رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در شورای گفت‌وگوی استان یزد مطرح شد

حمایت تسهیلاتی، واحدهای بدهکار را بدهکارتر می‌کند

استاندار یزد معتقد است: اینکه واحدی 20 میلیارد تومان بدهی داشته باشد و 20 میلیارد هم تسهیلات گرفته ولی ارزش این واحد کمتر از 15 میلیارد تومان است نه تنها کمک نیست بلکه مشکل آفرین است.

21 اردیبهشت 1396
کد خبر : 8245
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تازه‌ترین نشست شورای گفتگوی استان یزد با حضور استاندار برگزار شد.

رئیس اتاق یزد در نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی استان یزد گفت: در پایان سال 95 دو تصمیم مهم و اثرگذار در سطح کشور برای واحدهای تولیدی گرفته شد و لازم است که مسئولان نسبت به این مصوبه و اجرایی شدن کامل آنها تلاش کنند.

محمدرضا قمی خاطرنشان کرد: اولین مورد این است که به سازمان‌های امور مالیاتی کل کشور تکلیف شده اظهارنامه مالیاتی واحدهای کوچک در رابطه با عملکرد سال 95 را بپذیرند، از صدور برگ تشخیص پرهیز کرده و بر اساس خود اظهاری عمل کنند. همچنین در ارتباط با  بازرسی از دفاتر سازمان تأمین اجتماعی هم مقرر شده که بازرسی دفاتر شرکت‌ها و موسسات به ویژه تولیدی فقط تا یک سال قبل امکان‌پذیر است در صورتی که تا پیش از این تا 10 سال بررسی می‌شد.

رئیس اتاق یزد در بخش دیگری از سخنانش  افزود: در سال 95 رقم صادرات استان نزدیک به 470 میلیون دلار بوده که به نسبت عملکرد کل کشور مثبت بوده است، واردات استان هم نزدیک به 115 میلیون دلار بوده که بیشتر به قطعات و ماشین آلات مربوط می‌شود.

رفع مشکلات واحدهای تولیدی محدود به تسهیلات بانکی نشود

استاندار یزد با اشاره به اینکه رفع مشکلات واحدهای تولیدی نباید محدود به تسهیلات بانکی شود، گفت: حمایت از واحدهای با بدهی بیش از ارزش کارخانه توجیه‌پذیر نیست

سیدمحمد میرمحمدی اظهار داشت: ما در اقتصادمان یک بیماری داشتیم به نام بیماری هلندی که ناشی از اتکا به پول نفت بود.

میرمحمدی خاطرنشان کرد: الان یک بیماری جدید پیدا کردیم و آن دور کردن مردم از خود اتکایی است، ما داریم به نحوی عمل می‌کنیم که مردم در کارها بدون نقش شوند و این بزرگترین آسیب به نظام اقتصاد کشور است.

استاندار یزد با بیان اینکه ما به عنوان حمایت حرف می‌زنیم در صورتی که به اقتصاد لطمه می‌زنیم، گفت: از حمایت کارخانه‌ها و واحدها صحبت می‌کنیم ولی در واقع آنها را از داخل توخالی و آُسیب‌پذیر می‌کنیم.

میرمحمدی عنوان کرد: حمایت از واحدهایی که با بدهی‌های انبوه مواجه هستند و توان رشد را ندارند، سرانجام خوبی برای آن واحد ندارد.

وی عنوان کرد: این شیوه‌ای که در کشور جاری شده آسیب جدی به نظام وارد می‌کند، متاسفانه این مسائل اگر به جان کشور بیفتد اقتصاد کشور آسیب‌پذیر می‌شود و در واقع واحدهایی که مفلوک هستند را مفلوک‌تر می‌کند.

استاندار یزد اظهار داشت: اینکه واحدی 20 میلیارد تومان بدهی داشته باشد و 20 میلیارد هم تسهیلات گرفته ولی ارزش این واحد کمتر از 15 میلیارد تومان است نه تنها کمک نیست بلکه مشکل آفرین است.

میرمحمدی ادامه داد: نباید به گونه‌ای عمل کنیم که مردم را از کار کردن و تلاش دور کنیم چرا که این موضوع برای کشور خیلی مضر است و باید سعی کنیم که در رابطه با حمایت‌هایی که از واحدهای صنعتی انجام می‌شود همه راهکارها را دنبال کنیم و تنها به راهکار وام بانکی اتکا نداشته باشیم.

وی‌ به مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: هیچ گونه تزلزلی در اجرای این مصوبات نباید وجود داشته باشد و ما با جدیت دنبال اجرای این پروژه‌ها هستیم.

موضوعات :
در همین رابطه