میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

صمد حسن‌زاده در نشست با کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران

برای حل مشکلات صنعت ساختمان، از ظرفیت تشکل‌ها استفاده شود

رئیس اتاق ایران در دیدار با شورای مرکزی کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران گفت صنعت احداث و ساختمان یکی از بخش‌های مهم اقتصاد است و تلاش می‌کنیم تا مسیر و شرایط تشکل‌های ثبت شده در اتاق ایران رو به بهبود باشد.

09 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69694
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در دیدار اعضای هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران با رئیس و هیات رئیسه اتاق ایران بر لزوم پیوستن از این تشکل به اتاق ایران، استفاده از ظرفیت تخصصی تشکل‌ها در کمیسیون‌های اتاق ایران به‌منظور ارتقای سهم هر کدام از تشکل‌ها در تولید ناخالص ملی تأکید شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با تاکید بر ضرورت ساماندهی و رتبه‌بندی تشکل‌ها، و اهمیت تشکل‌های حوزه مسکن و ساختمان، گفت: ما در تلاش هستیم تا مسیر بهبود شرایط در حوزه تشکلی را با جدیت طی کنیم. هدف ما این است که با تاکید بر منافع بخش خصوصی، بر اقتصاد ملی اثرگذاری کافی داشته باشیم؛ چراکه در وضعیت موجود، رشد اقتصادی، یک نیاز اصلی برای کشور است و این مهم با حضور و همت بخش خصوصی توانمند محقق می‌شود.

صمد حسن‌زاده در نشست با شورای مرکزی کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران تصریح کرد: یکی از حوزه‌های بسیار مهم در اقتصاد ایران بخش صنعت ساختمان است که با بخش‌های زیادی در ارتباط است. در حوزه ساختمان، مهندسان ایران رتبه بسیار خوبی دارند و بهترین طراح‌های ایرانی در کشورهای مختلف صاحب اثر هستند.

رئیس اتاق ایران تصریح افزود: باید سهم هر تشکل و بخش در تولید ارزش‌افزوده، صادرات و تولید ناخالص داخلی محاسبه شود تا بر اساس آن تقسیم‌کار ملی صورت بگیرد. برای طی کردن این مسیر، لازم است تا تشکل‌های بالادستی، فدراسیون‌ها و کنفدراسیون‌ها شکل بگیرند. این موضوع در دوره جدید در دستور کار اتاق ایران قرار گرفته و به جد دنبال می‌شود. باید همین برنامه بلندمدت و کوتاه‌مدت تدوین کرده‌ایم. هدف اصلی ما چابک‌سازی ساختار اتاق ایران برنامه اثرگذاری در اقتصاد ملی است. در این مسیر از فعالان حوزه صنعت هم درخواست می‌کنیم تا در کنار اتاق ایران قرار گیرند. از طرفی برای حل مشکلات صنعت ساختمان، از ظرفیت تشکل‌ها استفاده شود.

پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران گفت: صنعت احداث، پیشران اقتصادی است و ساختمان هم جز مهمی از این بخش است. اگرچه در دولت سیزدهم به حوزه احداث توجه ویژه شده ولی هنوز باید خیلی به این حوزه توجه شود. به‌عنوان‌مثال قیمت مسکن در کشور بسیار بالاست و باید برای رفع این مشکل اقدامی انجام شود.

باقری تصریح کرد: اتاق ایران برای توسعه صادرات صنعت احداث و مسکن صنعتی و به‌صرفه برنامه‌های جدی دارد و می‌تواند با همکاری دولت برای رفع مشکلات این حوزه گام‌هایی بردارد. نگاه کلان به حوزه مسکن این است که مردم راحت‌تر صاحب مسکن شوند.

