رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

کنفرانس آب مجازی اردیبهشت 96 برگزار می‌شود

همه آنچه درباره «آب مجازی» باید بدانید

مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران نهم و دهم اردیبهشت‌ماه سال آینده کنفرانس آب مجازی را برگزار می‌کند.

24 اسفند 1395
کد خبر : 7588
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نخستین کنفرانس بین‌المللی آب مجازی 9 و 10 اردیبهشت ماه سال آینده با حضور صاحب نظران، کارشناسان و مسئولان داخلی و خارجی حوزه آب در بخش‌های دولتی و خصوصی به همت مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی این کنفرانس که برای اولین بار در سطح ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود، سیدمحمدحسین شریعتمدار سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران است و بهرام طاهری مشاور وزیر نیرو در امور محیط زیست، ایمنی و بهداشت کار نیز دبیر علمی کنفرانس است.

آب مجازی چیست؟

عموماً تولید هر کالا یا محصولی به مقدار مشخصی آب نیاز دارد. در کالاهای صنعتی، آب صرف سرد شدن ماشین‌آلات و شست‌وشوی مواد اولیه می‌شود؛ در صورتی که در تولید محصولات کشاورزی، آب ـ اعم از باران، آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی و روان‌آب‌ها ـ برای رشد گیاهان و تغذیه حیوانات و سیراب شدن آن‌ها مصرف می‌شود. این آب به نام «آب مجازی (Virtual Water)» شناخته می‌شود؛ چراکه اگرچه تا پیش از مصرف در صنعت یا کشاورزی به صورت فیزیکی وجود خارجی داشته است، اما حالا دیگر به این صورت وجود ندارد، بلکه به صورت مجازی همچنان در این محصولات موجود است. آب مجازی صرفا به آب داخل محصولات کشاورزی مانند میوه‌جات گفته نمی‌شود؛ بلکه به همه آب‌هایی که از ابتدا برای رشد گیاه مصرف شده تا به صورت محصول نهایی مصرف شود، می‌گویند؛ به عنوان مثال یک کیلوگرم گوشت گاو، به طور متوسط 13 هزار لیتر آب برای تولید نیاز دارد که به کل حجم آبی که از زمان تولید علوفه مورد نیاز برای مصرف دام تا زمان انتقال یک رأس دام بزرگ به کشتارگاه و نهایتا تحویل محصول به صورت گوشت بسته‌بندی‌شده به مصرف‌کننده استفاده می‌شود، آب مجازی اطلاق می‌شود.

تجارت محصولات کشاورزی و به تبع آن آب مجازی، این امکان را می‌دهد که منابع آب در سطح جهانی صرفه‌جویی شود. این امر ناشی از تفاوت‌های بسیار در بازدهی آب مصرفی ـ خصوصا در بخش کشاورزی ـ در کشورهای مختلف است.
مفهوم تجارت آب مجازی بر این نظر استوار است که کشورهای فقیر از نظر آب (آب‌فقیر)، نیاز غذایی خود را به جای آنکه با ترویج کشاورزی سنتی و نابود کردن منابع آبی موجود و بسیار کم خود برطرف کنند، از طریق واردات محصولات از کشورهای غنی از آب (آب‌غنی) تأمین کنند.

تجارت آب مجازى طی دو دهه اخیر در جهان بارز شده، به نحوى که در آن به شکلى مسأله امنیت غذایى از محدوده داخلی خود کشورها به عرصه‌هاى بین‌­المللی گسترش یافته است. تولید انبوه و ارزان‌تر کالاهاى اساسى در مناطق مستعد با استفاده بیشتر از آب سبز (آب حاصل از بارندگی) و تولید محصولات گران‌تر براى صادرات با آب آبى (روان‌آب‌ها) از جمله خصوصیاتى است که تجارت آب مجازى با خود به همراه دارد.

تبادل آب مجازی در داخل یک کشور تابعی از سیاست‌های داخلی و حمایت از الگوی کشت و تولید محصولات منطقه‌ای و پتاسیل تولید در بین مناطق مختلف یک کشور و تجارت خارجی آن نیز تابعی از سیاست‌های خارجی کشورها برای تأمین نیاز غذایی یا تجارت است.

حال که در آغاز مرحله‌­ای جدید برای تعامل با بحران آب در جهان هستیم، از تجارت آب مجازى می‌توان برای ترمیم منابع آب در مناطق خشک و نیمه‌خشک و حفظ تعادل و پایداری منابع آب بهره برد. از همین رو ضرورت دارد با توجه به اثرگذاری تجارت آب مجازی بر عملکرد و سودآوری و پایداری تولید در بخش خصوصی، جنبه­‌های مختلف آن از نظر اقتصاد، الگوی کشت، پتانسیل تولید، امنیت غذایی، اشتغال، محیط زیست و... نیز شناسایی و مورد بحث، مطالعه و بررسی قرار گیرد.

بنابراین با توجه به کمبود تجربه و مطالعه کافی در این خصوص در بسیاری از کشورها، ضرورت دارد جنبه‌­های مختلف تجارت آب مجازی طی نشست‌های مختلف تخصصی با حضور متخصصان بین‌­المللی و فعالان داخلی حوزه آب شامل بخش‌های خصوصی و دولتی، شناسایی و برنامه‌­ریزی شود.

بر همین اساس هدف این کنفرانس بر روی دو محور اصلی «ارائه و تعیین مفاهیم آب مجازی» و «تعیین سیاست‌های استفاده از آب مجازی» تدوین شده تا خروجی آن بتواند برای اجرای تجارت آب مجازی در کشورها مورد استفاده قرار گیرد.

محورهای کنفرانس آب مجازی شامل: «مفاهیم اولیه تجارت آب مجازی، چالش‌های اخیر و ضرورت‌های آن»، «تجارت آب مجازی، شیوه­‌ها، ابزارها، زیرساخت‌ها و استانداردها»، «آب مجازی و امنیت غذایی»، «نقش تجارت آب مجازی در پاسخ به بحران آب و اثرات تغییر اقلیم» و «نقشه راه آب مجازی برای کشور میزبان» است.

علاقه‌مندان به حضور در این کنفرانس می‌توانند از طریق این لینک ثبت‌نام کنند؛ تارنمای اینترنتی این کنفرانس به آدرس:www.virtualwaterconf.com  در دسترس کاربران فضای مجازی است.

در همین رابطه