رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

نیلوفر اسدی در نشست فعالان اقتصادی فناوری‌های نوین ایران و مالزی

بخش خصوصی، خواستار تسریع در مذاکرات تجارت ترجیحی با مالزی است

سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران، رفع موانع نقل و انتقالات مالی و همچنین حمل‌ونقل و به نتیجه رسیدن سریع‌تر مذاکرات توافق تجارت ترجیحی ایران و مالزی را برای تسهیل تجارت دو کشور ضروری دانست.

01 شهریور 1402
کد خبر : 67554
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در جریان سفر وزیر امور خارجه مالزی و هیات تجاری همراه به ایران، نشستی با حضور فعالان اقتصادی دو کشور در حوزه‌های فناوری ارتباطات، انرژی‌های تجدید پذیر، کشاورزی و علوم و فناوری‌های نوین در نمایشگاه دائمی خانه نوآوری و فناوری برگزار شد.

نیلوفر اسدی، سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران در این نشست با اشاره به ظرفیت‌ها و خدمات اتاق ایران و زیرمجموعه‌ها برای تسهیل تجارت با مالزی و دیگر کشورها گفت: صنایع و فناوری‌های نوین ایران با وجود اعمال تحریم‌های یک‌جانبه، توانسته‌اند پیشرفت‌های زیادی داشته باشند که بخشی از آن در این نمایشگاه عرضه شده است. مالزی هم یکی از اقتصادهای پیشرو جنوب شرق آسیا به‌ویژه در موضوع تولیدات دارای نوآوری و فناوری‌های دیجیتال است که رشد تجارت قابل توجهی را در سال‌های اخیر تجربه کرده است.

او با بیان اینکه می‌توانیم همکاری‌های بخش‌های مختلف اقتصادی و فناوری دو کشور را توسعه دهیم افزود: پیشنهاد ما سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید و همچنین صادرات به منطقه آ.سه. آن از طریق مالزی و همچنین دسترسی مالزی به بازار آسیای میانه و اتحادیه اوراسیا از طریق ایران است. اتاق‌های بازرگانی و ملی دو کشور نیز می‌توانند همکاری‌های خود را ادامه دهند و تسهیل گر این همکاری باشند.

به گفته اسدی همکاری در حوزه انرژی‌های پایدار و تجدید پذیر، کشاورزی، صنایع غذایی و بخش حلال از دیگر زمینه‌های مناسب برای تجار دو کشور است.

او با تأکید بر ضرورت رفع موانع نقل و انتقالات مالی و همچنین حمل‌ونقل میان دو کشور توسط دولت‌ها برای تسهیل همکاری‌های تجاری بخش خصوصی گفت: نهایی شدن هرچه سریع‌تر مذاکرات توافق تجارت ترجیحی بین ایران و مالزی یکی دیگر از راه‌های تسهیل تجارت میان تجار دو کشور است.

کاوه دلیری مدیرکل شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت هم با بیان اینکه با وجود پتانسیل‌های همکاری برای قسمت‌های مختلف اقتصادی، اما همکاری‌های تجاری ایران و مالزی و سهم هر کشور از بازار دیگری در اندازه مطلوبی نیست افزود: رویکرد جدید این سازمان برای تنوع‌بخشی به صادرات به کشورهای شرق آسیا به‌خصوص مالزی است.

او گفت: در حال حاضر ۱۰۰ میلیون دلار صادرات ما به کشور مالزی است که خوشبختانه حجم تجارت با این کشور در سال‌های گذشته رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

دلیری ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده حجم تجارت ایران و مالزی ظرف سه تا چهار سال آینده به رقم ۲ میلیارد دلار می‌رسد که این می‌تواند رشد اقتصادی میان دو کشور را افزایش دهد.

مهدی آقا رفیعی مدیرعامل خانه نوآوری و فناوری ایران (I HIT) هم با بیان اینکه خانه نوآوری و فناوری ایران شبکه زنجیره‌ای را در برخی کشورها از جمله چین، روسیه، سوریه، عراق، ازبکستان، ترکیه و اخیراً در کنیا و اوگاندا ایجاد کرده است یادآوری کرد: این شبکه به منظور انتقال تکنولوژی، توسعه فناوری و فروش محصولات و صنایع و انتقال فرهنگ از شرکت‌های ایرانی در این بخش حمایت می‌کند.

در ادامه شرکت‌های مالزیایی در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر، فناوری‌های دیجیتال و کشاورزی به معرفی فعالیت‌های خود پرداختند و با فعالان اقتصادی ایران وارد مذاکرات رو در رو شدند.

در همین رابطه