رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

واحدهای اشتغال‌زا رونق می‌گیرند؟

تکرار نسخه تسهیلاتی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط

قطار تسهیلات تولید سال 95در حالی به ایستگاه پایانی نزدیک می‌شد که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت از ارائه پیشنهادی به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبنی بر درخواست 42هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای پرداخت به 121هزار واحد تولیدی در سال 96خبر دادند.

علی ابراهیمی

خبرنگار
16 فروردین 1396
کد خبر : 7778
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

براساس مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی، امسال نیز ۱۶هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های خرد پرداخت خواهد شد.

پرونده پرداخت تسهیلات تولید در سال 95با عبور میزان تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی از سقف ۱۶ هزار میلیارد تومان بسته شد و بنابر آخرین آمارهای رسمی تا ۲۲ اسفند‌ماه سال گذشته از بین ۵۹ هزار واحد تولیدی متقاضی، فقط ۲۳ هزار و ۶۹۸ واحد موفق به دریافت تسهیلات طرح رونق دولت شدند.

در طرح رونق تولید حدود ۵۹ هزار واحد تولیدی در بخش صنعت، معدن و کشاورزی (چه در بخش طرح‌های تولیدی و چه در بخش واحدهای در حال تولید) ثبت‌نام کردند که ۴۶ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی در حال بهره‌برداری و ۱۲ هزار و ۴۰۰ طرح تولیدی نیمه‌تمام را در بر می‌گرفت. از ۴۶ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی در حال بهره‌برداری نیز ۱۶ هزار واحد مربوط به بخش صنعت و معدن و ۳۰هزارو ۵۰۰ واحد مربوط به بخش کشاورزی بود.

از ۲۳ هزار و ۴۳۳ واحد تولیدی دریافت‌کننده تسهیلات نیز ۱۱ هزار واحد در بخش صنعت و معدن و ۱۲ هزار و ۴۳۳ واحد در بخش کشاورزی بود که در مجموع بیش از ۱۶ میلیارد و 100میلیون تومان تسهیلات بانکی دریافت کردند که از این میزان نیز ۱۲ هزار میلیارد تومان سهم واحدهای صنعتی و معدنی و بیش از 4هزار میلیارد تومان سهم واحدهای بخش کشاورزی بود. همچنین میانگین تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی بخش صنعت و معدن یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان ودر بخش کشاورزی ۳۰۸ میلیون تومان اعلام شد.

قطار تسهیلات تولید سال 95در حالی به ایستگاه پایانی نزدیک می‌شد که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت از ارائه پیشنهادی به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبنی بر درخواست 42هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای پرداخت به 121هزار واحد تولیدی در سال 96خبر دادند اما به‌رغم این پیشنهاد دیروز سخنگوی دولت از نسخه تکراری تسهیلات تولید سال 95برای سال 96تنها با تفاوت تخصیص این تسهیلات به طرح‌های با پیشرفت فیزیکی 40درصدی خبر داد.

پیشنهادی که مسکوت ماند

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در واپسین روزهای سال95 از پیشنهاد 5بندی این وزارتخانه به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای تخصیص تسهیلات بانکی ۴۲ هزار میلیارد تومانی به ۱۲۱ هزار واحد تولیدی و صنعتی در سال 96خبر داد. منوچهر طاهایی اعلام کرد که بر مبنای این پیشنهاد ارائه تسهیلات بانکی به ۱۰۰ هزار صنف تولیدی برای نوسازی 5هزار واحد صنعتی، تسهیلات برای تأمین سرمایه در گردش۱۰ هزار واحد صنعتی، تسهیلات برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام 5هزار واحد صنعتی و پرداخت تسهیلات به هزار واحد صنعتی و تولیدی دیگر برای نوسازی و تجهیز معادن از محورهای این پیشنهاد بوده که درصورت تصویب آن امسال در مجموع ۱۲۱ هزار واحد تولیدی و صنعتی معادل ۴۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت می‌کردند.

همان تسهیلات اما پیشرفت فیزیکی کمتر

با وجود انتقاد تولید‌کنندگان نسبت به کم و کیف تخصیص و میزان اثربخشی تسهیلات تولید در سال 95، به گفته سخنگوی دولت براساس مصوبه دیروز ستاد اقتصاد مقاومتی نیز پرداخت 16هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های خرد درسال96 پیش‌بینی شده است. به گفته محمدباقر نوبخت، تفاوت تسهیلات تولید در سال 96نسبت به سال 95آن است که قبلا بنگاه‌های با پیشرفت فیزیکی 60درصد مشمول دریافت این تسهیلات می‌شدند اما در این جلسه مقرر شده تا بنگاه‌هایی که پیشرفت فیزیکی آنها بالای 40درصد است نیز بتوانند مشمول دریافت این تسهیلات شوند.

به گزارش ایرنا وی افزود: در سال گذشته بالغ بر 16هزار میلیارد تومان برای 7هزار و 500واحد درنظر گرفته شده بود که عملا این میزان به 16هزار و 700میلیارد تومان و تعداد واحدها نیز به 22هزار واحد افزایش یافته و مشخص شده که در استان‌ها به چه ترتیب می‌تواند، عمل کند.

در همین رابطه