رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایران در نشست صبحانه کاری با روسا و دبیران اتاق‌های مشترک

کمیته‌ ملی برند ایرانی در اتاق ایران تشکیل می‌شود

حسین سلاح ورزی از تشکیل کمیته رفع موانع تحریم و کمیته برند ایرانی در اتاق ایران خبر داد و گفت: اساسنامه اتاق‌های مشترک با هدف اثربخشی بیشتر به نقش این اتاق‌ها اصلاح خواهد شد.

07 شهریور 1402
کد خبر : 67642
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: هفته آینده کارگروهی برای ارائه مشورت‌های حقوقی درباره رفع تحریم‌ها به شرکت‌ها و همچنین کمیته برند ایرانی با هدف بازاریابی و معرفی کالاهای ایرانی در اتاق ایران تشکیل خواهد شد.

حسین سلاح ورزی در نشست صبحانه کاری هیات رئیسه اتاق ایران با روسا و دبیران اتاق‌های مشترک، ادامه داد: هفته آینده کارگروهی متشکل از صاحب‌نظران حقوقی تحریم‌ها برای بررسی موضوعات و ارائه مشورت‌های لازم درباره مباحث حقوقی رفع تحریم‌ها به شرکت‌ها در اتاق ایران تشکیل خواهد شد.

او افزود: قصد داریم با هدف بازاریابی و معرفی کالاها و خدمات ایرانی هم کمیته برندایرانی را راه‌اندازی کنیم. که تا دو هفته آینده عملیاتی خواهد شد.

رئیس اتاق ایران با تأکید بر حفظ جایگاه اتاق‌های مشترک گفت: اصل مأموریت‌های معاونت بین‌الملل باید از طریق اتاق‌های مشترک انجام شود. 

اساسنامه اتاق‌های مشترک اصلاح می‌شود

سلاح ورزی افزود: سعی می‌کنیم در کوتاه‌مدت بازنویسی و اصلاح آیین نام و اساسنامه‌های اتاق‌های مشترک را با هدف فعالیت مؤثرتر آن‌ها در دستور کار قرار دهیم. درباره مدل ارزیابی و رتبه‌بندی اتاق‌های مشترک معتقدیم که باید از مدل کمی به سمت روش‌های کیفی‌تر برویم. چراکه این مدل فعلی اتاق‌ها را تشویق می‌کند تا بیشتر شبیه آژانس مسافرتی عمل کنند تا انجام کار ویژه‌های اختصاصی خود.

او با اشاره به این گلایه که به اتاق‌های مشترک نسبت به اتاق‌های استانی و تشکل‌ها کمتر توجه می‌شود ادامه داد: هیچ تفاوتی بین اتاق‌های مشترک، تشکل‌ها و اتاق‌های استانی در دوره دهم وجود ندارد. جنس اتاق‌های مشترک از جنس تشکل‌ها است و این اراده در هیات رئیسه وجود دارد که آیین‌نامه را به نحوی اصلاح کند که نمایندگان اتاق‌های مشترک بتوانند در هیات نمایندگان نیز حضور داشته باشند.

او تأکید کرد: ما معتقدیم اتاق‌های مشترک باید یک جز ثابت در برنامه‌های وزارت خارجه، سفارتخانه‌ها و کمیسیون‌های مشترک اقتصادی باشند. مطالعه‌ای درباره ایجاد آژانس سرمایه‌گذاری و بازاریابی در کشورهای مقصد در دست انجام است تا اتاق ایران بتواند با نقش‌آفرینی اتاق‌های مشترک این دفاتر را به ترتیب اولویت در کشورهای مقصد راه‌اندازی کند.

اتاق‌‎های مشترک عضو icc خواهند شد

او با بیان اینکه عدم حضور اتاق‌های مشترک در icc باعث ضعیف شدن آن خواهد شد گفت: با کمیته ایرانی icc توافق کردیم تا همه اتاق‌های مشترک در icc عضو شوند. اتاق ایران می‌تواند حق عضویت اتاق‌های مشترک را هم پرداخت کند. ما می‌خواهیم با هم‌فکری اتاق‌های مشترک برنامه کوتاه‌مدتی برای فعال شدن اتاق ایران در مجامع مختلف همچون بریکس، شانگهای و ... تدوین کنیم.

