رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

علیرضا خامه‌زر در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

جایگاه استان‌های مرزی در توسعه منطقه‌ای لحاظ شود

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با تأکید بر جایگاه و نقش استان‌های مرزی در توسعه منطقه‌ای، گفت: این استان‌ها در روند تجارت بیشترین خدمات را به کشور ارائه می‌دهند؛ اما در مسیر توسعه دیده نمی‌شوند.

سارا ترابی

خبرنگار
04 شهریور 1402
کد خبر : 67582
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با توجه به لزوم تزریق منابع به مناطق مختلف کشور و پایان دادن به تمرکزگرایی در کشور، گفت: ضمن اینکه لازم است توسعه منطقه‌ای را ملاک عمل قرار دهیم، باید نقش استان‌های مرزی را در این مسیر ببینیم.

علیرضا خامه‌زر در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» تأکید کرد: توجه به توسعه منطقه‌ای باعث می‌شود تا بهتر از گذشته در مسیر توسعه کشور گام برداریم چرا که کمک می‌کند تا شناخت بهتر و واقعی‌تری نسبت به مزیت‌ها و کمبودهای هر منطقه پیدا کرده و متناسب با آن تصمیم‌گیری می‌کنیم.

او معتقد است: توسعه منطقه‌ای در مراودات تجاری هم باید مورد توجه باشد. به باور این فعال اقتصادی شهرها و مناطق مرزی در روند تجارت به سایر استان‌ها خدمت ارائه می‌دهند. این درحالی است که همه مراکز و منابع در تهران متمرکز هستند.

خامه‌زر تأکید کرد: برای تسریع روند توسعه باید استان‌های شاخص در ارتباط با هر کدام از کشورهای همسایه را شناسایی و منطقه‌بندی کنیم. در بحث بین‌المللی استان‌های مرزی پیش‌قراول ارتباط با کشورهای همسایه هستند و به همین دلیل در بحث توسعه منطقه‌ای به استان‌های مرزی و ظرفیت‌هایی که دارند باید توجه شود.

رئیس اتاق بیرجند تصریح کرد: هر استانی که می‌خواهد با یکی از کشورهای همسایه ارتباط بگیرد و تجارت کند، باید از خدماتی که توسط استان مرزی با آن کشور ارائه می‌دهد، استفاده کند، این یعنی قرار گرفتن آن استان در مسیر توسعه. سایر استان‌ها از نیروی انسانی، خدمات مرزی و گمرکی آن استان بهره می‌برند، بنابراین باید این استان‌ها دیده و به آنها منابع لازم تخصیص داده شود. در غیر این صورت فرسایش منابع استان اتفاق می‌افتد.

این فعال اقتصادی، منطقه‌بندی بر اساس اولویت‌ها و ظرفیت‌های هر استان برای ارتباط گرفتن با کشورهای همسایه و تعریف یک ساختار مشخص و منسجم در این باره را خواستار شد و گفت: اگر قرار است عقد خواهرخواندگی و یا موردی از این دست بین شهرهای دو کشور بسته شود باید استان‌های مرزی در اولویت قرار بگیرند چراکه از دیرباز بین شهرهای مرزی دو کشور روابط خانوادگی برقرار بوده و اشتراک‌های فرهنگی زیادی بین آنها وجود دارد.

خامه‌زر درباره کشورهایی که مرز مشترک ندارند نیز پیشنهاد داد: استان‌هایی که از نظر ظرفیت تولیدی، خدماتی و صنعتی به کشور موردنظر نزدیک هستند، رابط و معین بین ایران و آن کشور باشند و اگر استانی خواست با آن کشور ارتباط بگیرد از خدمات استان معین بهره ببرد.

رئیس اتاق بیرجند دیدن ظرفیت‌های هر استان در مراودات تجاری را نمونه بارز تقسیم کار ملی دانست و ادامه داد: اگر بتوانیم در تقسیم کار ملی، توانمندی هر منطقه را ببینیم و بر اساس آن، وظایف و منابع را تقسیم کنیم، توسعه به معنای واقعی اتفاق می‌افتد. البته در این وادی بیشترین نیاز را به اطلاعات، داده‌های آماری و ارقام داریم.

خامه‌زر افزود: اگر در برخی از تصمیم‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود دچار مشکل می‌شویم به دلیل بی‌توجهی به مطالعات آمایش سرزمین و به دلیل در دسترس نبودن آمار و اطلاعات است. بی‌توجهی به آمار و اطلاعات، نبود شناخت دقیق و کافی از مزیت‌ها و کمبودها باعث می‌شود نتوانیم درست تصمیم بگیریم. خیلی مهم است که بدانیم برای تولید یک محصول به چه مواد اولیه‌ای نیاز است و این مواد اولیه در کجا آسان‌تر و ارزان‌تر تأمین می‌شود و در همان جا صنعت موردنظر را ایجاد کنیم. در کنار آن خیلی مهم است توازن منطقه‌ای را نیز در نظر بگیریم.

رئیس اتاق بیرجند تجمع چندین صنعت در یک منطقه به دلیل مسائل سیاسی را اقدامی دور از توسعه‌یافتگی دانست و گفت: اینکه اجازه دهیم در برخی از مناطق و استان‌ها صنایع مختلف ایجاد شود و در کنار آن منطقه‌ای مورد بی‌توجهی قرار بگیرد در واقع برهم زدن توازن منطقه‌ای و خلاف جهت توسعه است.

او ابراز امیدواری کرد: اتاق ایران با قرار دادن توسعه منطقه‌ای به عنوان یکی از 7 برنامه‌ای که در دستورکار قرار داده است، بتواند در حل مشکلات در ارتباط با توسعه متوازن، جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های آماری، شناسایی ظرفیت‌ها و کمبودهای منطقه‌ای، تزریق منابع و حمایت‌های هدفمند از مناطق مختلف و در نهایت تحقق توسعه منطقه‌ای، موفق باشد.

در همین رابطه