رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

معاون اقتصادی بانک مرکزی مطرح کرد:

مسکن مهر عامل رشد نقدینگی

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: این بانک تلاش کرد در سال‌های 92 و 93 پایه پولی و نقدینگی را کنترل کند که این اتفاق هم افتاد اما در سال 94 و 95 شرایط تغییر کرد.

01 اسفند 1395
کد خبر : 7109
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: این بانک تلاش کرد در سال‌های 92 و 93 پایه پولی و نقدینگی را کنترل کند که این اتفاق هم افتاد اما در سال 94 و 95 شرایط تغییر کرد.

پیمان قربانی، معاون بانک مرکزی

پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی درباره دلایل رشد نقدینگی سال‌های اخیر علی‌رغم تلاش دولت برای کنترل متغیرهای پولی، اظهارداشت: عملکرد بانک مرکزی را متغیرهای نهایی مانند تورم و ثبات بازار ارز نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون تورم تک‌رقمی و بازار ارز از ثبات نسبی برخوردار است، افزود: در این مقایسه‌ها باید شرایط پیرامونی اقتصاد را در نظر بگیریم زیرا رشد نقدینگی در دوره قبل به دلیل سیاست تأمین مالی مسکن مهر بود و تأمین مالی به طور کامل برای این طرح متمرکز شده بود.

عضو هیئت عامل بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی در آن دوره مجبور شد برای کاهش اثرات مخرب این تأمین مالی سکه بفروشد و که این کار بخشی از نقدینگی مورد نیاز بخش خصوصی و فعالان اقتصادی را از دست آنها خارج می‌کرد اما بانک مرکزی در این دوره چنین اقداماتی انجام نداد.

قربانی با اشاره به وضعیت فعلی اقتصاد و مشکلات تامین مالی، اظهارداشت: دولت به دلیل کاهش درآمدهای نفتی با محدودیت مواجه شده بود و از طرف دیگر به دلیل مشکل تنگنای مالی، بانک‌ها به اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی روی آوردند.

وی تأکید کرد: در مجموع بانک مرکزی سعی کرد در سال‌های 92 و 93 پایه پولی و نقدینگی را کنترل کند که این اتفاق هم افتاد اما در سال 94 و 95 شرایط تغییر کرد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: با وجود این وضعیت، بانک مرکزی تلاش کرد به اهداف خود در زمینه کنترل تورم و ثبات بازار ارز برسد اما قطعا ما نیاز بیشتری به انضباط پولی داریم و از نظر مقامات ارشد بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی باید کاهش یابد.

موضوعات :
در همین رابطه