رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

ابراز نگرانی اقتصاددان ارشد بانک جهانی

افزایش سطح بدهی، رشد اقتصادهای آسیایی را کاهش می‌دهد

یکی از اقتصاددانان ارشد بانک جهانی معتقد است؛ رشد اقتصادهای به ظاهر سالم در آسیا، به دلیل افزایش سطح بدهی در معرض خطر است و این اتفاق می‌تواند رشد این منطقه را به کمتر از برآوردهای فعلی برساند.

18 مهر 1402
کد خبر : 68035
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

یکی از اقتصاددانان ارشد بانک جهانی روز دوشنبه اعلام کرد: افزایش سطح بدهی در میان اقتصادهای به‌ظاهر سالم در آسیا، می‌تواند رشد این منطقه را به زیر سطح پیش‌بینی‌شده فعلی بکشاند.

ایندرمیت گیل، اقتصاددان ارشد بانک جهانی در گفت‌وگو با رویترز، افزود: سرعت کند تجدید ساختار بدهی تحت «چارچوب مشترک گروه ۲۰» برای تجدید ساختار بدهی فقیرترین کشورها قابل‌قبول نیست و تسریع این فرآیندها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به گفته این اقتصاددان، سطوح به‌شدت بالای بدهی در آسیا بسیار نگران‌کننده است و افزایش استقراض دولت از بازارهای داخلی، سطح اعتبارات موجود برای شرکت‌های خصوصی را محدود ساخته و درنتیجه سرمایه‌گذاری را متزلزل خواهد کرد.

گیل، اظهار کرد: مشکلی هم‌زمان در آسیا ایجادشده است: بدهی بسیار زیاد و سرمایه‌گذاری بسیار کم. بخش زیادی از مصرف دولتی و مصرف خصوصی از طریق بدهی تأمین می‌شود و در مقابل سرمایه‌گذاری زیادی از طریق اعتبار تأمین نمی‌شود و این وضعیتی بسیار بد است.

به گفته این اقتصاددان، نتیجه این وضعیت می‌تواند رشد اقتصادی بسیار کمتر از حد پیش‌بینی‌شده اقتصادهای آسیایی باشد که موضوعی بسیار جدی است.

گزارش اخیر بانک جهانی نشان می‌دهد در یک کشور معمولی آسیای جنوبی، بدهی دولت حدود ۸۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد که بسیار بالاتر از نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی دیگر بازارهای نوظهور است.

در این گزارش آمده است که بدهی در این منطقه به دلیل افزایش هزینه‌های دولت، کاهش درآمد داخلی و افزایش هزینه‌های خدمات بدهی در حال افزایش است.

بانک جهانی در این گزارش به تعدادی از عوامل، ازجمله خسارت شدید مالی یک بانک دولتی بزرگ اشاره کرده است که می‌تواند هزینه‌های استقراض را به سطحی ناپایدار برساند.​

در همین رابطه