رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مدیر مرکز آمار اتاق ایران تشریح کرد

جزئیات طرح پایش کسب‌و‌کار با مشارکت 8 هزار فعال اقتصادی

دوست‌محمدی مدیر مرکز آمار اتاق ایران با اشاره به آغاز اجرای طرح پایش کسب و کار از شنبه 23 بهمن، گفت: 8 هزار عضو اتاق‌های ایران، اصناف و تعاون با مراجعه به سایت اتاق ایران، در این طرح مشارکت می‌کنند.

19 بهمن 1395
کد خبر : 6859
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سامانه الکترونیکی طرح «پایش شاخص‌های ملی محیط کسب‌وکار توسط بخش خصوصی» ظهر امروز سه شنبه 19 بهمن از سوی  مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در جمع خبرنگاران و با حضور غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران و محمدرضا دوست‌محمدی مدیر مرکز آمار و محمدرضا عرب مدیر روابط عمومی اتاق ایران رونمایی شد.

محمدرضا دوست‌محمدی مدیر مرکز آمار و مطالعات اقتصادی اتاق ایران درباره این طرح گفت: بر اساس ماده 4 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، اتاق‌ها موظف شده‌اند شاخص‌های ملی محیط کسب و کار را تدوین کنند و سپس در دوره‌های منظم فصلی و سالانه گزارش‌هایی در ابعاد استانی و ملی تنظیم و منتشر کرده و به اطلاع مسئولان و مردم برسانند. در این راستا از سال 94 فعالیت‌های مرتبط با اجرای این قانون آغاز و در قالب یک پروژه مطالعاتی، شاخص‌های طرح پایش کسب و کار تدوین شد. این شاخص‌ها به عنوان ابزاری در اختیار مرکز آمار و مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران قرار گرفت تا بر اساس آنها طرح پایش کسب و کار را عملیاتی کند.

دوست محمدی گفت: از آنجایی که بخشی از اطلاعات مورد نیاز برای اجرای این طرح باید از بنگاه‌های اقتصادی جمع‌آوری شود، مرکز آمار اتاق ایران نیز روش الکترونیکی را برگزید تا دیگر نیازمند ارسال برگه‌های متعدد پرسش و پاسخ کاغذی نباشیم. به همین دلیل سامانه‌ای طراحی کردیم تا فعالان اقتصادی در آن به پرسش‌ها پاسخ دهند.

وی درباره چگونگی دسترسی فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این طرح به سامانه گفت: 8 هزار فعال اقتصادی بخش خصوصی به عنوان نمونه‌های آماری اجرای این طرح انتخاب شده‌اند که می‌توانند از روز شنبه 23 بهمن با مراجعه به پورتال الکترونیکی اتاق ایران به پرسش‌ها پاسخ دهند. منظور از فعالان اقتصادی منتخب افرادی است که با همکاری اتاق‌های اصناف و تعاون و همچنین اتاق ایران به صورت کاملا علمی انتخاب شده‌اند که ممکن است برخی از آنها مدیران شرکت‌های تعاونی، صاحبان کسب و کارهای صنفی خرد یا مالکان کارگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط باشند که از قبل مشخص شده‌اند. این افراد با کد کاربری که از طریق پیام کوتاه برای آن ها ارسال می شود به سایت اتاق ایران مراجعه کرده و به 28 سؤال مرکز آمار اتاق ایران پاسخ می‌دهند. 2 هزار و 642 نمونه از مجموع 8 هزار نمونه آماری مشارکت‌کننده در طرح از اعضای اتاق ایران و مابقی ار اعضای اتاق‌های اصناف و تعاون هستند.

دوست‌محمدی تعداد فعالان اقتصادی عضو اتاق‌های ایران، اصناف و تعاون را بیش از 2 میلیون نفر دانست و گفت: از این تعداد، 8 هزار عضو به عنوان نمونه آماری انتخاب شده‌اند و فقط افرادی که در جامعه آماری قرار دارند می‌توانند در طرح پایش کسب و کار مشارکت کنند.

رئیس مرکز آمار و مطالعات اقتصادی اتاق ایران با معرفی برخی شاخص‌های گزینش نمونه‌های آماری اجرای طرح پایش کسب و کار اتاق ایران اظهار کرد: اولین آیتم گزینش نمونه‌ها این است که بنگاه مورد نظر باید اپتیموم استانی باشد، یعنی مطلوب‌ترین جایگاه در میان کسب و کارهای همسو در آن استان را داشته باشد. روش انتخاب نمونه‌های مطلوب هر استان نیز بر اساس سهمی است که آن استان در تولید GDP کشور دارد؛ از آنجایی که استان تهران بیشترین GDP نسبت به تولید ناخالص ملی را داراست (15 درصد)، بنابراین بیشترین تعداد بنگاه‌های منتخب نیز از استان تهران هستند که 15 درصدِ 8 هزار منتخب، 1200 فعال اقتصادی می‌شود که هم از میان اعضای اتاق ایران، هم اتاق اصناف و هم اتاق تعاون هستند.

وی دومین آیتم برای گزینش نمونه‌های مشارکت‌کننده در طرح پایش کسب و کار را نوع فعالیت اقتصادی آن بنگاه عنوان کرد و گفت: طبقه‌بندی مشاغل، کسب و کارها و اصناف را بر اساس سیستم طبقه‌بندی بین‌المللی آیسیک انجام داده‌ایم. بنابراین نتایج اجرای این پایش، کاملا قابلیت کاربرد در تصمیم‌گیری‌های استانی و ملی را دارد و همه شاخص‌های اجرای آن جهانی است.

دوست محمدی خاطرنشان کرد: از سه‌شنبه 19 بهمن ماه کار اطلاع‌رسانی به این 8 هزار منتخب با استفاده از سامانه پیامکی آغاز می‌شود و اجرای طرح تا 20 روز ادامه خواهد داشت؛ همچنین تکمیل پرسشنامه کمتر از 3 دقیقه زمان خواهد برد.

در همین رابطه