او ادامه داد: یکی از وظایف مهم اتاق ایران تقویت تشکل‌هاست که در بودجه 1403 مورد تاکید بوده و البته جز مأموریت‌های اتاق ایران است. باید جایگاه تشکل‌های حوزه مسکن تقویت شود. در نظر اتاق ایران هیچ تفاوتی بین تشکل‌ها نیست و باید همه این تشکل‌ها توانمند شوند. تمام تلاش اتاق ایران این است که از تشکل‌های اقتصادی که در اتاق ایران ثبت‌شده‌اند، حمایت کند. تشکل‌های همنام باید تجمیع شوند تا فرایند تصمیم‌گیری متمرکز شود. تمام فعالان بخش خصوصی می‌توانند از امکانات اتاق ایران در راستای توانمند شدن استفاده کنند.

باقری درباره فرایند صدور کارت بازرگانی گفت که این فرایند برخط است ولی باید خطاها در حوزه‌های مختلف رفع شود تا فعالان اقتصادی راحت‌تر کارت بازرگانی دریافت کنند.

در ادامه محمدرضا بهرامن، نایب‌رئیس اتاق ایران از کمک‌های مادی و معنوی اتاق ایران در دوره جدید به تشکل‌های اقتصادی گفت.  از آنجایی که صنعت ساختمان هم یکی از صنایع مهم در ایران و پیشران اقتصادی است، به این حوزه توجه ویژه دارد.

بهرامن تصریح کرد: تقویت تولید و تشکل‌گرایی برای اتاق ایران اهمیت ویژه‌ای دارد. توسعه بخش‌های مختلف اقتصاد ایران مثل معدن به رونق حوزه صنعت مرتبط است و باید زنجیره تولید تقویت شود. از طرفی تحریم در حوزه ساختمان خیلی جایگاهی ندارد و ما در کنار فعالان این حوزه هستیم تا مسیر توسعه صنعت ساختمان کوتاه‌تر شود.

عبدالله مهاجر، عضو هیات رئیسه اتاق ایران هم در ادامه این نشست گفت: صنعت ساختمان و کانون انبوه‌سازان ظرفیت بالایی دارد و ما استقبال می‌کنیم تا این تشکل در اتاق ایران به‌طور رسمی ثبت شود. فعالان این حوزه باید کارت عضویت اتاق را داشته باشند تا اتاق مکلف شود که از آن‌ها دفاع کند.

سید جواد زمانی، معاون امور استان‌ها و تشکل‌ها هم گفت: کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران اگر می‌خواهند در اتاق ایران ثبت شوند، درخواست خود را برای بررسی ارسال کنند؛ حتماً به این درخواست‌ها رسیدگی و استقبال می‌شود.

در بخش اول نشست اعضای هیات رئیسه کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران از تاریخچه تشکیل کانون در سراسر کشور گفتند و از هیات رئیسه اتاق ایران درخواست کردند که کانون در اتاق ایران به‌عنوان تشکل رسمی حوزه مسکن ثبت شود. انتظار داریم بتوانیم از ظرفیت اتاق ایران در حوزه صنعت مسکن استفاده کنیم.

در این نشست عنوان شد که صنعت ساختمان بخش پیشران اقتصاد کشور است. 12 درصد اشتغال کشور، 20 درصد نقدینگی و 8 درصد GDP اقتصاد کشور را در اختیار دارد. همچنین 1300 رسته صنفی ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با صنعت ساختمان دارد.

همچنین عنوان شد که کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران تقاضای الحاق به اتاق ایران را 5 سال پیش ارسال کرده ولی تا امروز رسیدگی نشده است. همچنین

آن‌ها می‌خواستند در کمیسیون‌های تخصصی اتاق‌های سراسر کشور حضور داشته باشند و از ظرفیت شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در طرح و پیگیری مسائل خود استفاده کنند.

در ادامه این نشست عنوان شد که پرداخت جوایز صادراتی یکی از مشکلاتی است که در آن خدمات فنی و مهندسی خیلی جایی ندارد درحالی‌که این حوزه یکی از حوزه‌های بسیار مهم است و نقش بالایی در GDP کشور دارد. باید اراده کافی برای در اولویت قرار دادن خدمات فنی و مهندسی وجود باشد. همچنین باید جلوی موازی کاری گرفته شود؛ باید به‌جای موازی کاری، به هم‌افزایی تشکل‌ها تاکید شود.

در همین رابطه