رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

شافعی در نخستین کنفرانس بین‌المللی آب مجازی

نقشه راه تجارت آب مجازی کشور تهیه شود

رئیس اتاق ایران در نخستین کنفرانس بین‌المللی آب مجازی تأکید کرد: آب مجازی و تجارت آن موضوع جدیدی است که در دنیا مطرح شده و مطالعات زیادی در مورد آن صورت گرفته است که نشان می‌دهد در صورت استفاده بجا از آن می‌توان به حل بحران آب کمک کرد.

09 اردیبهشت 1396
کد خبر : 8119
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، در نخستین کنفرانس بین‌المللی آب مجازی در اتاق ایران خواستار تهیه نقشه راه تجارت آب مجازی شد.

شافعی در این نشست که به همت دفتر مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران و با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، نیرو، امور خارجه و سازمان‌های بین‌المللی و همچنین کارشناسان حوزه آب، محیط زیست و کشاورزی صبح امروز در اتاق ایران برگزار شد، پیشنهاد کرد برگزاری کنفرانس آب مجازی به‌طور مداوم و به صورت سالیانه در یکی از کشورهای جهان دنبال شود.

شافعی اضافه کرد: ایران در برگزاری این کنفرانس پیشگام شد چراکه معتقد است مسئله آب مجازی بسیار مهم بوده و سالهاست که مورد غفلت قرار گرفته است.

وی همچنین از اعلام آمادگی هلند برای برگزاری دومین اجلاس در سال آینده خبر داد.

رئیس اتاق ایران با اشاره به این نکته که برگزاری کنفرانس مذکور می‌تواند نقطه آغازی برای رفع بحران کم‌آبی در دنیا و به ویژه در ایران باشد، تصریح کرد: بحران آب در کشور ما بسیار جدی و مهم است که به چاره‌اندیشی وسیع نیاز دارد. آب مجازی و تجارت آن موضوع جدیدی است که در دنیا مطرح شده و مطالعات زیادی در مورد آن صورت گرفته است که نشان می‌دهد در صورت استفاده بجا از آن می‌توان به حل بحران آب کمک کرد.

شافعی ادامه داد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی و مشاور سه قوه، خود را موظف به اعتلای فضای کسب و کار می داند و موضوع آب و کشاورزی با تصویب قانون بهبود محیط کسب‌وکار در برنامه کاری اتاق ایران قرار گرفت. در پی آن اتاق موظف شد مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب را ایجاد کند تا با انجام مطالعات لازم به رونق بنگاه‌های اقتصادی، تولید ثروت و کارآفرینی کمک کند.

وی در ادامه به برخی از اقدامات مهم این مرکز در طول سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: جلوگیری از عواقب زیان‌بار قانون پروانه دار کردن چاه‌های غیرمجاز مصوب سال 1389 و همچنین روشنگری مرکز در مورد آثار خسارت‌بار طرح فدک در سال 1391 مبنی بر واگذاری بیش از 2 میلیون هکتار اراضی کشاورزی جدید با تکیه‌بر افزایش برداشت از آب‌های زیرزمینی بخشی از این اقدامات است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور همچنین به تعاملات مطلوب این مرکز با وزارتخانه‌های مختلف اشاره و تصریح کرد: برگزاری همایش بحران مدیریت آب زیرزمینی و تدوین بیانیه آن سبب شد تفاهم‌نامه‌ای با وزارت نیرو برای کمک به پروژه تعادل بخشی آب زیرزمینی، منعقد شود. همچنین تفاهم‌نامه همکاری با سازمان محیط‌ زیست با موضوع اقتصاد سبز به امضا رسید تا این مفهوم به‌عنوان یک حرکت اقتصادی موردتوجه بخش خصوصی کشور قرار گیرد.

بر اساس اظهارات شافعی، مرکز مطالعات، همکاری‌های خوبی را نیز با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه‌وبودجه در مورد خصوصی‌سازی صنعت آب آغاز کرده است.

 شافعی در پایان گفت: انتظار می رود این کنفرانس موجب آشنایی افکار عمومی با تعریف و مفهوم آب مجازی و تجارت آن و همچنین سبب تعامل خبرگان، دانشگاهیان، سیاست‌گذاران، مدیران و ذینفعان باشد و در نهایت تهیه نقشه راهی برای ورود به بحث تجارت آب مجازی با در نظر گرفتن همه ابعاد آن میسر شود. 

کنفرانس آب مجازی طی روزهای نهم و دهم اردیبهشت برگزار می شود.

در همین رابطه