رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

به دنبال بررسی و اعمال اصلاحات لازم

آیین‌نامه اجرایی کمیته تجارت کالاها و خدمات حلال تصویب شد

آیین‌نامه اجرایی کمیته تجارت کالاها و خدمات حلال با حضور اعضا به تصویب رسید. در این جلسه مقرر شد اولین کنفرانس بین‌المللی حلال نیز به حمایت اعضا و تشکل‌های بخش خصوصی برگزار شود.

27 اردیبهشت 1396
کد خبر : 8458
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در نشست کمیته تجارت کالاها و خدمات حلال، آیین‌نامه اجرایی این کمیته با اعلام اصلاحات لازم، به تصویب رسید.

محمدرضا کرباسی، رئیس کمیته تجارت کالاها و خدمات حلال در مورد وضعیت تجارت حلال در ایران گفت: طی سال‌های 1393 و 1394 صادرات مواد غذایی حلال ایران به سایر کشورها در حدود 6 میلیارد دلار برآورد می‌شود. در همین سال‌ها میزان واردات محصولات حلال کشور 11 تا 12 میلیارد دلار اعلام شده است. در حقیقت با کسری تراز تجاری در بخش حلال مواجه هستیم.

وی ادامه داد: دنیا با 80 میلیارد دلار کسری غذای حلال روبرو است که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ایران باید یک درصد از این بازار را به خود اختصاص دهد. خوشبختانه بازار تقاضا تنوع زیادی داشته و از طرفی رغبت خوبی نسبت به تولیدات ایرانی وجود دارد.

رئیس کمیته تجارت کالاها و خدمات حلال راهکار گسترش حضور ایران در این عرصه را بازاریابی پیشرفته و به‌روز در کنار رفع محدودیت‌های سیاسی کشور در سطح بین‌المللی دانست و تشریح کرد: ایران در عرصه تولید و صادرات محصولات حلال ظرفیت‌های بالقوه بسیاری دارد که تاکنون نتوانسته از آنها بهره کافی را ببرد. در این میان نباید از پتانسیل‌های بخش خصوصی و تشکل‌های صادراتی غافل شد. در حال حاضر 60 تشکل صنعت غذا به‌طور فعالان حضور دارند که بال‌های قدرتمند این کمیته هستند.

بر اساس اظهارات وی در حال حاضر تنها کشوری که در مقوله حلال طبق استانداردهای حلال OIC عمل می‌کند، ایران است و سایر کشورها بر اساس استانداردهای ملی خود حرکت می‌کنند.

بر اساس درخواست رئیس‌جمهور از وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر فعالیت مجدانه این وزارتخانه در عرصه صادرات کالاهای حلال به کشورهای منطقه، اتاق ایران در کنار وزارتخانه مسئولیتی را بر عهده گرفت. پس از برگزاری جلسات متعدد با حضور دستگاه‌های مربوط، نقشه راهی تدوین و تصویب شد که بعد از ابلاغ آن از سوی وزیر به رئیس‌جمهور، موضوع در بدنه هیات دولت مورد بررسی قرار گرفت و منجر به ایجاد شورای سیاست‌گذاری و راهبری تجارت محصولات و خدمات حلال شد. طبق مصوبه، وزیر صمت رئیس شورا و سازمان استاندارد دبیرخانه آن است.

شورای سیاست‌گذاری نشست‌هایی را باهدف تهیه دستورالعمل اجرایی برگزار کرد و پیرو آن، چهار کمیته تخصصی شامل کمیته استانداردسازی حلال، کمیته فقهی حلال، کمیته تحقیقات حلال و کمیته تجارت حلال شکل گرفت که ازاین‌بین مسئولیت کمیته تجارت بر عهده اتاق ایران و مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی گذاشته شد.

در ادامه نشست امروز کمیته تجارت کالاها و خدمات حلال، اعضا به این توافق رسیدند که در سال جاری اولین کنفرانس بین‌المللی حلال را در ایران برگزار کنند. سازمان توسعه تجارت، تشکل‌های بخش خصوصی و سازمان میراث فرهنگی، به‌عنوان اعضای کارگروه فرعی برای هماهنگی‌های این کنفرانس انتخاب شدند.

همچنین پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی کمیته در این نشست بررسی شد و پس از اعلام اصلاحات لازم به تصویب اعضا رسید.

موضوعات :
در همین رابطه