رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

نایب رئیس اتاق ایران در همایش کارآفرینی و توسعه مطرح کرد

مفهوم کارآفرینی نباید تنها به اشتغالزایی محدود شود

حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق ایران در سومین همایش ملی «کارآفرینی و توسعه با محوریت اشتغال پایدار» تاکید کرد که اشتغالزایی تنها یک رکن از کارآفرینی است.

19 تیر 1396
کد خبر : 9134
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سومین همایش ملی «کارآفرینی و توسعه با محوریت اشتغال پایدار» با حضور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس کانون کارآفرینان کشور و نایب‌رئیس اتاق ایران در اتاق لرستان برگزار شد.

نایب‌رئیس اتاق ایران در این همایش گفت: آن‌طور که هدف ما و همه سیاست‌گذاران در همه ادوار بوده کارآفرینی نتوانسته است در فرآیند توسعه کشور ایفای نقش کند. مفهوم کارآفرینی توأم با خلاقیت، نوآوری و پذیرش ریسک است.

حسین سلاح ورزی با اشاره به اینکه این همایش در جهت برنامه‌ریزی و تعامل بین کانون‌های کارآفرینی کشور با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می‌شود، اظهار داشت: در این‌گونه همایش‌ها علاوه بر ارائه مطالبی در جهت تبیین موضوع، شاید عارضه‌یابی اتفاقات گذشته هم به دستیابی اهداف برنامه‌ریزان کمک کند.

سلاح ورزی با طرح این پرسش که آیا آن‌طور که هدف ما و همه‌ سیاست‌گذاران در همه ادوار بوده، کارآفرینی توانسته است در فرآیند توسعه کشور نقش ایفا کند؟ گفت: پاسخ این سؤال منفی است. با بررسی آنچه مدنظر ما بوده و آنچه تجربه کارآفرینی بوده، متوجه می‌شویم آن‌طور که باید و شاید در امر پیاده‌سازی و اجرای مطلوب آن موفق نبودیم.

رئیس اتاق لرستان افزود: نزدیک به ۱۵ سال است که مفهوم کارآفرینی در کشور ترویج یافته است. در طول همه سال‌های گذشته اغلب ما در مقابل مفهوم کارآفرینی ذهنمان به سمت ایجاد شغل رفت، درصورتی‌که اشتغال‌زایی می تواند یکی از ابعاد کارآفرینی باشد. اولین خطا و ظلمی که در رابطه با مفهوم کارآفرینی شد، واژه‌ای بود که فرهنگستان زبان فارسی برای آن تعریف کرد، مفهوم بسیط کارآفرینی به اشتغال‌زایی و ایجاد شغل تنزل پیدا کرد.

وی با اشاره به طرح بنگاه‌های زودبازده در سال 84، خاطرنشان کرد: دولت وقت بر اساس الگوبرداری از طرح‌های موفق بین‌المللی، در قالب ایجاد بنگاه‌های بین‌المللی اقدام به توزیع پول بدون برنامه نمود که اثرات زیانباری بر اقتصاد کشور داشت. تنها 5 درصد این بنگاه‌ها به معنای واقعی موفق بودند. خوشحالیم که در دولت تدبیر و امید کارآفرینی به مسیر واقعی خود برگشت.

سلاح‌ورزی با اشاره به تأثیرات کارآفرین بودن دولت، جامعه و نظام آموزشی کشور در ایجاد کارآفرینی گفت: خوشحالیم که استان لرستان در حال حاضر استانداری دارد که کارآفرین و ریسک‌پذیراست.

کانون‌های کارآفرینی جواهری هستند که باید دیده شوند

مدیرکل توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این همایش بابیان اینکه کانون‌های کارآفرینی جواهری هستند که باید دیده شوند، گفت: امسال حوزه کارآفرینی در کشور ۷۰ درصد رشد داشته است. طی شش سال گذشته که کانون کارآفرینان در کشور ایجادشده، شاهد تعامل مطلوب کانون‌های استان‌ها با مرکز بوده‌ایم که از آن‌ها قدردانی می‌کنم.