روسای اتاق‌های مشترک چه گفتند؟

در ادامه نشست تریبون در اختیار روسا و دبیران اتاق‌های مشترک قرار گرفت تا به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود بپردازند.

ابراهیم جمیلی، رئیس اتاق مشترک ایران و هند با بیان اینکه یکی از اقدامات اصلی اتاق‌های مشترک باید تأسیس شرکت‌های مشترک با کشورهای هدف باشد گفت: ما بدون سهیم کردن کشورهای مختلف در منافع اقتصادی موفق نمی‌شویم. او همچنین پیشنهاد تأسیس اتاق‌های مشترک کشورهای عضو پیمان شانگهای را مطرح کرد و گفت: ایران می‌تواند به دبیرخانه دائمی این اتاق‌ها تبدیل شود.

مجید محمدنژاد، رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان هم با اظهار تأسف از اینکه ایران در تجارت بین‌الملل کنار گذاشته شده گفت: مسئله اصلی بخش خصوصی این است که در هیچ یک از مجامع بین‌المللی ما را به رسمیت نمی‌شناسند. در فضای بین‌المللی که حتی شرکای تجاری ما مثل چین نمی‌خواهند در مراودات رسمی تجاری اسمی از ایران وجود داشته باشد ما چطور می‌توانیم کار کنیم.

محمد طاهری، رئیس اتاق مشترک ایران و اسپانیا با تأکید بر اینکه برای افزایش نقش‌آفرینی اتاق‌های مشترک در توسعه روابط خارجی باید بندی در برنامه هفتم گنجانده شود افزود: عضویت در گروه بریکس و سازمان همکاری‌های شانگهای در شرایط فعلی تحریم‌ها مهم است و اتاق ایران باید کمیته‌ای را برای استفاده بهتر از این فرصت‌ها تشکیل دهد.

همچنین اعزام رایزن‌های بازرگانی با مشارکت اتاق‌های مشترک و اتاق ایران، حضور نماینده‌ای از اتاق‌های مشترک در شورای عالی نظارت و در کمسیون‌های تخصصی اتاق از دیگر خواسته‌ها و پیشنهادات طاهری بود.

بهروز پورسلیمان، عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و آذربایجان هم به نحوه فعال‌سازی و مشارکت اتاق‌های مشترک در دفاتر خارجی اشاره کرد و پیشنهاد کرد برای هماهنگی سازمان توسعه با اتاق‌های مشترک برای اعزام و پذیرش هیات های تجاری و برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و حضور در آن‌ها تفاهم‌نامه‌ای میان اتاق ایران و سازمان توسعه منعقد شود.

کامران رضایی، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و آلمان هم معتقد بود اتاق‌های مشترک می‌توان شبکه بین‌المللی اتاق ایران را در کشورهای مختلف زنده نگه‌دارند. بنابراین مهم است که اتاق‌های مشترک به ویژه در شرایط فعلی تحریم‌ها در رایزنی‌های تجاری نقش فعال داشته باشند.

اباذر براری، دبیر اتاق مشترک ایران و کویت هم با بیان اینکه باید مشروعیت اتاق‌های مشترک در بدنه دولت و وزارت خارجه و همچنین در میان طرف‌های خارجی افزایش یابد ادامه داد: از آنجا که هنوز توانمندسازی در اتاق‌های مشترک اتفاق نیفتاده است، لذا رتبه‌بندی آن‌ها در این شرایط کار درستی نیست.

کاظم شیردل، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان و رئیس کمیته مشترک ایران و قرقیزستان هم پیشنهاد کرد برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی ایران در کشورهای دیگر به اتاق‌های مشترک واگذار شود.

عرفان شاکری، رئیس اتاق مشترک ایران و امارات نیز با بیان اینکه در ساختار فعلی اتاق ایران، اتاق‌های مشترک از اهمیت کمی برخوردارند گفت: ما نیازمند تدوین یک نقشه راه و برنامه راهبردی برای اتاق‌های مشترک با کمک مرکز پژوهش‌های اتاق ایران هستیم.

حسین تنهایی رئیس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی هم با اشاره به مشکلات مالی ایران با کشورهای دیگر، پیشنهاد تأسیس شرکت‌های تراستی را مطرح کرد تا با کمک اتاق ایران بتوان این مسائل را مرتفع کرد.

