوانین و مقررات اتاق بازرگانی نیاز به اصلاحات دارد.

او در پاسخ به اینکه قوانین اتاق ایران باید با نظر هیات نمایندگان تدوین شود، اظهار کرد: هیات نمایندگان زمانی می‌توانستند در اصلاح قوانین، محور اصلی باشد که جلوی ورود تشکل‌ها را به اتاق ایران می‌گرفت. الآن همه اینها صاحب‌رأی شده‌اند و این مدل اشکال‌دار است. باید ابتدا در خود اتاق بازرگانی هم اصلاحاتی در زمینه حضور اتاق‌های شهرستانی و وزن تشکل‌های ملی و غیرملی تعیین و تکلیف شود.

ژائله در پاسخ به اینکه شما خواستار دخالت دولت و مجلس در وضعیت اتاق ایران هستید، این برخلاف استقلال موردنظر است، گفت: بخش خصوصی این روزها مریض است و نیاز به درمان دارد. برای درمان آن باید قانون اصلاح شود اما متأسفانه الآن اراده‌ای در راستای اصلاح این قوانین نمی‌بینیم. ما هشت سال است که این مشکلات را گوشزد می‌کنیم ولی هنوز اراده‌ای برای اصلاح نمی‌بینیم. تشکل‌ها نقشی در اقتصاد ملی ندارند و باید این مسئله اصلاح شود. آقایان در هشت سال گذشته این وضعیت را اصلاح نکردند.

ژائله تأکید کرد: حرف من این است که قانون کلی اتاق ایران نیاز به اصلاح دارد ولی منظور من این نیست که دولت و مجلس در امور اتاق ایران دخالت کنند. معتقدم که مجلس در تصویب این قوانین همه جوانب و مشکلات را در نظر بگیرد و درنهایت اتاق بازرگانی هم به این قوانین تمکین می‌کند.

در همین رابطه