رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

با حضور دبیرکل مرکز داوری اتاق ایران

مرکز داوری اتاق کرمان افتتاح شد

مرکز داوری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با حضور دبیرکل مرکز داوری اتاق ایران، رئیس کل دادگستری و دادستان کرمان افتتاح شد.

30 اردیبهشت 1396
کد خبر : 8468
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مرکز داوری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با حضور دبیرکل مرکز داوری اتاق ایران، رئیس کل دادگستری و دادستان کرمان افتتاح شد.

رئیس اتاق کرمان در این آیین با بیان اینکه به دنبال نهادسازی برای حمایت جدی و مستمر از فعالان اقتصادی هستیم، افزود: امیدواریم نهاد رسمی،  قانونی و قدرتمند داوری بتواند در راستای تحقق اهداف به ویژه حل و فصل دعاوی فعالان اقتصادی تلاش کند.

سیدمهدی طبیب زاده، افزود: دادگستری استان کرمان همکاری و همراهی بسیار خوبی را با اتاق کرمان برای حمایت قضایی از  فعالان اقتصادی استان داشته که جای تقدیر دارد.

دبیرکل مرکز داوری اتاق ایران طی سخنانی در این نشست با اشاره به اینکه این مرکز برای نخستین بار مفهوم داوری سازمانی را وارد این حوزه کرد که بسیار مهم بود، ادامه داد: در داوری سازمانی داور پرونده را به دادگستری نمی برد بلکه سازمان آن را در محاکم قضایی پیگیری می کند.

محسن محبی خاطرنشان کرد: مبنای داوری در اتاق ایران قانون است و  برخلاف سایر داوری ها نمی توان در هر زمانی آن را منحل کرد و همچنین دارای قواعد و آیین است.

وی اظهار کرد: جدول هزینه های مرکز داوری مشخص است که از هزینه های مشابه در دادگستری و دستورالعمل مشخص شده برای آن کمتر است. محبی، مزیت دیگر مرکز داوری را مشخص بودن داوران از  قبل دانست و افزود: افراد می توانند داور خود را انتخاب کنند.

دبیرکل مرکز داوری اتاق ایران بیان کرد: در ماده11 قانون اساسنامه، دستگاه های دولتی مکلف به پاسخ دادن به استعلام های مرکز داوری هستند. وی با بیان اینکه آنچه در مرکز داوری انجام می شود یک امر حقوقی و قضایی است نه کدخدامنشی، گفت: قضات دادگستری فعال در مرکز داوری باید آموزش ببینند، داوران نیز کار خود را به خوبی انجام و رای صحیح دهند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان نیز در این نشست افزود: افتتاح مرکز داوری اتاق کرمان می تواند گام بزرگی در جهت رفع مشکلات قضایی فعالان اقتصادی باشد. یدالله موحد ادامه داد: هدف اصلی باید تمرکز زدایی از دستگاه قضایی باشد زیرا معتقدیم بدون ارجاع امور به دستگاه قضایی می توان مشکلات را حل کرد.

وی تصریح کرد: راه اندازی مرکز داوری می تواند به تسهیل روابط تجاری فعالان اقتصادی، افزایش قدرت اقتصاد، ایجاد اشتغال و افزایش تولید کمک کند که در استان کرمان از مدت ها قبل زیرساخت های قانونی فراهم بوده است و خوشبختانه این مرکز امروز راه اندازی شد.

موحد اظهار کرد: امیدواریم لایحه جامع داوری بزودی در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.

در این نشست منصور سالاری به عنوان رئیس مرکز داوری اتاق کرمان معرفی شد.

موضوعات :
در همین رابطه