روشنعلی یکتا، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه نیز خواستار تغییر اساسنامه عضویت در اتاق‌های مشترک به نحوی بود که صرفاً تجار دارای سابقه کار با کشور هدف بتوانند وارد آن اتاق مشترک شوند. او همچنین خواستار عضویت اعضای اتاق‌های مشترک در هیات نمایندگان اتاق ایران و هماهنگی اتاق‌های شهرستان با اتاق‌های مشترک برای اعزام و پذیرش هیات های تجاری و حضور در نمایشگاه‌های خارجی شد.

علیرضا شمس فرد، رئیس اتاق مشترک ایران و لهستان هم بر استفاده از ظرفیت اتاق‌های مشترک در ایام تحریم برای تسهیل مناسبات تجاری با کشورهای مختلف و همکاری بیشتر دستگاه‌های دولتی در ارائه آمار و اطلاعات تجاری به اتاق‌های مشترک تأکید کرد.

مصطفی صالح نژاد، دبیر اتاق مشترک ایران و قطر هم پیشنهاد کرد اتاق‌های مشترک متولی برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی ایران در کشورهای هدف باشند.

حسن شمشادی، دبیر اتاق مشترک ایران و سوریه به اهمیت شورای راهبردی روابط خارجی در کنار وزارتخانه‌های اقتصادی دولت اشاره کرد و خواستار ارتباط پررنگ‌تر اتاق با این نهاد تصمیم‌ساز شد.

امیر عابدی، رئیس اتاق ایران و قزاقستان نیز با تأکید بر بازتعریف اتاق ایران و اتاق‌های مشترک گفت: باید به سمت تقسیم‌کار نتیجه گرا در اتاق ایران و اتاق‌های مشترک حرکت کنیم و منطقه‌ای کردن اتاق‌های مشترک را در پیش بگیریم. چرا که به عنوان مثال مسائل ما در اوراسیا با مسائل ما در اروپا متفاوت است.

نیک مهر، دبیر اتاق مشترک ایران و ویتنام هم خواستار تشکیل شورای سیاست‌گذاری در حوزه بین‌الملل در اتاق ایران با هدف ایجاد وحدت رویه با وجود تغییر مدیران در سال‌های مختلف شد و گفت: تسهیل ارتباط اتاق‌های مشترک با دفاتر نهادهای تجاری بین‌المللی از جمله آ.سه. آن، ایکریک و امثال آن باید در دستور کار اتاق ایران قرار بگیرد.

مهدی موسوی، دبیر اتاق مشترک ایران و ترکیه به فقدان مطالعه بازار در کشورهای هدف اشاره کرد و ادامه داد: اگر قرار است در کشورهای هدف دفاتر تجاری تأسیس شود و یا اعزام هیات تجاری صورت بگیرد بدون توجه به مطالعه بازار در آن کشور مشخص، اتلاف سرمایه خواهد بود.

فاطمه مقیمی، رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان هم با بیان اینکه عضویت اتاق‌های مشترک در icc قطعاً می‌تواند جهشی در فعالیت این اتاق ایجاد کند افزود: کمسیون‌های مشترک اقتصادی که معمولاً سالی یک‌بار برگزار می‌شود بدون حضور اتاق‌های مشترک دستاورد عملیاتی نخواهند داشت.

فهیمه دامرودی دبیر اتاق مشترک ایران و پاکستان هم خواستار حمایت بیشتر اتاق ایران از اتاق‌های مشترک برای به رسمیت شناخته شدن جایگاه این اتاق‌ها در دستگاه‌های دولتی و مجامع بین‌المللی شده و گفت: متاسفانه بعضا بدون اطلاع اتاق‌های مشترک هیات‌های تجاری اعزام یا پذیرش می‌شوند که خلاف مقررات و آیین‌نامه‌هاست.

مجید موافق قدیری، عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و یونان نیز خواستار تقویت روابط اتاق ایران با واحدهای بین‌الملل وزارتخانه‌ها، مجلس و دفاتر سازمان‌های بین‌المللی در ایران شد.

