رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست هیات رئیسه کمیسیون‌ها با هیات رئیسه اتاق ایران مطرح شد

شیوه‌نامه چگونگی تشکیل و اداره کمیسیون‌های اتاق ایران بازنگری می‌شود

در نشست روسای کمیسیون‌ها با هیات رئیسه اتاق ایران مقرر شد یک کمیته 13 نفری به بررسی شیوه‌نامه فعالیت کمیسیون‌ها بپردازد و جمع‌بندی آن را برای تصویب در نشست آتی مطرح کند.

11 شهریور 1402
کد خبر : 67688
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روسا و نواب رئیس کمیسیون‌های تخصصی در نخستین نشست با هیات رئیسه اتاق ایران درباره شیوه‌نامه چگونگی تشکیل و اداره کمیسیون‌های اتاق ایران صحبت کردند و مقرر شد نقطه‌نظرات اصلاحی این شیوه‌نامه در کمیته‌ای متشکل از 13 نفر که اعضای آن مشخص شدند، بررسی شده و جمع‌بندی آن برای تصویب در نشست بعدی مطرح شود.

در این نشست، احمد آتش‌هوش رئیس کمیسیون حقوقی و حمایت‌های قضایی و مقرراتی، فرشید شکرخدایی رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی، پیمان شاه‌اویسی رئیس کمیسیون استاندارد، محیط زیست، توسعه پایدار و آب، محمود اولیایی رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی، مرتضی حاجی آقامیری رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی، محسن امینی نایب‌رئیس کمیسیون صنایع غذایی، محمدرضا فاروقی رئیس کمیسیون گمرک، فرج‌الله معماری رئیس کمیسیون اقتصاد کلان، احمد اثنی‌عشری نایب‌رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی، عباس جبال‌بارزی نایب‌رئیس کمیسیون صنعت، بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی، علی رضوانی زاده رئیس کمیسیون کشاورزی و سهیل آل‌رسول نایب‌رئیس کمیسیون خدمات فنی مهندسی و احداث به عنوان اعضای کمیته بررسی شیوه‌نامه فعالیت کمیسیون‌ها تعیین شدند.

در ادامه پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران که از سوی هیات رئیسه اتاق ایران به عنوان ناظر راهبردی کمیسیون‌ها انتخاب شده است با اشاره به روند برگزاری انتخابات کمیسیون‌ها، گفت: از آنجایی که کمیسیون‌ها اهمیت بالایی برای اتاق ایران دارند، سعی شد انتخابات هیات رئیسه آنها را در بازه زمانی یک ماهه برگزار کنیم. تفکری که در اتاق دهم درباره جایگاه کمیسیون‌ها وجود دارد قابل توجه است و از طرفی باید اذعان داشت که نرخ مشارکت ۹۵درصدی اعضای هیات نمایندگان در کمیسیون‌ها نیز بیانگر جایگاه مهم آنهاست.

او با توجه به برگزار نشدن انتخابات هیات رئیسه کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز گفت: برنامه‌ریزی درباره انتخابات این کمیسیون هم به زودی انجام می‌شود.

باقری ادامه داد: در این دوره کمیسیون‌ها باید برنامه‌محور و در راستای برنامه‌های اتاق دهم حرکت کنند، بنابراین برنامه‌های پیشنهادی هم به همت دبیرخانه کمیسیون‌ها ارائه شده که در نهایت با توافق و تعامل بین اعضای کمیسیون و بخش‌های مرتبط نهایی شده و مبنای حرکت این دوره هر کدام از کمیسیون‌ها قرار خواهد گرفت.

کمیسیون‌ها در چارچوب ماموریت‌ها و وظایف قانونی فعالیت کنند

حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران با اشاره به قدم‌های متفاوتی که قرار است در این دوره برای ارتقای جایگاه بخش خصوصی برداشته شود، گفت: کمیسیون‌ها بازوان اصلی مشورتی اتاق ایران هستند و در این بین باید در چارچوب ماموریت‌ها و وظایف قانونی خود فعالیت کنند. نظام ارزیابی هم روی این نکته بسیار حساس است و ملاک عمل قرار می‌دهد.

