میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق ایران در نشست با هیات مدیره کنفدراسیون صادرات

اتاق‌های استانی، تشکل‌ها و اتاق‌های مشترک بازوهای حرکت اتاق هستند

حسین سلاح ورزی رئیس اتاق ایران می گوید: ایرادی ندارد که تشکل‌های مختلف تخصصی در یک حوزه وجود باشند اما باید همه این‌ها زیر مجموعه یک تشکل اصلی مرتبط جمع شوند تا فعالیت یکدیگر را خنثی نکنند

23 مرداد 1402
کد خبر : 67390
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق ایران در دیدار هیات مدیره کنفدراسیون صادرات با هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت دوره دهم اداره اتاق در 10 محور و 95 برنامه گفت: محور سوم این برنامه که مربوط به توسعه تجارت خارجی است خودش شامل 15 برنامه عملیاتی است. اینکه توسعه تجارت و صادرات 13 درصد برنامه ما در این دوره را تشکیل می‌دهد نشان از اهمیت موضوع نزد هیات رئیسه دارد.

حسین سلاح ورزی افزود: قصد داریم برای اجرای این برنامه در قالب تقسیم کار ملی، تشکل‌های بالادستی را به کار بگیریم. در واقع اتاق باید اجرای این مأموریت‌ها را به کنفدراسیون صادرات و تشکل‌های بالادستی واسپاری کند و خودش هم در این مسیر هرگونه حمایت و کمکی لازم بود دریغ نکند.

او تأکید کرد: اساساً یکی از اصلی‌ترین معیارهای رتبه‌بندی تشکل‌ها در اتاق باید چگونگی پیشبرد این مأموریت‌ها از سوی تشکل‌های مختلف باشد.

سلاح ورزی گفت: باید به آن درجه از بلوغ برسیم که بدون ظرفیت سوزی و به شکل منسجم فعالیت کنیم. واقعیت این است که اگر اتاق بخواهد در هر حوزه نظر مؤثر ارائه کند باید بروکراسی زیادی را طی کند که ظرفیت سوز است. در حالی که ما 217 تشکل و دبیرخانه و ظرفیت تخصصی ارزشمند داریم که اگر بتوانیم از این ظرفیت استفاده مؤثر کنیم موفق خواهیم بود.

نظام تشکلی باید اصلاح شود

رئیس اتاق ایران با تأکید بر اینکه نظام تشکلی باید اصلاح شود افزود: ایرادی ندارد که تشکل‌های مختلف تخصصی در یک حوزه وجود باشند اما باید همه این‌ها زیر مجموعه یک تشکل اصلی مرتبط جمع شوند تا فعالیت یکدیگر را خنثی نکنند و بعد جمع تشکل‌هایی از این دست ذیل یک کنفدراسیون جمع شوند. در این صورت اتاق هم لازم نیست با تشکل‌های مختلف طرف باشد؛ بلکه با تشکل‌های بالادستی و کنفدراسیون‌های هر بخش مواجه می‌شود که قطعاً اثرگذارتر خواهد بود.

بازوهای حرکت اتاق

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران گفت: اتاق‌های شهرستان، تشکل‌ها و اتاق‌های مشترک هر کدام در حیطه وظایف و مأموریت‌های خود دارای اهمیت بوده و به یک میزان در پیشرفت اتاق موثرند.

حسین سلاح ورزی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی این است که یک چارچوب مورد توافق درباره اینکه اتاق چیست و چه باید بکند وجود ندارد ادامه داد: در این شرایط هر کسی از زعم خود نگاه و تفسیری دارد. در حالی که نگاه‌های بخشی آفت‌زا هستند. اتاق ایران و هر تشکل بالادستی باید منافع ملی را در نظر بگیرد و بر این اساس بر سیاست‌ها اثرگذاری داشته باشد. سعی ما در این دوره این است که درباره یک چارچوب فکری منسجم در هیات نمایندگان به توافق برسیم و بر این اساس پیش برویم.

