رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

بانک توسعه آسیایی اعلام کرد

رشد «آسیای درحال‌توسعه» قوی‌تر از حد انتظار است

بانک توسعه آسیایی روز چهارشنبه اعلام کرد آسیای درحال‌توسعه احتمالاً سال را با شرایط روشن‌تری به پایان خواهد رساند و انتظار می‌رود رشد این منطقه به دلیل بهبود اقتصاد چین قوی‌تر از چیزی باشد که قبلاً تصور می‌شد.

23 آذر 1402
کد خبر : 68648
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 بانک توسعه آسیایی، ADB، پیش‌بینی رشد سال ۲۰۲۳ خود را برای آسیای درحال‌توسعه از ۴٫۷ درصد پیش‌بینی‌شده در سپتامبر به ۴٫۹ درصد افزایش داد، اما چشم‌انداز رشد خود را برای این منطقه در سال آینده ۴٫۸ درصد نگه داشت.

بانک توسعه آسیایی همچنین پیش‌بینی رشد خود را برای اقتصاد چین از ۴٫۹ درصد به ۵٫۲ درصد افزایش داد، اما پیش‌بینی سال آینده رشد خود برای دومین اقتصاد بزرگ جهان را روی ۴٫۵ درصد حفظ کرد.

اقتصاد چین در سه‌ماهه سوم با سرعتی بالاتر از حد انتظار ۴٫۹ درصد رشد کرد، درحالی‌که مصرف و فعالیت صنعتی در ماه سپتامبر نیز با پشتوانه انبوهی از اقدامات بهبوددهنده سیاستی، روند صعودی در پیش گرفت.

ADB اعلام کرد تقاضای داخلی قوی، حواله‌های ارسالی قوی‌تر، بهبود گردشگری، زیربنای فعالیت‌های اقتصادی در این منطقه است که شامل ۴۶ اقتصاد در آسیا-اقیانوسیه و به‌استثنای ژاپن، استرالیا و نیوزیلند است.

چشم‌انداز این موسسه برای مناطق فرعی متفاوت بود، رشد اقتصادی آسیای شرقی در سال جاری به ۴٫۷ درصد رسید که در مقایسه با پیش‌بینی ۴٫۴ درصدی ADB در ماه سپتامبر، افزایش داشته است؛ درحالی‌که پیش‌بینی می‌شد رشد اقتصادی آسیای جنوب شرقی ۴٫۳ درصد باشد، یعنی کندتر از پیش‌بینی قبلی ۴٫۶ درصد.

همچنین انتظار می‌رود که آسیای جنوبی امسال با ۵٫۷ درصد رشد قوی‌تری نسبت به ۵٫۴ درصد پیش‌بینی قبلی داشته باشد، درحالی‌که رشد اقتصاد برای هند در سال جاری سریع‌تر از حد انتظار و ۶٫۷ درصد در نظر گرفته‌شده است.

پیش‌بینی می‌شود که تورم در آسیای درحال‌توسعه در سال جاری به ۳٫۵ درصد کاهش یابد که اندکی نسبت به انتظارات قبلی بانک توسعه آسیایی کاهش‌یافته است. این بانک انتظار تورمی خود برای این منطقه در سال آینده را ۳٫۶ درصد اعلام کرده است.

موضوعات :
در همین رابطه