پریسا ریاحی اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما مقوله کارآفرینی خوب جلو نرفته، با این‌حال ناامید نیستیم. طی سال‌های ۹۱ تا ۹۴ شاهد شرایط سخت اقتصادی و رکود در کشور بودیم. در این سال‌ها بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی تعطیل، ولی روند اقتصادی ۷ هزار و ۷۰۰ بنگاه اقتصادی کشور با رشد مواجه بوده است. درمجموع به‌صورت میانگین شاهد رشد ۲۰ درصدی اشتغال بوده‌ایم.

ریاحی افزود: ۲۰۰ مرکز مشاوره کارآفرینی با مجموع سه هزار مربی کارآفرینی در کشور فعالیت دارند.

 لرستان؛ پایلوت کارآفرینی کشور است

رئیس کانون کارآفرینان کشور با اشاره به انتخاب لرستان به‌عنوان استان پایلوت کارآفرینی عنوان کرد: در این رابطه تهیه برنامه زمان‌بندی، دعوت از سرمایه‌گذاران، صاحبان صنعت و استفاده از ایده های استارت آپ ها و ... در دستور کار قرار گرفته است.

مجید ایزدی با اشاره به ظرفیت‌های لرستان در حوزه‌های مختلف اظهار کرد: این برنامه به‌صورت کاملاً استراتژیک و هدفمند برنامه‌ریزی‌شده و قرار است بر اساس آن زمینه کاهش بیکاری در لرستان فراهم شود. لرستان مشخصاً در سه حوزه‌ی گردشگری، صنعت و کشاورزی توانایی‌های فراوانی دارد که باید از آن‌ها برای ایجاد اشتغال استفاده کرد.

ایزدی به موضوع آب استان اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر لرستان تنها از یک‌ششم آب موجود استان استفاده می‌کند؛ در حالی که نیاز استان به آب بیشتر بوده و باید برنامه‌ای برای استفاده از آن داشته باشد.

وی با اشاره به تهیه برنامه جامع در حوزه کارآفرینی گفت: امیدواریم با کمک صندوق کارآفرینی امید، اتاق بازرگانی، بخش خصوصی و ... زمینه را برای فعالیت کارآفرینان فراهم آوریم.

تا تفکر کارآفرینی در کشور شکل نگیرد، توسعه ممکن نخواهد بود

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار نیز در این همایش با بیان اینکه همه‌ی ما در قبال موضوع کارآفرینی مسئول هستیم، گفت: همین‌که انتخاب شعار سال در همه‌ی سال‌های اخیر توسط مقام معظم رهبری حول محور تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری است، نشان‌دهنده‌ی اهمیت موضوع است.

عیسی منصوری اظهار کرد: اگر در کشوری در زمینه‌ی اشتغال، کارآفرینی و رفاه مشکلی وجود نداشته باشد، آن کشور نیازمند ابزار دفاعی نیست، چون با مشکلی مواجه نخواهد بود.

منصوری تصریح کرد: تا تفکر کارآفرینی در کشور شکل نگیرد، توسعه ممکن نخواهد بود. متأسفانه موضوع کارآفرینی در کشور هنوز در حد صفر است، چون در سال‌های اخیر مطرح‌شده و مورد توجه جدی قرارگرفته است.

وی با تأکید بر اینکه نیازمند افرادی هستیم که از سرمایه‌ی آنها بتوان ایجاد نوآوری کرد، عنوان داشت: باید یک بانک اطلاعاتی از مدیران کارآفرین داشته باشیم، چون یک مدیر موفق می‌تواند باعث ایجاد تحول در یک محیط شود.

باید فرهنگ عمومی کارآفرینی را تقویت کنیم

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری لرستان در این همایش گفت: باید فرهنگ عمومی کارآفرینی را تقویت کنیم. یکی از مفاهیم اصلی در توسعه اقتصادی کارآفرینی است. کارآفرینی منجر به خلق ارزش‌های جدید در حوزه‌های مختلف می‌شود.