سعید حلاج یوسف زادگان، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و سوئد هم خواستار پیگیری اتاق ایران برای بازگرداندن دبیرخانه دی 8 به ایران شد تا به عنوان یک ظرفیت مطلوب در کنار عضویت در سازمان شانگهای و گروه بریکس بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد.

ایجاد بانک اطلاعاتی از کشورهای هدف رسالت اصلی اتاق‌های مشترک است

پس از اظهارات روسا و دبیران اتاق‌های مشترک، قدیر قیافه، نایب رئیس اتاق ایران یکی از اساسی‌ترین مشکلات را عدم شناخت از ظرفیت‌های کشورهای هدف دانست و گفت: یکی از رسالت‌های اتاق‌های مشترک ایجاد بانک اطلاعاتی و ترسیم چشم‌انداز درست از وضعیت اقتصادی کشور هدف است.

او با اشاره به اینکه عمدتاً کمیسیون‌های مشترک اقتصادی خروجی ملموسی ندارند ادامه داد: با این حال چند مورد از جمله تسهیل صدور روادید در کشور روسیه و موضوع کریدور سبز با پیگیری‌های اتاق مشترک و اتاق ایران به نتیجه رسید. بنابراین حضور مؤثر اتاق‌های مشترک در کمیسیون‌های مشترک اقتصادی و پافشاری و پیگیری خواسته‌هایشان منجر به خروجی عملیاتی خواهد شد.

قیافه با بیان اینکه روش‌های حمایت از اتاق‌های مشترک برای حضور در رویدادهای بین‌المللی در حال بازنگری است تا این حمایت جدی‌تر شود افزود: برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی در 30 سال گذشته به جز تعداد انگشت‌شماری همه به زیان کشور بوده است. چون حضور در آن‌ها حرفه‌ای نبوده است. اتاق ایران و سازمان توسعه تجارت از همایش‌های تخصصی و رویدادهای تخصصی بین‌المللی حمایت خواهند کرد. حضور افراد شاغل در این حوزه تخصصی می‌تواند به توسعه واردات و صادرات کمک کند.

نایب رئیس اتاق ایران با تأکید بر نقش اتاق‌های مشترک در بی‌اثر کردن تحریم‌ها گفت: ما باید دائماً مذاکره کنیم و بتوانیم با ابزارهای قانونی که در آمریکا وجود دارد تحریم‌ها را رفع کنیم.

قیافه با اشاره به وجود 45 مرکز تجاری برون‌سپاری شده ایران در کشورهای مختلف گفت: یکی از ظرفیت‌هایی که با کمک اتاق‌های مشترک می‌توان از آن استفاده کرد ارتباط گرفتن با این مراکز است. در هماهنگی که در این رابطه با سازمان توسعه تجارت داشتیم قرار شد این سازمان، نشست مشترکی با اتاق ایران برگزار کند تا بتوان این دفاتر را با اتاق‌های مشترک متصل کرد.

او با بیان اینکه هیات رئیسه اتاق برگزاری جلسات سه ماه یک‌بار با روسای اتاق‌های مشترک را در دستور کار خواهد داشت افزود: شورای راهبردی توسعه روابط تجاری و کسب‌وکارهای بین‌المللی از موضوعاتی است که اتاق قطعاً آن را پیگیری خواهد کرد.

نیازمند تدوین سند جامع برای عملکرد اتاق‌های مشترک هستیم

پیام باقری، نایب رئیس اتاق ایران هم با بیان اینکه اتاق‌های مشترک نسبت به جایگاه خود کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: هیات رئیسه تلاش می‌کند در این دوره جایگاه اتاق‌های مشترک را در وضعیت مطلوب قرار دهد. چرا که آن‌ها سفیران اتاق ایران در کشورهای مقصد و موتور پیشران تجارت بین‌الملل محسوب می‌شوند. این امر مسئولیت اتاق‌های مشترک و هیات رئیسه را افزایش خواهد داد. باید فاصله بین اتاق ایران و اتاق‌های مشترک را به حداقل برسانیم.