او ادامه داد: در ابتدای شروع فعالیت کمیسیون‌ها باید درباره دو نکته به یک تفاهم برسیم.؛ اول شیوه‌نامه برگزاری و فعالیت کمیسیون‌ها، که نقشه راه حرکت آنهاست و دوم برنامه‌ها و پروژه‌های اصلی کمیسیون‌ها که قرار است در این دوره دنبال شوند.

سلاح‌ورزی تصریح کرد: اگر اتاق موضعی درباره یک مسئله اتخاذ می‌کند ممکن است مورد اختلاف سایر ارکان باشد. در این باره توجه به این اصل لازم است که موضع نهایی اتاق ایران با درنظر گرفتن منافع ملی جمع‌بندی خواهد شد. در واقع اتاق ایران با توجه به دیدگاه‌هایی که از سوی ارکان مختلف اتاق ایران دریافت می‌کند و با در نظر گرفتن منافع ملی کشور، اعلام موضع خواهد کرد.

رئیس اتاق ایران درباره موضوع بودجه اتاق ایران که مورد تأکید کمیسیون‌ها نیز هست، تصریح کرد: برای بودجه‌ریزی سال آینده اتاق ایران لازم است هر کمیسیون طبق برنامه‌هایی که دارد، بودجه عملیاتی خود را بدهد تا بر اساس آن بودجه‌ریزی صورت بگیرد و شاهد کم‌ترین میزان انحراف از بودجه در سال مالی آینده اتاق باشیم.

جایگاه کمیسیون‌ها در اتاق ایران شفاف شود

در بخش بعدی این نشست آنچه باید در شیوه‌نامه برگزاری و فعالیت کمیسیون‌ها مورد بازنگری قرار بگیرد، تشریح شد.

علی چاغروند، معاون کمیسیون‌ها، مجامع و شوراهای اتاق ایران در این نشست با اظهار امیدواری درباره تحقق برنامه‌های اتاق دهم از برخی تغییرات در سیستم کمیسیون‌ها صحبت کرد و گفت: با توجه به اینکه اکوسیستم کمیسیون‌ها در چارچوب مشاوره تعریف می‌شود، سعی شد در برنامه‌های پیشنهادی از برنامه‌های اتاق دهم استفاده و کمیسیون‌ها را به ریل‌گذاری صورت گرفته نزدیک کنیم. برنامه‌های هر کمیسیون را به صورت پیشنهاد مطرح کردیم و بعد از بررسی‌ها، نهایی خواهد شد.

چاغروند تأکید کرد: ارزیابی عملکرد کمیسیون‌ها هم به صورت کیفی و کمی در پایان دوره انجام خواهد شد.

در همین رابطه محمود اولیایی، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران، گفت: جایگاه کمیسیون‌ها در چارت اتاق ایران و همچنین روند ارتباط دبیرخانه کمیسیون‌ها و کمیسیون‌ها و چگونگی ارتباط کمیسیون‌ها با سایر بخش‌های اتاق ایران مانند مرکز پژوهش‌های اتاق باید تعریف شود.

او ادامه داد: لازم است به منظور فعالیت بهتر کمیسیون‌ها، استراتژی‌های اتاق ایران شفاف و واضح باشد تا کمیسیون‌ها هم بر همان اساس حرکت کنند.

علی نقوی، رئیس کمیسیون خدمات فنی مهندسی و احداث اتاق ایران، نیز برای ارتقای سطح جایگاه کمیسیون‌ها پیشنهاد داد: برای مشارکت و حضور تشکل‌هایی که اثرگذار هستند؛ اما عضو اتاق نیستند در کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران، آیین‌نامه مربوطه اصلاح شود.

فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق ایران، شیوه‌نامه پیشنهادی را مناسب دانست و تصریح کرد: برای انتقال دستاوردهای دوره پیشین کمیسیون‌ها به این دوره لازم است سازوکاری طراحی و جلساتی بین هیات رئیسه دوره قبل کمیسیون‌ها و این دوره تنظیم شود.

