رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

صمد حسن‌زاده در نشست با روسای اتاق‌های تانزانیا و زنگبار

اتاق ایران آماده ارائه شیوه‌های نوین پرداخت برای حل مشکل نقل و انتقالات مالی با آفریقاست

رئیس اتاق ایران با تأکید بر ضرورت توسعه تجارت با تانزانیا و کشورهای شرق آفریقا، گفت: اتاق ایران آماده است شیوه‌های نوین پرداخت برای حل مشکل نقل و انتقالات مالی با این کشورها ارائه کند.

08 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69703
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: اتاق‌های بازرگانی مسئولیت سنگینی در توسعه روابط اقتصادی و رونق تجارت کشورهای خود دارند و بر همین اساس اتاق ایران علاقه‌مند به روابط عمیق‌تر با اتاق تانزانیا و زنگبار است.

صمد حسن‌زاده در نشست با روسای اتاق‌های بازرگانی تانزانیا و زنگبار، ادامه داد: توسعه روابط تجاری با تانزانیا و کشورهای شرق آفریقا در دستور کار بخش خصوصی و اتاق ایران است. البته ممکن است در این مسیر با برخی مشکلات نقل و انتقالات مالی مواجه باشیم. اما اتاق ایران آماده است برای حل این مشکل، شیوه‌های مناسب و جایگزین ارائه کند.

او با اشاره به عضویت تانزانیا در جامعه شرقی آفریقا و جامعه توسعه جنوب افریقا، گفت: این فرصت خوبی برای رابطه با همه کشورهای آفریقایی است. منابع اقتصادی و صنعتی در کنار ظرفیت‌های بزرگ دیگر تانزانیا، برای ایران فرصت تجاری خوبی فراهم می‌کند.

حسن‌زاده با بیان اینکه ایران در حوزه‌های مختلف از جمله کشت فراسرزمینی و راه‌اندازی مجتمع‌های کشت و صنعت، خدمات فنی و مهندسی، ایجاد صنایع تبدیلی و غذایی آماده سرمایه‌گذاری‌های مشترک و انتقال تجربه و تکنولوژی است، افزود: ما همچنین در حوزه‌های تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی، انرژی، معادن، مصالح ساختمانی، صنایع داروسازی و تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، محصولات پتروشیمی و پلیمری و قیر آماده تأمین نیازهای تانزانیا و زنگبار با قیمت‌های رقابتی و کیفیتی مطلوب هستیم.

رئیس اتاق ایران با اشاره به تدوین پیش‌نویس تأسیس کمیته مشترک ایران و تانزانیا ابراز امیدواری کرد، ایجاد این کمیته مشترک هرچه زودتر عملیاتی شود.

صدور ویزای تانزانیا برای تجار ایرانی تسهیل می‌شود

در ادامه این نشست، ویسنت مینجا، رئیس اتاق تانزانیا نیز با اشاره به توانمندی‌های صنعتی ایران با وجود تحریم‌ها، بر توسعه روابط دو اتاق تأکید کرده و گفت: ما علاقه‌مند به انتقال تجربیات اتاق ایران در زمینه ظرفیت‌سازی به اتاق‌های تانزانیا و زنگبار هستیم.

مینجا، با اشاره به امضای یادداشت تفاهمی میان دو اتاق ایران و تانزانیا در سال 2012 افزود: اما متأسفانه این تفاهم‌نامه اجرا نشد. پیشنهاد ما این است که این تفاهم‌نامه دوباره بررسی شده و دو اتاق مکانیسم‌هایی برای اجرایی کردن بندهای آن تعریف کنند.

او تأکید کرد: ایران تکنولوژی پیشرفته‌ای در حوزه‌های انرژی، ساخت‌وساز و معدن دارد و ما علاقه‌مند به مشارکت با شما در این حوزه‌ها هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی تانزانیا، با ابراز امیدواری درباره ایجاد هرچه سریع‌تر کمینه مشترک ایران و تانزانیا، گفت: دولت تانزانیا به زودی برای تجار ایرانی صدور ویزا در فرودگاه را عملیاتی خواهد کرد که حتماً به توسعه تجارت دو کشور منجر خواهد شد.

او با اشاره به برگزاری همه ساله نمایشگاه بزرگ تجاری و صنعتی تانزانیا گفت: مایلیم تجار و تولیدکنندگان ایرانی هم در این نمایشگاه حاضر شوند تا توانمندی‌های ایران در حوزه‌های مختلف بیشتر به مردم آفریقا معرفی شود.

رئیس اتاق ایران نیز با استقبال از همکاری‌های بیشتر دو اتاق ایران و تانزانیا گفت: می‌توان تفاهم‌نامه جدیدی تدوین کرد تا بر اساس شیوه‌نامه دو اتاق، زمینه‌های توسعه تجاری میان دو کشور بیشتر از قبل فراهم شود.

او از اتاق تانزانیا درخواست کرد تا سرفصل‌های مورد نظر خود برای همکاری با ایران را به اتاق ایران ارائه کند تا زمینه حضور تجار و بازرگانان ایرانی در نمایشگاه صنعتی و تجاری تانزانیا به شکل هدفمندتری فراهم شود.

زنگبار از توسعه گردشگری با ایران استقبال می‌کند

حمد حمد، رئیس اتاق ملی زنگبار نیز در این نشست گفت: زنگبار منطقه توریستی است و فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در آن وجود دارد. ما از توسعه صنعت گردشگری میان دو کشور استقبال می‌کنیم.

او با تأکید بر ضرورت رقابتی شدن تعرفه واردات و صادرات کالا میان دو کشور، بیان کرد: اتاق‌های بازرگانی و دولت‌ها باید زمینه را برای تسهیل تجارت میان تجار دو کشور فراهم کنند.

سود و عوارض گمرکی میان ایران و کشورهای آفریقایی حذف شود

مسعود برهمن، رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا نیز با اشاره به این که تانزانیا در ایران سفارت ندارد، گفت: امیدوارم اتاق ایران موضوع راه‌اندازی سفارت و یا کنسولگری تانزانیا در ایران را از طریق مراجع رسمی پیگیری کند.

او با اشاره به برنامه‌ریزی اتاق مشترک برای حضور تجار ایرانی در نمایشگاه تجاری و صنعتی تانزانیا، ادامه داد: خوشبختانه مقرر شده تا سازمان توسعه تجارت تانزانیا تسهیلاتی برای حضور تجار ایرانی در این نمایشگاه ارائه کند.

برهمن با تأکید بر ضرورت حذف سود و عوارض گمرکی میان ایران و قاره آفریقا، گفت: این به نفع هر دو طرف خواهد بود و اتاق‌های دو کشور باید برای تحقق این امر تلاش کنند.

او با اشاره به اینکه توریسم درمانی یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب برای همکاری‌های ایران و تانزانیا است، افزود: 17 هزار آفریقایی فقط در یک سال به کلینیک ایرانی‌ها در دوبی مراجعه کرده‌اند. اما ما این ظرفیت را داریم که این خدمات درمانی را با قیمت مناسب‌تر به طور مستقیم ارائه دهیم. در این رابطه کارگروهی نیز در اتاق مشترک تشکیل داده‌ایم.

برهمن با انتقاد از دشواری رجیستر دارو در تانزانیا گفت: اگر این مشکلات برطرف شود ایران آماده صادرات دارو به تانزانیا است.

در همین رابطه