رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق خرم‌آباد در نشست شورای گفت‌وگوی لرستان مطرح کرد

ساختار جداگانه‌ای برای قرارگاه اشتغال استان‌های زاگرس نشین تدوین شود

محمد خاکی، رئیس اتاق خرم‌آباد با اشاره به تشکیل قرارگاه اشتغال استان‌های زاگرس نشین، تدوین ساختار و اعتبار جداگانه برای این قرارگاه به‌منظور رسیدن به الگوی مشترکی برای توسعه این استان‌ها را خواستار شد.

08 اسفند 1402
کد خبر : 68038
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی خرم‌آباد با بیان اینکه در چند سال گذشته شاهد اجرای بد قوانین در حوزه کسب‌وکار بوده‌ایم، گفت: ما به دنبال احصای قوانین مخل کسب‌وکار هستیم؛ اما فعالان اقتصادی، در گام نخست اجرای دقیق قوانین، به‌خصوص قوانین بهبود فضای مستمر کسب‌وکار را خواستار هستند.

محمد خاکی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان لرستان که با حضور وزیر کشور در اتاق خرم‌آباد برگزار شد، به گزارش شاخص مدیران خرید هم اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیتی که گزارش شاخص مدیران خرید دارد چند سالی است که این گزارش را تهیه می‌کنیم، چون این گزارش رونق و رکود را در حداقل زمان ممکن نشان می‌دهد.

به گفته رئیس اتاق خرم‌آباد طبق گزارش شاخص مدیران خرید وضعیت در دی‌ماه رو به بهبود است یعنی مصرف و خرید داخلی نسبت به گذشته افزایش پیدا می‌کند.

خاکی با اشاره به اینکه زنجیره‌های ارزش کار ارزشمندی است که وزارت کشور شروع کرده است، گفت: در لرستان هم گیاهان دارویی و شیلات در زنجیره ارزش قرار گرفته است.

وی بیان کرد: پیشنهاد ما اتصال زنجیره‌های ارزش کشور به زنجیره‌های ارزش جهانی است چون خلق ثروت و ارزش‌افزوده را چندین برابر می‌کند.

رئیس اتاق خرم‌آباد در خصوص تعطیلی دو روز پایانی هفته هم اظهار کرد: باوجود لطمه‌ای که دو روز تعطیلی به بخش خصوصی وارد می‌کند اما این دو روز تعطیلی جهت بهره‌وری و سلامت نیروی انسانی مطلوب است و برای اینکه برنامه‌ریزی بیشتری انجام بدهیم و ارتباط بیشتری را با کشورهای دنیا داشته باشیم، تقاضا داریم دو روزه تعطیلی، جمعه و شنبه باشد.

به گفته وی، طبق پژوهش‌های انجام شده تعطیلی دو روز پایان هفته در پنجشنبه و جمعه سالانه ۲۲ میلیارد دلار ضرر دارد.

 پیگیری و مصوب کردن گذراندن دوره سربازی در واحدهای تولیدی و صنعتی همچنین حذف علی‌الحساب بهای انرژی واحدهای صنعتی از دیگر پیشنهاد‌های رئیس اتاق بازرگانی به وزیر کشور بود.

وی با اشاره به اینکه توسعه شهری زیرساخت خیلی از فعالیت‌های گردشگری است، گفت: توسعه شهری می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار به‌خصوص در شهرهای کمتر توسعه‌یافته مؤثر باشد.

رئیس اتاق خرم‌آباد تأکید کرد: پیشنهاد ما در توسعه شهری باز توزیع ارزش‌افزوده شهرداری‌ها بر اساس شاخص‌های محرومیت و جمعیت است، زیرا توزیع ارزش‌افزوده به این شکل ناعدالتی و فاصله زیاد را به دنبال دارد.

خاکی موافقت با اوراق مشارکت شهرداری در شهرهای کمتر توسعه‌یافته برای تأمین منابع مالی پروژه‌ها را از دیگر پیشنهاد‌های مطرح کرد و گفت: فعالیت مجدد دفاتر تسهیلگری هم یکی دیگر از تقاضاهای ما است، این دفاتر به برنامه‌ریزی در راستای پیگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی خرم‌آباد با اشاره به تشکیل قرارگاه اشتغال استان‌های زاگرس نشین توسط رئیس‌جمهور، گفت: تقاضا داریم ساختار و اعتبار جداگانه‌ای برای این قرارگاه تدوین شود، چون به دنبال الگوی مشترکی برای توسعه این استان‌ها هستیم.

برقراری منظم پروازها برای استان‌های کمتر توسعه‌یافته از دیگر پیشنهاد‌های رئیس اتاق خرم‌آباد به وزیر کشور بود، خاکی گفت: برقراری منظم پروازها می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار باشد، البته برنامه‌ریزی پروازها د یعنی زمان و مقصد پرواز در اختیار استان باشد.

فعالان اقتصادی باید ظرفیت‌های لرستان را باور داشته باشند

وزیر کشور با تأکید بر اینکه استخدام در دولت چاره کار نیست، گفت: صنایع ما باید در قبال اشتغال مردم مسئول باشند و شرایط را برای فعالیت نیروهای جوان فراهم آورند.

احمد وحیدی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی لرستان بیان کرد: این استان باید جای خود را در حوزه مسائل اقتصادی بیش از گذشته پیدا و برخی از مشکلات و عقب‌افتادگی‌ها برطرف شود.

وی افزود: فعالان اقتصادی باید این ظرفیت‌ها را باور تا آینده استان را در افق روشنی طراحی کنند.

وزیر کشور ادامه داد: ظرفیت‌های هر استان در این راستا شناسایی و در چهارچوب بهره‌وری مناسب مورد ارزیابی قرار گیرد.

وحیدی یادآور شد: امروزه در انقلاب صنعتی چهارم قرار داریم و موضوعات اقتصادی باید در یک دفتر مطالعات قوی بررسی و نوع سرمایه‌گذاری را مشخص کند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع بهره‌وری در اداره امور مختلف تأکید کرد: یکی از مزیت‌های اصلی لرستان برخورداری از منابع آبی و روان آب است که این استان را در زمره مناطق پربارش کشور قرار داده که باید از این موهبت به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه باید طراح باشیم و حرف‌های نو ارائه دهیم تا ازنظر صنعتی رشد کنیم، اظهار کرد: صنعتی در دنیای کنونی موفقیت و ماندگاری بیشتری خواهد داشت که ارزآور باشد، تولیدکنندگان باید از محل صادرات ارز مورد نیاز خود را تأمین کنند تا صنعت به بلوغ برسد.

وی ادامه داد: کارآفرینان و تولیدکنندگان اگر از فکر و ایده‌های خلاقانه نخبگان در برنامه‌های تحولی خود بهره بگیرند، بدون شک در مدت کوتاه‌تری به اهداف خود خواهند رسید.

وزیر کشور همچنین به انتخاب ۱۱ اسفند اشاره و بر لزوم احساس مسئولیت همگان برای برگزاری باشکوه آن تأکید کرد و گفت: افرادی را به مجلس بفرستید که بتوانند مشکلات اقتصادی لرستان را برطرف کنند.

در همین رابطه