مهرداد غضنفری با اشاره به تأکید آموزه‌های دینی به کار و کارآفرینی اظهار داشت: همچنین سیره عملی پیامبران نیز توجه به مقوله کار بوده است.

غضنفری با تأکید بر اینکه اقتصاد و توسعه پایدار از مسیر اقتصاد مبتنی بر کارآفرینی می‌گذرد، افزود: آموزش باید در حوزه‌ی خلاقیت و کارآفرینی باشد. در این راستا کانون های کارآفرینی و رسانه ها باید در ارائه آموزش‌ها، خلاقیت و نوآوری را مدنظر قرار دهند.

وی با اشاره به سرعت تغییرات دنیای امروز گفت: ساختارها و جوامعی می‌توانند موفق باشند که خودشان را با این سرعت تغییرات وفق بدهند.

غضنفری خاطر نشان کرد: ۵۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای اقتصادی لرستان پرداخت شد. با این اقدام ۳۰۰ واحد صنعتی که زیر ظرفیت خود کار می‌کردند و ۱۴۰ واحد راکد در استان فعال شدند.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۴ هزار و ۱۳۶ میلیارد تومانی در حوزه اشتغال لرستان طی سال گذشته گفت: ما در گذشته با انباشت ۱۱۵ هزار بیکار در لرستان مواجه بودیم. با اقدامات صورت گرفته این تعداد به ۶۹ هزار نفر کاهش یافت. امسال نیز ۶ هزار میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌شود.

کارآفرینان، پرچم‌دار واقعی اقتصاد مقاومتی هستند

استاندار لرستان نیز در همایش ملی کارآفرینی گفت: کارآفرینان، پرچم‌دار واقعی اقتصاد مقاومتی هستند. کارآفرین صرفاً به دنبال ایجاد اشتغال نیست. مادامی که درون‌زا بودن اقتصاد را تقویت نکنیم، نمی‌توانیم به اهدافمان نائل شویم.

هوشنگ بازوند افزود: سالانه ۲۰ هزار نفر از استان‌های زاگرس‌نشین ناگزیرند از سرزمین‌هایشان کوچ کنند. همه در مقابل نگرانی‌های استان‌های زاگرس‌نشین به‌ویژه در حوزه اشتغال مسئول هستیم.

بازوند با اشاره به وضعیت لرستان و مشکلات این استان از نبود زیرساخت‌ها تصریح کرد: سرمایه، یک جریان سیال است و تابع دستور نیست و هرجا مانعی بر سر راهش باشد، مسیرش را به سمت دیگر کج می‌کند. تولید و اشتغال، ساز و کار خاص خودش را دارد و در این راستا ابتدا باید موانع را از سر راه تولید برداریم و ریسک‌پذیر و تسهیلگر باشیم.

وی با تأکید بر اینکه احداث زیرساخت‌ها وظیفه دولت‌ است، افزود: خوشبختانه دولت در این ۴ سال توجه ویژه‌ای به زیرساخت‌های استان داشته است. بسیاری از واحدهای راکد استان دوباره احیاء شدند. مجتمع کشت و صنعت لرستان یکی از آن‌هاست که بعد از سال‌ها تعطیلی با حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی فعال‌شده و بزرگ‌ترین گلخانه مدرن خاورمیانه در آن احداث شده و در حال حاضر مشغول تولید آزمایشی است.

بازوند تصریح کرد: فرودگاه خرم‌آباد در گذشته از جمله فرودگاه‌های راکد کشور بود و در هفته تنها ۴ پرواز داشت. در حال حاضر با ۳۰ پرواز جزو ۱۶ فرودگاه‌ فعال کشور است. در زمینه‌ی حمل‌ونقل جاده‌ای نیز آزادراه خرم‌آباد- اراک با اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد تومان و آزادراه خرم‌آباد به دورود با اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومان در حال اجرا است. همچنین کارخانۀ لاستیک‌سازی خرم‌آباد با ۱۱۰۰ میلیارد اعتبار به‌عنوان یک پروژه بسیار فعال در استان در حال اجرایی شدن است.

در همین رابطه