رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

پیام باقری در همایش راهبردهای اقتصاد مسکن مطرح کرد

ساخت‌وساز مسکونی باید به سمت صنعتی‌سازی برود

پیام باقری، نائب رئیس اتاق ایران با اشاره به نقش بخش مسکن در اقتصاد ایران، گفت: کاهش قیمت تمام‌شده مسکن، گذر به سمت صنعتی‌سازی و توجه به مسکن سبز ازجمله الزاماتی است که باید در سال‌های آتی به آن توجه ویژه شود.

23 مهر 1402
کد خبر : 68082
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به رونق نسبی ساخت‌وساز در 6 ماهه امسال، گفت: یکی از رویکردها و مأموریت‌های جدید برای تقویت تولید، کاهش قیمت تمام‌شده مسکن است و باید هدف‌گذاری‌ها به سمت مسکن اقتصادی سوق پیدا کند.

پیام باقری در همایش راهبردهای اقتصاد مسکن، انبوه‌سازی و معماری پایدار، افزود: بخش مسکن سهم عمده‌ای از تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی و اشتغال کشور را به خود اختصاص می‌دهد و ظرفیت تولید بالای این حوزه می‌تواند سرمایه، کار و نیروی انسانی را به‌صورت گسترده با خود همراه کند.

او ادامه داد: بخش مسکن حدود ۱۴ درصد از اشتغال کشور را در بر می‌گیرد و از منظر فواید اجتماعی و تأمین نیاز جامعه، یک حوزه کاملاً مولد محسوب می‌شود؛ ضمن اینکه اقتصاد مسکن، یک اقتصاد کاملاً درون‌زا است و به واردات کمترین وابستگی را دارد.

نایب‌رئیس اتاق ایران یکی دیگر از مهم‌ترین شاخص‌های صنعت ساختمان و بخش مسکن را پیوندهای پسین و پیشین قوی با انبوهی از صنایع پایین‌دستی و بالادستی عنوان کرد و گفت: برآورد می‌شود که بخش مسکن با ۱۸۰ صنعت به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ارتباط دارد و بر همین اساس این بخش، پیشران اقتصاد بوده و رونق اقتصادی با رونق مسکن عجین شده است.

باقری با اشاره به اینکه مسکن، کالایی بادوام، اساسی و اجتناب‌ناپذیر است که قابل‌جایگزینی نیست، گفت: در ایران، بزرگ‌ترین خرید و سرمایه‌گذاری یک خانوار عادی، خرید مسکن مصرفی است و همین موضوع، مسئولیت سازندگان و متولیان مسکن برای بهبود تولید و ارزان‌سازی آن را افزایش می‌دهد.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برآوردهای پیش نگر صنعت ساختمان و بخش مسکن در گزارش‌های شامخ بخش ساختمان، گفت: طبق این شاخص، در 6 ماهه امسال، ساخت‌وساز رونق داشته و عدد شاخص که در فروردین امسال ۳۳.۹۵ محاسبه شده بود، در مردادماه به ۵۵.۴۹ رسیده است؛ بااین‌حال چالش‌هایی در حوزه ساخت‌وساز وجود دارد که مهم‌ترین آنها، دغدغه سازندگان در مورد رشد فزاینده قیمت‌ها در حوزه تولید و محصول نهایی است.

باقری با اشاره به اینکه رشد فزاینده قیمت‌ها، فاصله میان توان خرید و ارزش مسکن را به‌شدت افزایش داده است، گفت: در برنامه هفتم توسعه برای رسیدن دوره دسترسی مسکن به 12 سال هدف‌گذاری شد و شاخص فعلی دسترسی مسکن تفاوت معناداری با این هدف‌گذاری دارد.

نائب رئیس اتاق ایران با تأکید بر اینکه برای حل مشکلات بازار مسکن، باید هدف‌گذاری‌ها به سمت مسکن اقتصادی سوق پیدا کند، افزود: به نظر می‌رسد در مسیر پیش رو، رویکردها و مأموریت‌های جدید متولیان و فعالان حوزه مسکن باید به سمت کاهش قیمت تمام‌شده مسکن باشد که یکی از راهکارهای آن، گذار از سنتی‌سازی به صنعتی سازی است.

به گفته او، ساخت‌وساز کشور باید به سمت مسکن سبز برود که تأثیر قابل‌توجهی در کاهش هزینه انرژی و مقرون‌به‌صرفه کردن مسکن دارد.

در همین رابطه