رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق کرمان در همایش فرصت‌های بازار عمان مطرح کرد

کرمان می‌تواند بخش عمده واردات عمان را تأمین کند

همایش بازار عمان و فرصت‌های صادراتی استان کرمان با حضور رایزن بازرگانی ایران در عمان، دبیر کل اتاق مشترک ایران و عمان و جمعی از فعالان اقتصادی استان کرمان برگزار شد.

27 تیر 1396
کد خبر : 9295
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش بازار عمان و فرصت‌های صادراتی استان کرمان با حضور رایزن بازرگانی ایران در عمان، دبیر کل اتاق مشترک ایران و عمان و جمعی از فعالان اقتصادی استان کرمان  برگزار شد.

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه امکان عرضه محصولات مختلف استان در بازار عمان وجود دارد، گفت: بسیاری از این اقلام می‌توانند بخش عمده‌ای از حجم کالاهای وارداتی عمان را تأمین کنند.

سید مهدی طبیب زاده به محصولات تولیدی کرمان ازجمله سیمان که نیاز عمده کشور عمان محسوب می‌شود اشاره کرد و افزود: امکان تولید سالانه دو میلیون و 500 هزار تن سیمان در استان کرمان وجود دارد که می‌تواند سهم عمده‌ای از سیمان موردنیاز عمان را تأمین کند.

طبیب زاده ادامه داد: آهن، چدن، فولاد، کاشی، سرامیک، لبنیات، خرما و ابزارهای صنعتی از دیگر اقلام وارداتی عمان هستند که با توجه به تولید این کالاها و محصولات در استان کرمان، می‌توان از این فرصت برای صادرات به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

وی بابیان اینکه در حال حاضر روابط اقتصادی ایران و عمان آن‌گونه که باید، راضی‌کننده نیست، به راهکارهای گسترش روابط ایران و عمان اشاره و تصریح کرد: بندر صحار عمان موقعیت ویژه‌ای دارد و می‌توان از این منطقه به‌عنوان پایگاه مرکزی ورود و خروج کالا به ایران استفاده کرد.

رئیس اتاق کرمان بیان کرد: با توجه به اینکه قرار است استان کرمان از فعالیت‌های اقتصادی ساحل مکران پشتیبانی کند و همچنین تأسیسات گسترده در چابهار ایجاد شود، امکان گسترش همکاری‌ها بین کرمان و عمان بیش‌ازپیش وجود دارد.

وی به تعرفه‌های گمرکی نزدیک به صفر صادرات از عمان به برخی کشورها اشاره کرد و گفت: همین مهم باعث می‌شود بندر صحار و سایر مناطق عمان بتوانند پایگاهی برای صادرات دوباره محصولات استان کرمان به سایر نقاط دنیا باشند.

طبیب زاده، خاطرنشان کرد: کارخانه بزرگ تولید گندله بندر صحار در حال احداث است که امکان همکاری گسترده مجتمع گل گهر سیرجان و سایر معادن آهن با این کارخانه وجود دارد.

رئیس اتاق کرمان در ادامه به سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی عمان در کرمان اشاره کرد و گفت: پروژه گودال خشت‌مال‌های کرمان با سرمایه‌گذاری 250 میلیون دلار و با مشارکت سرمایه‌گذار عمانی در حال انجام است که این سرمایه‌گذار تاکنون 50 میلیون دلار وارد ایران کرده است.

وی افزود: همچنین نخستین کارخانه سورتینگ و بسته‌بندی میوه، سبزی و مرکبات در شهرستان جیرفت با مشارکت 38 درصدی سرمایه‌گذار عمانی در حال احداث است که امیدواریم تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

طبیب زاده در ادامه به احداث کارخانه کاشی و لعاب کاشی دریکی از مناطق کرمان با مشارکت عمانی‌ها اشاره کرد و گفت: همچنین برقراری ارتباط بین گل گهر سیرجان و بندر صحار و راه‌اندازی فروشگاه دائمی محصولات و کالاهای کرمان توسط اتاق تعاون استان در شهر مسقط، از دیگر مواردی است که علاقه‌مندی برای همکاری‌های اقتصادی عمان و کرمان را نشان می‌دهد.

وی کشور عمان را تداعی‌کننده اعتدال، همکاری و همراهی با ایران در منطقه دانست و افزود: امکان گشایش اعتبار، مراودات بانکی، مرز آبی مشترک، دین، مذهب، هویت و فرهنگ مشترک ازجمله مزایای ارتباط با عمان برای فعالان اقتصادی ایران است.

طبیب زاده تأکید کرد: نحوه برنامه‌ریزی و اقدام برای گسترش همکاری‌ها، مبادلات، ارسال کالاها، تأسیس نمایندگی‌ها و راه‌اندازی نمایشگاه‌های توانمندی‌های کرمان در عمان و برعکس می‌تواند ازجمله برنامه‌های آتی برای دو منطقه باشد.

 وی بیان کرد: اتاق کرمان همه تلاش خود را به‌صورت منسجم انجام خواهد داد تا به گسترش همکاری‌های کرمان و عمان کمک کند.

سهم سه‌درصدی ایران از صادرات کالایی عمان

در ادامه این همایش دبیر کل اتاق مشترک ایران و عمان با اشاره به اینکه عمان رتبه 48 فضای کسب‌وکار جهان را دارد، گفت: درآمد این کشور از فروش نفت و حوزه‌های کشاورزی، ماهیگیری، شیلات و گردشگری به دست می‌آید.