او با بیان اینکه کنفدراسیون صادرات می‌تواند الگویی برای نظام تشکلی باشد افزود: این تشکل هم به خوبی توانسته نقش بازوی اتاق در حوزه مسائل کسب‌وکار را بازی کند و هم منافع ملی را بر منافع بخشی ارجح دیده است.

بخش خصوصی استراتژی توسعه صنعتی تدوین می کند

سلاح ورزی اصلی‌ترین مسئله کشور را تولید رقابت‌پذیر دانسته و گفت: فقدان استراتژی توسعه صنعتی موجب شده دولت بر نفت و پتروشیمی تمرکز کند.

او با اشاره به تهیه جدول داده-ستانده حوزه تجارت در اتصال با 70 کشور دیگر از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران افزود: در فاز دوم نقشه اقتصاد ایران هم در حال تدوین است. با تدوین آن حتی اگر دولت هم اهتمامی نداشته باشد ما از منظر بخش خصوصی می‌توانیم استراتژی توسعه صنعتی را بنویسیم.

رئیس اتاق ایران با اشاره به برخی اشتراکات مهم میان مأموریت‌های کنفدراسیون صادرات و برنامه‌های دیپلماسی اقتصادی اتاق گفت: از هفته آینده کارگروهی شکل خواهد گرفت که با فرض تداوم تحریم‌ها به ارائه خدمات مشاوره تخصصی به فعالان اقتصادی می‌پردازد. هدف این است که برای فعالان اقتصادی مشخص کنیم چه مجراهایی برای عبور از تحریم‌ها وجود دارد.

چندصدایی در تشکل‌ها به تضعیف بخش خصوصی منجر خواهد شد

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات نیز در این نشست با اشاره به جایگاه بالای این تشکل در جمع دستگاه‌های سیاستی گفت: در دولت فعلی حوزه معاونت اول رئیس‌جمهور به نظرات بخش خصوصی چندان توجهی ندارد یا اگر دارد ما بازخوردی از آن‌ها نداشته‌ایم. با این حال از طریق تعامل با سازمان توسعه و تجارت، وزارت صمت و بانک مرکزی سعی کردیم مشکلات موانع صادرات را برطرف کنیم. ما می‌توانیم از این فرصت‌ها به نفع بخش خصوصی و به نفع ایفای مطلوب مأموریتی که اتاق بر عهده ما گذاشته استفاده کنیم.

او با اشاره به ضرورت سازمان‌دهی تشکل‌ها گفت: تشکل‌ها در دوره گذشته به شکل ضابطه‌مند شکل نگرفتند و موازی کاری و چندصدایی موقعیت بخش خصوصی را تضعیف کرده است. سازمان‌دهی تشکل‌ها به از بین رفتن این چندصدایی و تقویت جایگاه بخش خصوصی منجر خواهد شد.

لاهوتی با بیان اینکه باید حمایت ویژه از تشکل‌هایی که فعالیت آن‌ها بیشتر از تشکل‌های دیگر است از سوی اتاق صورت بگیرد افزود: به خصوص تشکل‌های بالادستی بر اساس شاخص عملکرد خود می‌توانند مشمول این نوع حمایت‌ها شوند. رتبه‌بندی تشکل‌های بالادستی باید متفاوت از تشکل‌های پایین‌دستی باشد و باید تاثیرگذاری آن‌ها مد نظر و توجه قرار بگیرد.

مقابل موازی کاری تشکل‌ها می‌ایستیم

سیدجواد زمانی معاونت تشکل‌های اتاق ایران نیز با بیان اینکه انجمن‌های زیادی عضو اتاق هستند گفت: طبق قانون ما موظفیم جلوی موازی کاری را بگیریم و با سامان‌دهی تشکل‌های مختلف آن‌ها را به سمت کنفدراسیون هدایت کنیم. از زمان مسئولیت من زایشی در حوزه تشکل‌ها نداشته‌ایم. اما درد اتاق این است که در هر انجمنی گروهی که رأی نمی‌آورند درخواست ایجاد تشکل می‌کنند.

در همین رابطه