این فعال اقتصادی ادامه داد: در قانون اتاق ایران، شأن کمیسیون‌ها به طور شفاف آمده است و در واقع اعضای کمیسیون‌ها خود هیات نمایندگان هستند و برای مشاوره به هیات نمایندگان تعیین شده‌اند و زیرمجموعه یک معاونت قرار نمی‌گیرند.

عباس جبال‌بارزی، نایب‌رئیس کمیسیون صنعت پیشنهاد داد: در شیوه‌نامه تهیه شده باید درباره فرآیند حضور نمایندگان اتاق ایران در هر یک از مجامع و شوراها سازوکاری دقیق طراحی شود تا اطلاعات مربوط به آن در اختیار افراد و ارکان مربوط قرار بگیرد. همچنین باید نحوه تعیین بودجه برای کمیسیون‌ها نیز اعلام تا در صورت نیاز اصلاحات مطرح و نهایی شود.

احمد آتش‌هوش، رئیس کمیسیون حقوقی، حمایت‌های قضائی و مقرراتی اتاق ایران به جایگاه حقوقی کمیسیون‌ها اشاره کرد و گفت: کمیسیون‌ها به طور مستقیم با هیات رئیسه اتاق ایران در ارتباط هستند و وارد ساختار اداری اتاق ایران نمی‌شوند. اگر به این ساختار دست بزنیم، روند فعالیت کمیسیون‌ها دچار خدشه می‌شود.

فرج‌الله معماری، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران با نگاهی به مجموعه پیشنهادهایی که برای اصلاح و بازنگری شیوه‌نامه برگزاری و فعالیت کمیسیون‌ها مطرح شد، گفت: باید شیوه‌نامه را در قالب کارگروهی منتخب از بین هیات رئیسه کمیسیون‌ها بررسی و جمع‌بندی آن را برای تصویب و اجرا در نشست بعدی مطرح کنیم.

پیمان شاه‌اویسی، رئیس کمیسیون استاندارد، محیط زیست، توسعه پایدار و آب اتاق ایران بازنگری در شیوه‌نامه را مفید دانست و گفت: کمیسیون‌ها همان اعضای هیات نمایندگان هستند و باید سطح اختیارات و مأموریت‌های آنها و شیوه تعیین بودجه آنها به طور شفاف مشخص شود.

امین شاکری، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران جایگاه کمیسیون‌ها را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: هر کمیسیون باید برای رسیدن به یک رویکرد هم‌گرا برنامه راهبردی ارائه دهد و همه این برنامه‌ها در چارچوب برنامه‌های اتاق دهم پایش شده تا نقش‌آفرینی بخش خصوصی در عرصه اقتصاد کشور تقویت شود.

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران مصوبه هیات نمایندگان درباره اصلاح شیوه‌نامه کمیسیون‌ها را مورد توجه قرار داد و از لزوم تشکیل یک کمیته و بررسی موضوع در همین قالب سخن گفت.

حسین وثوقی، نایب‌رئیس کمیسیون خدمات فنی مهندسی و احداث اتاق ایران درباره اداره پارلمانی اتاق ایران و رعایتشان کمیسیون‌ها و تشکل‌ها صحبت کرد. او تصریح کرد: کمیسیون‌ها از سوی هیات نمایندگان تعیین می‌شوند و مباحثی که در شیوه‌نامه مربوطه کمیسیون‌ها را طبق چارت سازمانی زیر سایر ارکان اتاق قرار می‌دهد، باید کم‌رنگ شود.

او بازتعریف همه ارکان و بخش‌های اتاق ایران از جمله مراکز پژوهشی و آموزشی را خواستار شد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران بهبود محیط کسب‌وکار را اصلی‌ترین وظیفه کمیسیون‌ها عنوان کرد و گفت: ضرورت دارد در این دوره، برنامه توسعه بخش خصوصی را به عنوان یک سند و نقشه راه تعریف و طراحی کنیم.

 بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران، یادآور شد: برای اداره کمیسیون‌ها و انجام پروژه‌های پژوهشی که مرکز پژوهش‌ها نمی‌تواند انجام دهد لازم است بودجه‌ای در نظر بگیریم. از طرفی لازم است نماینده‌ای از مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در هر کمیسیون حضور داشته باشد تا مرکز پژوهش‌ها در جریان اقدامات کمیسیون‌ها قرار بگیرد.

او ادامه داد: درباره تعیین اولویت‌های هر اتاق هم باید اولین جلسه را تشکیل دهیم و با هم‌فکری اعضای کمیسیون، اولویت‌ها را نهایی کنیم.

احد عظیم‌زاده، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران، موضوع گردشگری در کشور را بسیار حساس ارزیابی کرد و گفت: برای ارتقای سطح گردشگری در کشور به حمایت‌های اتاق نیاز است و اتاق ایران در این حوزه باید به جایی برسد که شاخص شود.

علی رضوانی‌زاده، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با توجه به انتظاری که اتاق دهم از کمیسیون‌ها دارد، گفت: ابزاری که امروز در دسترس کمیسیون‌ها قرار دارد، برای پیشبرد اهداف تعیین شده کافی نیست و با توجه به تجربه دوره قبل لازم است ساختاری تعریف کنیم تا نتیجه‌محور عمل کنیم و از اقدامات موازی در ساختار اتاق بپرهیزیم.

حمیدرضا صالحی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران تعریف دقیق جایگاه کمیسیون‌ها را خواستار شد و تأکید کرد: باید جایگاهی را برای کمیسیون‌ها در نظر بگیریم که همه تشکل‌ها دنبال حضور در کمیسیون‌ها باشند تا صدایشان شنیده شود.

محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران، گفت: نوع ارتباط کمیسیون‌ها با مرکز پژوهش‌های اتاق باید بازتعریف شود. تعیین یک ساختار دقیق در این رابطه به بهتر انجام شدن فعالیت‌های پژوهشی و چرخش اطلاعات کمک می‌کند.

محمود تولایی، رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران پیشنهاد داد در تدوین و بازنگری شیوه‌نامه نباید خیلی عجله کرد و ضرورت دارد در عین حال طبق واقعیت‌ها و نگاه به تجربیات گذشتگان، حرکت کنیم. در حال حاضر فضای حرکت کمیسیون‌ها بسته نیست هرچند تا حدودی پیچیده است. بنابراین کمیسیون‌ها باید در قالب همین شیوه‌نامه فعالیت خود را آغاز کنند و زمان را از دست ندهند.

ابوالحسن خلیلی، رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران تأکید کرد: نواقص کمیسیون‌ها از منظر اتاق هم باید لحاظ شود. باید مشخص کنیم که خواسته‌ها و انتظارات هیات رئیسه اتاق ایران از کمیسیون‌ها چه بوده و چرا آنها نتوانستند به جایگاهی که باید، برسند.

صمد حسن‌زاه، نایب‌رئیس اتاق ایران پاسخ دادن به تعهداتی که بر عهده اتاق دهم گذشته شده را هدف اصلی امروز اتاق ایران دانست و گفت: رسالت اتاق ایران و حمایت واقعی از بخش خصوصی در چارچوب همفکری و تعامل، اجرایی می‌شود. پس همه اعضای هیات نمایندگان باید به صورت منسجم و در تعامل با هم برای رسیدن به اهداف تعیین شده گام بردارند.

در انتهای این نشست کارگروهی متشکل از 13 نفر از هیات رئیسه کمیسیون‌ها که داوطلب مشارکت در این حوزه بودند، تشکیل شد تا در قالب یک فعالیت چند هفته‌ای، شیوه‌نامه برگزاری و فعالیت کمیسیون‌های اتاق ایران را با توجه به پیشنهادهایی که از هر کمیسیون ارائه خواهد شد، مورد بازنگری قرار دهد و متن جمع‌بندی شده را برای بررسی نهایی و تصویب در نشست بعدی شورای روسای کمیسیون‌ها ارائه کند.

در همین رابطه