رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق همدان در تشریح دستاورهای سفر هیات همدانی به ازبکستان مطرح کرد

ایران و ازبکستان ظرفیت‌های همکاری قابل‌توجهی دارند

رحیم مرتضایی، رئیس اتاق همدان گفت: ظرفیت‌های ازبکستان در حوزه‌های مختلف، ظرفیت‌های زیادی برای استفاده از توانمندی‌های ایران دارد و در حوزه‌های مختلف می‌توان روابط دوجانبه را توسعه داد.

30 دی 1402
کد خبر : 68936
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان، گفت: ازبکستان یک کشور نوپاست که در بخش‌های معدن، خدمات فنی و مهندسی، مبل و منبت و کشاورزی ظرفیت‌های زیادی برای همکاری با ایران و استفاده از توانمندی‌های ما دارد.

رحیم مرتضایی در تشریح سفر هیأت تجاری همدان به ازبکستان متشکل از فعالان بخش‌های خصوصی و مسئولان دولتی استان، افزود: نخستین نتیجه این سفر، امضای تفاهم‌نامه بین اتاق‌های همدان و بخارا بود که درنهایت منجر به نتایجی خوبی شد و برای اجرایی شدن آنها باید پیگیری‌های بعدی نیز ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه مقدمات اعزام این هیات تجاری در سفر اخیر معاون وزیر امور خارجه به همدان انجام شد، افزود: دعوت‌نامه‌ای از سوی مقامات بخش‌های خصوصی و دولتی بخارا برای ما ارسال شد که پس از احصا ظرفیت‌های مشترک تعدادی از هیأت نمایندگان اتاق و فعالان اقتصادی استان در این سفر حضور یافتند.

مرتضایی تأکید کرد: پیش‌ازاین، توسط وزیر و سفیر ایران در ازبکستان اقدامات خواهرخواندگی همدان با بخارا انجام شده بود و سفر ما نیز در راستای استحکام این خواهرخواندگی و آغاز روابط تجاری بود که دستاوردهای قابل‌توجهی را عاید استان کرد.

وی با تأکید بر اینکه جلسات متعدد b2b بین فعالان اقتصادی استان همدان، بخارا و تاشکند برگزار شد که هر یک از آنها به‌صورت جداگانه به تفاهم‌هایی رسیدند، گفت: این جلسات در بخش‌های معدن، کشاورزی، صنعت، مبلمان، تولید سیب‌زمینی، کشمش و گردشگری بود و امضای قرارداد بین آنها مستلزم دیداری مجدد با یکدیگر است.

رئیس اتاق همدان تصریح کرد: باوجود کوتاه بودن زمان سفر، نتیجه مطلوبی عاید همدان شد و قرار بر این است که هیأت تجاری ازبکستان نیز در اردیبهشت‌ماه به همدان سفر کنند تا توانمندی‌های استان را از نزدیک ببینند و مذاکرات خود را ادامه بدهند.

وی با بیان اینکه مذاکرات انجام شده منجر به تشکیل کمیسیون دائمی در اتاق‌های بازرگانی 2 استان شد، افزود: مسائل مرتبط با اقتصاد باید به‌طور دائم پیگیری شود.

رئیس اتاق همدان با تأکید بر اینکه فرهنگ، دین و تاریخ مشترک سبب توسعه بهتر روابطمان می‌شود، گفت: وجود شخصیتی چون بوعلی سینا پیوند این 2 استان را بسیار مستحکم کرده است.

به گفته مرتضائی، به‌زودی، نشست وبیناری نیز بین فعالان اقتصادی استان‌های همدان و بخارا برگزار می‌شود.

رئیس اتاق همدان در ادامه درباره سفر به تاشکند و دیدار با فعالان اقتصادی آن، گفت: در استان تاشکند با اعضای مجمع اقتصادی ازبکستان دیدار کردیم و در جلسات b2b با فعالان اقتصادی آن به تفاهم‌هایی رسیدیم که پیگیری و به نتیجه رساندن آنها ادامه خواهد داشت.

وی افزود: جلسه‌ای نیز با اعضای اتحادیه معادن داشتیم که مقرر شد در اردیبهشت سال آینده در استان همدان حضور بیایند و تفاهم‌نامه‌ای در بخش معدن با آنها امضا کنیم.

مرتضایی ادامه داد: ما چاره‌ای جز ارتباط با کشورهای پیرامون خود به‌ویژه کشورهای C.I.S، نداریم زیرا هم از لحاظ فرهنگی و پیشینه تاریخی با آنها ارتباط تاریخی و عمیق داریم و هم اینکه کار با آنها برای ما سهل‌تر است.

رئیس اتاق همدان گفت: سفر به ازبکستان آغاز خوبی برای ارتباط با این کشورها بود و برای ارتباط با کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان هم برنامه‌ریزی‌های لازم انجام خواهد شد.

وی تأکید کرد: تنها راه توسعه اقتصادی استان، بعد از بازار داخلی، بخش بین‌الملل و بازار آن است چون رونق صنعتی و ارزآوری برای همدان و کشور را در پی خواهد داشت.

مرتضایی گفت: به‌واسطه وجود بوعلی سینا پزشکان مجرب و بیمارستان‌های مجهز در بخش‌های مختلف درمانی در استان همدان وجود دارد که بخارا می‌تواند با هدف بهره‌برداری از خدمات پزشکی برای مردمان خود، از خدمات گردشگری سلامت استان همدان نیز بهره‌مند شود.

مرتضائی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف ما در دهمین دوره اتاق تحول در بخش بین‌الملل اتاق بود که برنامه‌های اتاق در این زمینه شکل گرفته است.

موضوعات :
در همین رابطه