رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

بدبینی اقتصاددانان نسبت به آتیه اقتصاد

رشد اقتصاد جهان در ۲۰۲۴ کند می‌شود

اقتصاددانان باور دارند بالا باقی ماندن نرخ بهره در اقتصادهای بزرگ جهان به این معنی است که اقتصاد جهان در سال آینده پس‌ازآنکه در سال ۲۰۲۳ عملکردی بهتر از حد انتظار از خود نشان داد، به سمت انقباض و کندی پیش رود.

13 شهریور 1402
کد خبر : 67708
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بر اساس پیش‌بینی‌های موسسه بین‌المللی پژوهشی و مشاوره Consensus Economics که ماهانه از ۷۰۰ اقتصاددان درباره ۲۰۰۰ شاخص اقتصاد کلان در ۱۱۵ کشور جهان نظرسنجی می‌کند، تولید در سال ۲۰۲۴ تنها ۲٫۱ درصد رشد خواهد کرد و این بسیار کمتر از نرخ رشد ۲٫۴ درصدی است که برای رشد اقتصادی در سال جاری انتظار می‌رود.

اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی توقعات خود از عملکرد سال جاری اقتصاد جهانی را از آغاز سال جاری به دلیل افزایش شدید تقاضای مصرف‌کننده و قدرت بالای بازارهای کار، به‌اندازه ۱ واحد افزایش داده‌اند.

به گفته اقتصاددانان، بخشی از کندی اقتصاد در سال آینده می‌تواند ناشی از بهبود تولید و بالا ماندن نرخ تقاضا در سال جاری باشد. بالا باقی ماندن دائم نرخ تقاضا می‌تواند تورم را برای مدتی طولانی‌تر بالا نگه دارد و درنتیجه سیاست‌گذاران در اقتصادهای پیشرفته جهان مجبور می‌شوند نرخ بهره را برای مدتی طولانی‌تر و تا سال آینده بالا نگه‌دارند. ازاین‌رو اقتصاددانان نسبت به رشد اقتصادی در سال آینده چندان خوش‌بین نیستند.

اقتصاددانان معتقدند میزان تقاضا برای خدمات در جهان بدون هیچ تغییری بالا باقی‌مانده است، بازار کار هم قدرتمند به رشد خود ادامه می‌دهد. همچنین بعضی از ضعف‌های اقتصادی که انتظار می‌رفت مختص سال جاری باشند، ظاهراً تا سال آینده ادامه خواهند داشت. در بسیاری از کشورها ازجمله آمریکا رکود رخ خواهد، اما علائم آن دیرتر از حد انتظار خود را نشان خواهد داد.

تا همین چند ماه پیش، انتظار می‌رفت بانک مرکزی آمریکا کاهش نرخ بهره را آغاز کند. بااین‌همه بالا باقی ماندن قدرت اقتصاد آمریکا به این معنی است که احتمال بسیار کمی وجود دارد که سیاست‌گذاران پولی در آمریکا نرخ بهره را یک‌چهارم واحد دیگر افزایش دهد و تا پایان ماه سپتامبر آن را به طیف هدف ۵٫۵ تا ۵٫۷۵ برسانند. اقتصاددانان اکنون انتظار دارند اولین کاهش نرخ بهره در آمریکا بهار سال آینده رخ دهد. تداوم بالا نگه‌داشتن نرخ بهره به این معنی است که رشد اقتصاد آمریکا در سال آینده کندتر از حد انتظار خواهد بود. رشد اقتصاد اروپا، به‌جز آلمان، هم در سال جاری بهتر از حد انتظار بود ازاین‌رو احتمال بالا باقی ماندن نرخ بهره برای مدتی طولانی‌تر در میان اقتصادهای اروپایی هم بسیار قوی است.

بانک مرکزی اروپا نرخ بهره خود را در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ از منفی ۰٫۵ درصد به ۳٫۷۵ درصد افزایش داده است. انتظار نمی‌رود روند کاهش این نرخ تا سال آینده آغاز شود. حتی انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا تا پایان سال جاری نیم درصد دیگر به نرخ بهره خود بی افزاید و احتمال کاهش نرخ بهره تا نیمه دوم سال ۲۰۲۴ بسیار پایین است.

رکود اقتصاد چین در سال جاری به افزایش بدبینی اقتصاددانان نسبت به رشد اقتصادی در سال آینده کمک کرده است و بسیاری از آن‌ها باور دارند جهت‌گیری اقتصاد در سال ۲۰۲۴ آشکارا به سمت کندی و انقباض بیشتر است. اقتصاددانان انتظار دارند اقتصاد آمریکا در سال آینده ۰٫۶ درصد کندتر شود.

همچنین انتظار می‌رود انگلیس و کشورهای منطقه یورو در سال جاری و سال آینده سرعت رشد خود را حفظ کنند درحالی‌که چین با مشکلات ساختاری و کندی و رکود در بخش‌های تولید و صادرات دست‌به‌گریبان باقی خواهد ماند. همچنین اقتصاد بسیاری از بازارهای نوظهور مانند برزیل و مکزیک در سال جاری باعث شگفتی بسیاری از اقتصاددانان شده است، درحالی‌که تقاضای داخلی قدرتمند قرار است از رشد اقتصادی سالم هند در سال آینده پشتیبانی کند.

موضوعات :
در همین رابطه