رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

از سوی وزارت راه و شهرسازی

آخرین تحولات قیمت و معاملات مسکن تهران اعلام شد

وزارت راه و شهرسازی بر اساس اطلاعات بانک مرکزی اعلام کرده است که در آبان‌ماه، میانگین قیمت مسکن 0.4 درصد افت کرده و تعداد معاملات با افزایش حدود 14.8 درصدی مواجه بوده است.

03 آذر 1402
کد خبر : 68504
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
وزارت راه و شهرسازی بر اساس اطلاعات بانک مرکزی اعلام کرده است که در آبان‌ماه، میانگین قیمت مسکن 0.4 درصد افت کرده و تعداد معاملات با افزایش حدود 14.8 درصدی مواجه بوده است.

عکس: اکوایران

اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی درباره تحولات بازار مسکن تهران در آبان 1402 حاکی از این است که در این ماه میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در پایتخت با 0.4 درصد کاهش به محدوده 75 میلیون و 755 میلیون تومان رسیده است.

این اطلاعات که گفته می‌شود برگرفته از گزارش بانک مرکزی است، نشان می‌دهد که در آبان ماه، اوضاع معاملاتی بازار مسکن اندکی بهبود پیدا کرده و تعداد معاملات با افزایش حدود 14.8 درصدی به محدوده 3600 مورد رسیده است.

از نکات قابل‌توجه در این گزارش، رسیدن تورم نقطه‌به‌نقطه بازار مسکن تهران به 62.2 درصد است که گرچه نسبت به همین اطلاع در ماه قبل 12 واحد درصد کاهش می‌دهد اما همچنان نسبت به تورم نقطه‌به‌نقطه مصرف‌کننده در این ماه حدود 23 واحد درصد بالاتر است.

در مورد تعداد معاملات مسکن شهر تهران در آبان‌ماه نیز طبق اطلاعات بانک مرکزی، این بازار همچنان با کاهش 55 درصد تعداد معاملات نسبت به ماه قبل مواجه است و به‌شدت در رکود و کسادی به سر می‌برد.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، گزارش بانک مرکزی در خصوص قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران برای کل ماه آبان نشان می‌دهد که در این ماه بیشترین کاهش قیمت نسبت به مهرماه مربوط به منطقه یک تهران بوده که ۹.۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

همچنین متوسط قیمت فروش یک مترمربع بنای واحد مسکونی در منطقه ۱۲ تهران ۷.۸ کاهش را تجربه کرد.

در این مین، متوسط قیمت فروش یک مترمربع بنای واحد مسکونی در منطقه ۲۰ تهران کاهش قیمتی ۶.۶ درصدی و در منطقه ۴ کاهش ۶.۲ درصدی را نسبت به ماه قبل داشته است.

بنا بر این گزارش، بیشترین افزایش تعداد معاملات مسکن در آبان ماه مربوط به منطقه ۶ تهران بوده که ۴۵.۲ درصد افزایش یافته و بعدازآن منطقه ۹ تهران با افزایش ۳۴.۸ درصدی و منطقه ۱۷ با رشد ۳۱.۹ درصدی نسبت به ماه قبل در صدر قرار گرفته‌اند.

همچنین در منطقه ۸ تهران نیز تعداد معاملات واحدهای مسکونی در آبان ماه نسبت به مهرماه با رشد ۲۷.۵ درصدی مواجه شده و در منطقه ۳ تهران نیز رشد ۲۲.۵ درصدی را ثبت کرده‌اند.

در همین رابطه