رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در همایش تجاری ایران و لهستان مطرح شد

دفتر همکاری‌های تجاری لهستان در تهران پذیرای شرکت‌های ایرانی

مشاور وزیر انرژی لهستان در راس هیاتی تجاری به همراه سفیر این کشور به اتاق ایران آمد و با معاون بین‌الملل اتاق و جمعی از فعالان اقتصادی گفتگو کرد.

16 اردیبهشت 1396
کد خبر : 8242
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مشاور وزیر انرژی لهستان در راس هیاتی تجاری نفت و گاز این کشور به اتاق ایران آمد و با معاون بین‌الملل اتاق و جمعی از فعالان اقتصادی گفتگو کرد.

معاون بین‌الملل اتاق ایران طی سخنانی در همایش تجاری ایران و لهستان، نفت و گاز و پتروشیمی را از زمینه‌های سنتی همکاری ایران و لهستان عنوان کرد و گفت: می‌توان فصل‌های جدیدی برای همکاری دوطرف تعریف کرد.

محمدرضا کرباسی تصریح کرد: امیدواریم با تلاش دو طرف بتوانیم ارتباطات تجاری دو کشور را گسترش داده و علاوه بر واردات کالا از لهستان، شاهد تولید کالاهای مشترک و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در زمینه‌های علمی، خدماتی و انرژی باشیم.

کرباسی گاز مایع، فراورده‌های نفتی و گازی، نوسازی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ایران و فراوری این محصولات به صورت مشترک و بهینه‌سازی مصرف انرژی را از زمینه‌های بالقوه برای همکاری‌های جدید ایران و لهستان عنوان کرد.

وی همچنین از تغییر رویکرد توسعه در ایران سخن گفت و بخش خصوصی را محور نگاه جدید در توسعه ایران دانست. کرباسی افزود: با این رویکرد جدید، اجرای بسیاری از پروژه‌های کشور می‌تواند در دست بخش خصوصی باشد و این امر فرصت‌های زیادی را برای همکاری دو طرف فراهم می‌کند.

کرباسی با اشاره به رفع محدودیت‌های فروش نفت ایران گفت: صادرات ایران به لهستان 144 میلیون دلار بوده که 100 میلیون دلار ان مربوط به فروش نفت است.

معاون بین‌الملل اتاق ایران راجع به واردات ایران از لهستان هم گفت: ایران از لهستان 90 میلیون دلار واردات داشته که بیشترین میزان مربوط به تجهیزات و ماشین آلات الکترونیکی بوده است.

کرباسی به سابقه مثبت روابط تجاری ایران و لهستان اشاره کرد و این روابط مطلوب را پیش‌زمینه روابط فرهنگی و تاریخی میان دو کشور دانست.

وی با اشاره به آغاز به کار نمایشگاه تخصصی نفت و گاز در کشور گفت: شرکت‌های لهستانی حضور فعالی در این نمایشگاه دارند و هیات حاضر هم با هدف بازدید از این نمایشگاه به ایران آمده‌اند.

ضرورت افزایش کیفیت مذاکرات تجاری دوجانبه

در بخش دیگری از همایش تجاری ایران و لهستان، مشاور وزیر انرژی لهستان با تأکید بر اهمیت روابط تجاری با ایران گفت: شرکت‌های حاضر در هیات سابقه کار با ایران دارند و علاقه‌مندیم که این روابط هر چه بیشتر توسعه یابد.

کوزلواسکا کوربیج تکنولوژی‌های جدید و انرژی‌های نو را از زمینه‌های همکاری دو طرف برشمرد و گفت: امیدواریم در نمایشگاه نفت و گاز، قراردادهای خوبی میان دو طرف منعقد شود.

مشاور وزیر انرژی لهستان افزود: من مطمئنم کار مشترک مهندسان لهستانی و ایرانی می‌تواند بسیار خوب و نتیجه بخش بوده و برای دو کشور موفقیت آمیز باشد.

معاون اتاق بازرگانی لهستان نیز با اشاره به سابقه روابط اقتصادی و سیاسی بین ایران و لهستان گفت: سال گذشته هیات های مختلفی بین دو طرف رفت و آمد داشتند که امیدواریم امسال هم اینگونه باشد.

جرزی دروز با اشاره به تشکیل شورای مشترک بازرگانی لهستان و ایران گفت: امیدواریم با تأسیس این شورای مشترک بتوانیم در همه زمینه‌ها با ایران همکاری کنیم و آینده این همکاری‌ها مثبت باشد.

سفیر لهستان در ایران نیز گفت: در مذاکرات دو طرف علاوه بر افزایش کمیت و حجم روابط تجاری باید به افزایش کیفیت و نتیجه بخش بودن مذاکرات هم توجه کنیم.

یولیوش گویو همچنین با اشاره به بازگشایی دفتر همکاری لهستان در تهران گفت: امیدوارم هر شرکتی که بخواهد با لهستان کار کند از این دفتر کمک بخواهد. سفارت لهستان هم به این دفتر جدید کمک می‌کند.

در پایان این نشست، هیات تجاری 20 نفره لهستان شامل شرکت‌های تخصصی نفت و گاز و پتروشیمی، با همتایان ایرانی خود مذاکرات رو در رو انجام دادند. طی 4 ماه گذشته این برای دومین بار است که هیات تجاری لهستان به اتاق ایران می‌آیند.

در همین رابطه