رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

همزمان با برگزاری کمیته بانوان کارآفرین اتاق اکو عنوان شد

تاکید بر نقش زنان در توسعه اقتصادی کشورهای عضو اکو

سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، در نشست بانوان کارآفرین اتاق اکو در اسلام آباد به عنوان نماینده اتاق اکو در کنفدراسیون اتاق‌های آسیا‌ـ‌پاسیفیک انتخاب شد.

14 اسفند 1395
کد خبر : 7343
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جلسه کمیته بانوان کارآفرین اتاق بازرگانی و صنعت اکو چهارشنبه 11 اسفند در محل اتاق بازرگانی پاکستان با حضور نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، پاکستان، ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان و تاجیکستان و همچنین اتاق اکو برگزار شد.

سیده فاطمه مقیمی رئیس کمیته بانوان کارآفرین اتاق بازرگانی و صنعت اکو با اشاره به اهمیت نقش‌آفرینی زنان در بازارکار برای توسعه اقتصادی کشورهای عضو اکو، بانوان کارآفرین را خودکفا و خلاق دانست و گفت: نقش آموزش زنان برای توسعه اقتصادی پایدار ضروری است.

مقیمی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های شورای بانوان کارآفرین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در سال‌های 2015 و 2016 گفت: بخشی از این فعالیت‌ها شامل برگزاری کارگاه‌های آموزشی، ارائه خدمات مشاوره به بیش از 2 هزار و 600 تن از بانوان کارآفرین، ایجاد شعب کانون بانوان کارآفرین در داخل و خارج از کشور، برگزاری نمایشگاه‌های توانمندسازی بانوان، همکاری با مجموعه‌های دانشگاهی در جهت ارتقای علمی اعضای کانون، برنامه‌های تبادل تجربیات و تورهای بازدید از فعالیت‌های بانوان بازرگان موفق بوده است. 

به گفته مقیمی در حال حاضر 17 شعبه استانی شورای بانوان کارآفرین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در داخل کشور با 2 هزار عضو به فعالیت مشغول هستند.

در این نشست نماینده اتاق پاکستان نیز گزارشی از فعالیت‌ها، مأموریت‌ها، طرح عمل 2017-2016، چشم‌انداز شورای بانوان کارآفرین اتاق پاکستان و همچنین فعالیت‌های بانوان کارآفرین این کشور ارائه کرد.

رئیس شورای بانوان کارآفرین اتاق پاکستان با برشمردن مواردی همچون جاذبه‌های طبیعی، سیستم آبیاری پیشرفته و گسترده کشاورزی پاکستان و نیز تنوع آب و هوایی و آثار تاریخی این کشور گفت: جواهرسازی، نساجی و صنایع دستی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی هستند که بانوان کارآفرین پاکستان در این صنایع مشغولند.

وی اظهار داشت: تنها 3 درصد بانوان کارآفرین پاکستانی در حال حاضر دارای دفاتر و فعالیت‌های ثبت شده هستند که توسعه این بخش نیازمند توجه جدی است. وی همچنین پیشنهاد همکاری سازمان توسعه تجارت پاکستان با کمیته بانوان اتاق بازرگانی و صنعت اکو را ارائه داد که به تصویب اعضای کمیته رسید.

از دیگر برنامه های کمیته بانوان کارآفرین اتاق بازرگانی و صنعت اکو، ارائه گزارش‌های نمایندگان سایر کشورهای شرکت‌کننده در این نشست بود که طی آن دو تن از بانوان کارآفرین شامل خانم‌ها سیده فاطمه مقیمی از ایران و شیرین ارشد خان از پاکستان برای عضویت در کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی آسیا ـ پاسیفیک (CACCI) انتخاب شدند.

در ادامه این نشست، نماینده اتاق ترکیه آمادگی کشورش برای برگزاری کارگاه توانمندسازی بانوان اکو را اعلام کرد.

همچنین مقرر شد نشست مقدماتی و هماهنگی کارگاه توانمندسازی بانوان اکو در یکی از کشورهای عضو برگزار شود که در این زمینه آن دسته از اتاق‌های عضو که مایل به برگزاری این نشست باشند پیشنهادات خود را به دبیرخانه اتاق اکو ارائه می‌کنند.

در این جلسه اعلام شد که نمایشگاه صنایع دستی اکو هفته اول جولای 2017 در پاکستان یا تاجیکستان برگزار شود که مراتب دقیق تاریخ و محل برگزاری این نمایشگاه به صورت کتبی به دبیرخانه اتاق اکو اعلام خواهد شد.

نمایندگان اتاق ایران نیز در همین زمینه پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه در کنار چهارمین مجمع تجاری اکو در پاکستان و با موضوع اتومبیل و قطعات را ارائه دادند که مورد موافقت سایر اعضا واقع شد.

در پایان نشست مقرر شد میزان فعالیت وب‌سایت اطلاع‌رسانی بانوان کارآفرین کشورهای عضو از طریق دبیرخانه اتاق اکو ارزیابی تا تصمیمات لازم برای ارتقاء و به‌روزرسانی اطلاعات این سامانه به‌صورت دوره‌ای و سالانه اتخاذ شود.

در همین رابطه