رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

«تیر»؛ پیش‌زمینه‌ پیوستن به WTO

کنوانسیون «تیر» در چارچوب سازمان ملل است و به طور قطع عضویت در این کمیته می‌تواند شرایط بسیار مثبت و مطلوبی را برای کشور ایجاد کند.

سیده فاطمه مقیمی

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران
04 اسفند 1395
کد خبر : 7192
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
کنوانسیون «تیر» در چارچوب سازمان ملل است و به طور قطع عضویت در این کمیته می‌تواند شرایط بسیار مثبت و مطلوبی را برای کشور ایجاد کند.

سیده فاطمه مقیمی؛ عضو هیئت رئیسه اتاق تهران

به تازگی ایران عضو کمیته اجرایی «تیر» سازمان ملل شده است که این اتفاق را می‌توان به فال نیک گرفت، چرا که عضویت ایران در این کنوانسیون بعد از مدت‌ها تلاش، محقق شد. حال این امر مزایایی برای ما دارد، از جمله اینکه به موجب مقررات کنوانسیون «تیر» کالا در وسیله نقلیه جاده‌ای به طور پلمب شده از خاک کشورهای بین راه عبور می‌کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها بر اساس قوانین داخلی آنها ندارد. کنوانسیون «تیر» در چارچوب سازمان ملل است و به طور قطع عضویت در این کمیته می‌تواند شرایط بسیار مثبت و مطلوبی را برای کشور ایجاد کند. یکی دیگر از مزایای عضویت در این کمیته رفع و رجوع مسائل و مشکلاتی است که بین کشورهای عضو کنوانسیون «تیر» در گذشته وجود داشت. خوشبختانه در مسیر ایران تا اروپا همه کشورها عضو کنوانسیون «تیر» هستند و ایران هم با عضویت در این کنوانسیون موظف به رعایت قوانین این کمیته شد. باید توجه داشت یکی از مواردی که امروزه به صورت کلی پیگیری می‌شود، مساله کالاهای خطرناک است. با توجه به اینکه اتاق بازرگانی مسئول جلوگیری از توزیع این نوع کالاهاست، در همین راستا کلاس و دوره‌های آموزشی با هماهنگی سازمان ایرو به عنوان متولی کنوانسیون «تیر» برگزار می‌شود. این کلاس‌ها در چند ماه اخیر هم توسط استاد منتخب از ژنو به زبان انگلیسی برای متقاضیان واجد شرایط برگزار شد. در حال حاضر اساتید نخبه‌ای هم در ایران حضور دارند که علاوه بر برگزاری کلاس‌های آموزشی در ایران، در کشورهای منطقه هم تدریس می‌کنند. چنین اقداماتی زمینه‌ساز گسترش حضور ناوگان‌های ایرانی در کشورهای عضو کنوانسیون «تیر» می‌شود. به عضویت درآمدن ایران در کمیته کنوانسیون «تیر» طبیعتا می‌تواند بسیاری از مشکلات پیش رو در حمل و نقل جاده‌ای را حل کند که از جمله آن می‌توان به حل و فصل شدن مشکلات بین ایران و سایر کشورها در زمینه حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای اشاره کرد. عضو شدن ایران در کمیته کنوانسیون «تیر» همچنین می‌تواند زمینه‌ای برای ساختارسازی و گسترش بسترهای حوزه حمل و نقل جاده‌ای کشور در سازمان‌های تجاری بین‌المللی، از جمله سازمان تجارت جهانی (WTO) باشد. نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره داشت، انتظار طولانی ایران برای ملحق شدن به سازمان تجارت جهانی است که یکی از مشکلات در این زمینه مربوط به ثابت یا مشخص بودن تک نرخی بودن ارز است. مشکل دیگر در این زمینه مربوط به بحث‌های تعرفه‌ گمرکی است که امیدواریم دولت و سیاستگذاران تصمیم سریعی درباره این موضوع بگیرند. زمانی که کشور خواستار حضور در بازارهای بین‌الملل و تجارت بین‌الملل باشد، به طور حتم باید شرایط حضور در آن را هم به وجود بیاورد، بنابراین باید ضمن تلاش برای ایجاد و فراهم کردن فرصت‌های مربوطه، زمینه ساز حضور ایران در تجارت بین‌الملل باشیم.

در همین رابطه