رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست آموزش «نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد» عنوان شد

تدوین بودجه مبتنی بر عملکرد برای 1403 در دستور کار است

تدوین نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، شفاف، نظم‌پذیر و قابل نظارت موضوعی بود که در نشست آموزش «نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد» تأکید شد. عبدالله مهاجر گفت که اتاق ایران به دنبال تدوین بودجه مبتنی بر عملکرد است.

20 آذر 1402
کد خبر : 68627
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در نشست آموزش «نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد» که با حضور عبدالله مهاجر، عضو هیات رئیسه اتاق ایران، ساسان شاه‌ویسی، دبیرکل اتاق ایران، هاشم علی صوفی، مدیر امور مالی، مدیران و کارکنان اتاق ایران برگزار شد، تدوین نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، استقرار سازوکار شفاف و دقیق برای بودجه‌ریزی، بودجه عملیاتی و چگونگی نظم‌دهی به بودجه اتاق ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عبدالله مهاجر دارابی در نشست آموزش «نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد»، شفافیت در اتاق ایران را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های هیات رئیسه دوره دهم اتاق ایران عنوان کرد و گفت: در دوره دهم هیات نمایندگان، رئیس و هیات رئیسه اتاق ایران، مبنا را بر بودجه واقعی‌تر گذاشته است. قرار است همه ارکان اتاق و اتاق‌های سراسر کشور با روش استاندارد بودجه خود را تدوین کنند به‌نحوی‌که بودجه شفاف، قابل رصد و اندازه‌گیری داشته باشیم.

مهاجر دارابی گفت: در این راستا می‌خواهیم نگاه و نظر مدیران اتاق ایران، در بودجه‌ریزی 1403 دیده شود و این شیوه در اتاق‌های سراسر کشور مورد توجه قرار خواهد گرفت. ما می‌خواهیم سازوکاری آماده کنیم که اتاق‌های شهرستانی و اتاق ایران بودجه عملیاتی داشته باشند.

او ادامه داد: ممکن است سال 1403 نتوانیم به تمام ابعاد بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، عمل کنیم ولی این مسیری است که باید پایه‌گذاری شود؛ در این دوره شفافیت برای ما بسیار مهم است. اگر در حوزه بودجه‌ریزی، جدی و شفاف نباشیم مشکلات در اتاق‌ها ادامه‌دار خواهد شد. ما بیشترین چالش را در حوزه بودجه داریم و باید برای رفع این مشکل همه با هم گام‌هایی برداریم.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران تصریح کرد: البته معنا این نیست که مسیر گذشته اشتباه بود، هدف این است که نقیصه شفاف نبودن بودجه اتاق ایران را رفع کنیم. تصمیم ما این است که در این دوره بیشتر از گذشته به شفافیت تأکید و عمل کنیم و ضعف‌های گذشته را جبران کنیم و ایرادهای مسیر را به حداقل برسانیم. برای رسیدن به این هدف، به برنامه دقیق‌تری نیاز داریم.

مهاجر دارابی افزود: برای بودجه 1403، اتاق ایران می‌خواهد پایه‌گذاری علمی‌تر و دقیق‌تری را با تأکید بر شفافیت بگذارد و اتاق‌های سراسر کشور در ادامه این مسیر کار خواهند کرد. تأکید ما بر این است که با همکاری همه اجزای اتاق ایران و هیات رئیسه بودجه سال 1403 را بر مبنای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد تدوین کنیم.

در ادامه علیرضا صراف، کارشناس بودجه، گزارش چگونگی تدوین «بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد» را ارائه کرد.

او گفت: این شیوه بودجه‌ریزی نیازمند مدیریت منابع مالی، مدیریت منابع انسانی و مدیریت ابزار است. برای عملیاتی شدن این مسئله، راه‌حل اداره دولت توسط بخش خصوصی است؛ برون‌سپاری و خرید خدمات از بیرون می‌تواند یکی از راه‌حل‌ها باشد و در این مسیر باید به اصل 44 قانون اساسی توجه شود.

صراف تشریح کرد: باید بودجه مبتنی بر خروجی و براساس شاخص‌های کمیت، کیفیت و قیمت نوشته شود. اولین بار این شیوه در نیوزلند توسط آلن شیک ( Allen Schick) انجام‌شده است. از اصول شیوه بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، نظام هزینه‌یابی و حسابداری تعهدی، افزایش اختیارات مدیران و کاهش کنترل ورودی‌ها، و.... مورد توجه است.

در ادامه این نشست مدل مفهومی بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و عناصر مهم آن تشریح شد و از مدیریت تغییر، نظام انگیزشی و نظام پاسخگویی گفتند.

در ادامه درباره اینکه اتاق ایران چگونه می‌تواند بودجه مبتنی بر عملکرد را پیاده کند، گفته شد. در این نشست، از زنجیره ارزش سازمانی، اهداف و برنامه‌های سازمان گفته شد که در آن برنامه‌ها، خروجی‌ها، فعالیت‌ها و هزینه‌ها تشریح شد. اینکه چه چیزی را هزینه می‌کنیم؟ چگونه منابع را مصرف می‌کنیم؟ چرا هزینه می‌کنیم؟ این شیوه از بودجه‌ریزی باید براساس مدل و برنامه تدوین شود.

در ادامه این نشست تشریح شد که در بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، اهداف، تولید خدمات و فعالیت‌ها مهم است که براساس آن هزینه‌ها مشخص می‌شود. بودجه‌ریزی سنتی فقط با هزینه‌ها کار دارد.

بودجه مبتنی بر عملکرد باید به چراها جواب دهد. این شیوه بودجه‌ریزی می‌خواهد بهره‌وری (کارایی و اثربخشی) سازمان را بالا ببرد؛ شیوه‌ای که اتاق ایران در دوره جدید می‌خواهد آن را دنبال کند.

 

این گزارش در حال به روز رسانی است...

موضوعات :
در همین رابطه