رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

با اعلام نتایج اولیه انتخابات، شاخص بورس سبز شد

جشن انتخاباتی در بازار سرمایه

در نخستین دقایق بعد از اعلام نتایج اولیه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شاخص بازار سرمایه 785 واحد رشد کرد و بالای 81هزار واحد تثبیت شد.

30 اردیبهشت 1396
کد خبر : 8473
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نتایج اولیه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دقایقی قبل از گشایش بازار سرمایه منتشر شد و در نخستین دقایق بعد از اعلام نتایج، شاخص این بازار به رنگ سبز درآمد و با شتاب رشد کرد به‌گونه‌ای که تا لحظه تنظیم این گزارش 785 واحد رشد کرد و بالای 81هزار واحد تثبیت شد.

نکته قابل‌توجه در عملکرد بازار سرمایه در انتخابات اخیر این بود که برخلاف سنت این بازار در دوره‌های انتخاباتی، در سال جاری بازار چندان از روند عادی خود خارج نشد درحالی‌که در سنوات گذشته، بازار سرمایه ایران معمولاً پیش از انجام انتخابات با هیجان مثبت همراه می‌شد و عموماً با رشد قابل‌توجهی مواجه بود.

تحلیلگران بازار سرمایه حدود یک ماه مانده به انجام انتخابات معتقد بودند قبل از انجام انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نیز بازار سرمایه طبق روال گذشته رشد خواهد کرد، اما بازار خرق عادت کرد و حتی در اوج هیجان انتخاباتی نیز از روند معمول خود خارج نشد.

کارشناسان این رفتار بازار سرمایه را ناشی از انتخاب زودهنگام کاندیدا توسط بازار ارزیابی می‌کنند. فرشید شجاع، تحلیلگر بازار سرمایه در این زمینه به پایگاه خبری اتاق ایران گفت: بازار سرمایه از مدت‌ها پیش، به این نتیجه رسید که حسن روحانی کاندیدای پیروز در کارزار انتخاباتی خواهد بود و به‌واسطه اینکه سیاست‌های اقتصادی در ماه‌های آینده مسیر فعلی را ادامه خواهد داد، واکنش شدیدی در استقبال از انتخابات بروز نداد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: سیاست‌های کاندیداهای رقیب رئیس‌جمهور فعلی، عموماً بر سیاست‌های انبساطی استوار بود و می‌توانست منجر به افزایش تورم شود و افزایش تورم نیز در کوتاه‌مدت موجب رشد بازار سرمایه را فراهم می‌کند اما در مقابل، حسن روحانی بر تداوم سیاست‌هایی اصرار دارد که در کنار کنترل نرخ تورم، موجبات رونق اقتصادی را فراهم آورد.

شجاع با اشاره به اینکه سیاست‌های دولت یازدهم در کوتاه‌مدت تأثیر مثبتی بر سود شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه نخواهد داشت، تصریح کرد: این مسئله باعث شده است بازار وارد فاز هیجان خرید نشود و برای رشد منتظر سیگنال‌های قوی‌تری بماند.

او رشد قوی شاخص در روز جاری را ناشی از تحقق پیش‌بینی بازار از پیروزی روحانی دانست و افزود: می‌توان گفت بازار سرمایه به‌نوعی در جشن انتخاباتی به سر می‌برد و احتمالاً این جشن مدت درازی به طول نمی‌انجامد.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: به نظر می‌رسد با پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، رشد صنعت در کشور ادامه خواهد یافت و این مهم منجر به رشد بازار سرمایه در میان مدت و بلند مدت خواهد شد.

شجاع تصریح کرد: باید در نظر داشت که این رشد از مهمترین عوامل بازدارنده رشد بازارهای موازی خواهد بود پس در این شرایط از بازار مسکن توقعی برای رشد وجود ندارد و رشد زیادی نیز برای بازهای ارز و طلا قابل تصور نخواهد بود.

او با تاکید بر اینکه با گذشت هیجانات اعلام نتایج انتخابات، انتظار می‌رود رشد بازار سرمایه نیز به روند عادی برگردد، افزود: به نظر می‌رسد رشد صنعت در اقتصاد ایران با شیب ملایم اما به صورت مستمر ادامه پیدا کند از این‌رو در مورد بازار سرمایه نیز نمی‌توان رشد با شیب زیادی متصور شد.

در همین رابطه