رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

با حضور رئیس جمهور تاتارستان در اتاق مشهد انجام شد

بررسی راه‌های همکاری اقتصادی میان مشهد و تاتارستان

رستم مینیخانوف رئیس جمهور تاتارستان در اتاق مشهد اعلام کرد: قرار گرفتن تاتارستان در بخش اروپایی روسیه، فرصتی برای فعالان اقتصادی جهت دسترسی به بازارهای بزرگتر است.

03 اردیبهشت 1396
کد خبر : 8039
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس جمهور و هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی جمهوری تاتارستان به اتاق مشهد رفتند و در همایشی مشترک، راه‌های همکاری با استان خراسان رضوی را بررسی کردند.

رئیس جمهور تاتارستان در این همایش با اشاره به ظرفیت‌های در حال توسعه در خراسان رضوی گفت: علاقه مند به توسعه روابط مشترک با ایران هستیم و برای این امر زمینه های مشترک زیادی وجود دارد. همچنین مشتاق توسعه ارتباطات در حوزه‌های مختلف ورزشی و فرهنگی نیز هستیم اما گفتگوهای ما در این سفر، بر مباحث اقتصادی تاکید دارد.

رستم مینیخانوف خاطر نشان کرد: قرار گرفتن تاتارستان در بخش اروپایی روسیه، فرصتی برای فعالان اقتصادی جهت دسترسی به بازارهای بزرگتر است. تاتارستان دارای ظرفیت‌های فراوانی است و من قول همکاری حداکثری را جهت هموارسازی بسترها برای توسعه تعاملات اقتصادی می‌دهم.

مینیخانوف از برگزاری جشنواره مهمی به منظور معرفی ظرفیت‌های جمهوری تاتارستان در بیستم ماه می در «غازان» پایتخت این کشور خبر داد.

آمادگی بخش خصوصی خراسان رضوی برای همکاری اقتصادی با تاتارستان

نایب رئیس اتاق مشهد در ابتدای این همایش، حضور هیات سیاسی و اقتصادی جمهوری تاتارستان را فرصتی برای تعمیق دوستی‌ها برشمرد و به تشریح بخشی از ظرفیت‌های خراسان رضوی برای این هیات خارجی پرداخت.

حسین محمودی خراسانی این استان شش میلیون نفری را در مسیر کریدور کشورهای آسیای میانه و افغانستان دانست و گفت: خط ترانزیتی هند، ایران و افغانستان و برنامه‌های اتصال به خط آهن سراسری روسیه در آینده نزدیک، موقعیت ممتازی به این خطه می‌بخشد. این استان به سه گمرک، دو منطقه ویژه اقتصادی و 9 کنسولگری و خطوط پروازی به بیش از 11 کشور مجهز است و سالانه از 25میلیون زائر که2.5 میلیون نفر آن‌ها را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند، پذیرایی می‌کند.

محمودی خراسانی ظرفیت‌های گردشگری در «خراسان رضوی» را در حوزه‌های زیارت، سیاحت، درمان و... تقسیم کرد و یادآور شد: حدود 55 درصد از ظرفیت هتل های کشور در این استان متمرکز شده و در بخش‌های صنعت و معدن به ویژه در حوزه صنایع غذایی، خودرو، سیمان، دارو و... علاوه بر تامین نیاز داخلی به صادرات نیز رسیده‌ایم.

محمودی خاطرنشان کرد: استان ما در بخش‌های کشاورزی و دامی، نامدار بوده و بزرگ‌تربن تولیدکننده زعفران در جهان به شمار می‌آید. همچنین در تولید پسته نیز مقام دوم را در اختیار داریم. در این استان دو مناسبت جهانی مشهد 2017 و مشهد شهر جهانی گوهرسنگ ها نیز در حال برگزاریست که هر کدام به جایگاه فرهنگی- مذهبی این شهر و ظرفیت‌های انبوه آن اشاره دارد.

وی خاطر نشان کرد: اتاق مشهد به عنوان پارلمان بخش خصوصی نسبت به توسعه روابط با جمهوری تاتارستان در بخش‌های مختلف اعلام آمادگی می‌کند و امیدواریم این نشست‌ها بسترساز همکاری‌های ارزشمندی در آینده نزدیک باشند.

ضرورت تسهیل صدور روادید از سوی روسیه برای فعالان اقتصادی ایرانی

استاندار خراسان رضوی دیگر سخنران این همایش ابراز امیدواری کرد، برگزاری این نوع نشست‌ها به توسعه روابط ایران با کشورهای همسایه منجر شود.

علیرضا رشیدیان با اشاره به ایجاد ظرفیتی برای انتقال اطلاعات مفید میان دو کشور، بیان کرد: امیدواریم با ایجاد میز مشترکی، بستر مساعد برای انتقال اطلاعات میان دو کشور فراهم آید.

وی بر ضرورت تسهیل صدور روادید با هدف افزایش حضورِ قانونمند و پُرشمار فعالان اقتصادی در کشورهای همسایه تاکید کرد و گفت: تلاش ما تا به امروز، «ظرفیت‌سازی» برای فعالان اقتصادی و مردمان دو کشور بوده است. مصداقی از این ظرفیت‌سازی را می‌توان در چهارچوب «برند مشترک حلال» تعریف کرد، به ویژه آنکه بخش عمده جمعیت هردو کشور، مسلمان هستند.

رشیدیان افزود: تحقق بخشی از این تعاملات، در چهارچوب بهره‌مندی این دو کشور از ظرفیت‌های همدیگر است، که معرفی بستری برای ارائه محصولات خراسان رضوی در فدراسیون روسیه، می تواند یکی از همین ظرفیت‌ها باشد.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات موجود بر سر راه فعالان اقتصادی ایرانی، عدم انطبابق بخش های بانکی ما با بانک های روسیه است که امیدواریم این نشست و مشارکت با جمهوری تاتارستان به رفع این مسئله کمک کند.

تلاش برای تسهیل صدور روادید تجاری

سفیر روسیه در ایران نیز در این همایش گفت: سفر دکتر روحانی رئیس جمهور ایران، صفحه جدیدی را در روابط دو کشور گشود و منجر به امضای چند سند مهم شد که یکی از آن‌ها بر لغو روادید برای گردشگران دو کشور تاکید داشت.

لوان جاگاریان، از امضای قراردادی برای تسهیل در صدور روادید تجار و بازرگانان دو کشور خبر داد و یادآور شد: تاکید داریم که برای اخذ روادید مشکلی وجود نداشته باشد. همچنین ما خواستار انجام توافقات سریع در این سفر بوده و من نیز در مقام یک دیپلمات قول می دهم تمام تلاشم را برای تسهیل سفر اتباع ایرانی انجام دهم.

موضوعات :
در همین رابطه