او یکی از نکات مغفول در مأموریت اتاق‌های مشترک را ظرفیت سنجی دو طرفه (هم نیازهای کشور مقصد و هم نیازهای داخلی از طریق کشور مقصد) دانست و ادامه داد: نیاز داریم نقشه راهی توسط هر اتاق مشترکی تدوین شود تا هم اتاق‌های مشترک نقش و مسئولیت‌های خود را تعریف کنند و هم اتاق ایران وظایف خود را در قبال این مسئولیت‌ها بداند. همچنین در این نقشه راه باید مطالعه بازار کشور هدف وجود داشته باشد و این مطالعه می‌تواند با همکاری مرکز پژوهش‌های اتاق انجام شود.

باقری بر ارتباط منسجم اتاق‌ها با تشکل‌های ذی‌ربط تأکید کرد و افزود: در سال‌های گذشته این موضوع مغفول مانده است در حالی که تشکل‌ها باید در اتاق‌های مشترک جایگاه داشته باشند.

اتاق‌های مشترک باید فعال‌تر شوند

عبدالله مهاجر دارابی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران با تأکید بر جایگاه اتاق‌های مشترک گفت: اتاق‌های مشترک در کنار اتاق ایران و شهرستان‌ها باید کار را پبش ببرند و باید تقابل‌ها را کنار گذاشت. هر بخشی باید ایراد و ضعف‌های خود را بپذیرد و آن‌ها را رفع کند.

او افزود: اتاق‌های مشترک باید بیشتر فعال شوند. خیلی از اتاق‌های مشترک ارتباطات خوبی با سفارتخانه‌ها برقرار کرده‌اند و نتایج خوبی گرفته‌اند. نباید ضعف‌های خود را به دیگران نسبت دهیم. هر جا خودمان را اصلاح کردیم و وظایف خود را درست دیدیم نتیجه خواهیم گرفت. همه بخش‌های مختلف اتاق باید یک‌صدا در عرصه‌های مختلف حضور داشته باشند.

دیپلماسی اقتصادی بدون حضور بخش خصوصی عقیم خواهد ماند

ساسان شاه ویسی، دبیرکل اتاق ایران با بیان اینکه ظرفیت‌سازی‌های جدیدی با پررنگ کردن نقش اتاق ایران در حوزه بین‌الملل در حال ایجاد است اظهار داشت: دولتی‌ها از دیپلماسی اقتصادی سخن می‌گویند اما بدون حضور بخش خصوصی این موضوع عقیم خواهد ماند.

او تأکید کرد: حوزه دبیرکل اتاق ایران همه ظرفیت خود را برای فعال‌تر شدن اتاق ایران در حوزه بین‌الملل به کار خواهد بست و این امر با هم‌افزایی جدید ممکن خواهد بود. اتاق‌های مشترک باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را کرده و روابط ما را با شرکای اقتصادی ارتقا دهند.

موازی‌کاری‌ها با اتاق‌های مشترک باید متوقف شود

حسین سلاح ورزی، رئیس اتاق ایران هم در پایان این نشست گفت: اتاق ایران هم راستا با برنامه‌های کشور در دیپلماسی اقتصادی، در قالب طرح پیش برد دیپلماسی اقتصادی با استفاده از ظرفیت و تجربه انباشته‌ای که در اتاق‌های مشترک به عنوان بازوهای اجرایی اتاق ایران در حوزه بین‌الملل وجود دارد، برای این حوزه برنامه‌ریزی می‌کند.

او با بیان اینکه تلاش می‌کنیم با همراهی اتاق‌های مشترک نقش جدیدی را در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا کنیم گفت: ارتباط با اتاق کشورهای اسلامی برقرار شده و دوباره این روابط فعال شده است. بر همین اساس برای فعال شدن در اوراسیا، بریکس و شانگهای هم هر اقدامی لازم باشد انجام می‌دهیم.

سلاح‌ورزی با اشاره به ضرورت بازتعریف نقش و نحوه حضور اتاق‌های مشترک در کمیسیون‌های اقتصادی مشترک و روابط اقتصادی دو جانبه، گفت: حتما در قالب تقسیم‌کار ملی با توجه به توانمندی‌های اتاق‌های مشترک مأموریت‌های مختلفی را به آن‌ها محول خواهیم کرد. باید فعالیت‌های تخصصی بین‌المللی در اتاق‌های مشترک تنظیم شود و موازی کاری هایی که بعضا در اتاق‌های استانی با اتاق‌های مشترک اتفاق می‌افتد، متوقف شوند.

در همین رابطه