آناهیتا فرزام افزود: در سال 2016 میلادی نرخ تورم در عمان 1.1 درصد اعلام‌شده و میزان تولید ناخالص داخلی این کشور 83 میلیارد و 69 میلیون دلار بوده است. وی سه کشور چین، امارات و ایران را شرکای تجاری مهم عمان عنوان و بیان کرد: سهم چین از صادرات کالایی عمان در سال 2016 میلادی 43 درصد، سهم امارات 45 درصد و سهم ایران سه درصد بوده که میوه، سبزی‌ها، انواع نان، محصولات لبنی، تخم‌مرغ، خشکبار، گوشت و دام زنده و آهن‌آلات ازجمله اقلام صادراتی ایران به عمان است و امکان افزایش این صادرات وجود دارد. فرزام، به معافیت‌های مالیاتی 25 تا 30 سال برای سرمایه‌گذاران در بندرهای صحار، دقم، صلاله و آل مزیونه در کشور عمان اشاره کرد.

صادرات خدمات فنی و مهندسی محور مهم فعالیت ایران در عمان

مسئول میز عمان در سازمان توسعه تجارت ایران نیز در ادامه این همایش، به برخی ویژگی‌های منحصربه‌فرد عمان اشاره کرد و گفت: عمان تنها کشوری است که به تنگه هرمز و منطقه استراتژیک آن دسترسی دارد و همچنین در جنوب این کشور فضای مستعدی برای ورود به بازارهای شرق آفریقا وجود دارد.

مسعود طاهری مهر، افزود: بهتر است حضور فعالان اقتصادی در عمان از طریق شرکت‌های مدیریت صادرات هماهنگ و فعالیت‌ها با اخذ کارگزاری رسمی آغاز شود.

وی اظهار کرد: یکی از محورهای مهم فعالیت ایران در عمان، صادرات خدمات فنی و مهندسی است زیرا عمان برنامه توسعه واحدهای مسکونی و صنعتی را در دستور کار دارد و ما می‌توانیم فعالیت‌های خوبی در این زمینه داشته باشیم.

طاهری مهر، با اشاره به اینکه تمامی پروژه‌ها در عمان از طریق مناقصه‌های رسمی واگذار می‌شود، بیان کرد: بیش از نیمی از پروژه‌ها در مناقصه‌های داخلی و محلی و مابقی آن در مناقصه‌های خارجی واگذار می‌شوند اما ورود به بازار عمان باید بامطالعه، دقت و بازدید از منطقه انجام شود.

حضور کمرنگ شرکت‌های کرمانی در نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی عمان

همچنین رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عمان، این کشور را صلح‌طلب عنوان کرد و گفت: امنیت، شاخص‌های کلان بسیار باثبات، نرخ بهره بانکی و تورم پایین در عمان وجود دارد و این کشور می‌تواند سکوی پرتاب محصولات ایران و کرمان به قطر، کنیا، تانزانیا، اتیوپی و یمن باشد.

عباس عبد الخانی، تکمیل زیرساخت‌ها را بستر و بنیان هر تجارتی عنوان کرد و افزود: یکی از این زیرساخت‌ها صدور روادید است که مشکلات در این رابطه طی دو تا سه سال اخیر حل شد و در حال حاضر روادید برای حضور در عمان از هر نقطه ایران از حداقل 48 ساعت تا حداکثر چهار روز صادر می‌شود.

وی در ادامه، حمل‌ونقل را از دیگر زیرساخت لازم برای فعالیت‌ها و روابط تجاری دانست و عنوان کرد: در حال حاضر پروازهای مستقیم از تهران، مشهد، شیراز، کیش، قشم و چابهار به عمان وجود دارد که امیدواریم پرواز کرمان- عمان نیز به‌زودی راه‌اندازی شود.

عبدالخانی بیان کرد: همچنین امکان حمل‌ونقل دریایی در زمینه مسافر و بار از طریق کشتی از ایران به بندرهای عمان وجود دارد.

رایزن بازرگانی ایران در عمان اظهار کرد: روابط بانکی سومین و کلیدی‌ترین زیرساخت توسعه روابط تجاری است که در این رابطه مشکلات بانکی فعالان اقتصادی ایران در عمان از چهار ماه گذشته با سفر رئیس‌جمهوری ایران به مسقط، برطرف شد و تجار ایرانی می‌توانند در بانک خصوصی و تجاری عمان صحار، به یورو و دلار ال سی باز کنند.

 وی خطاب به فعالان اقتصادی علاقه‌مند به همکاری با عمان گفت: عمان کشوری سرمایه پذیر است و می‌توان سرمایه‌گذاری‌های مشترک با این کشور انجام داد و از سوی دیگر اگر فرصت‌های تجاری در ایران وجود داشته باشد عمانی‌ها از آن‌ها استقبال می‌کنند.

عبدالخانی تصریح کرد: حضور شرکت‌های کرمانی در نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی مواد غذایی و مصالح ساختمانی و سایر حوزه‌ها بسیار کمرنگ است درحالی‌که کرمان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی در کشاورزی، صنعت، معدن و توریست دارد.

وی احداث کلینیک پزشکی در عمان به‌خصوص در زمینه‌های ارتوپدی، استخوان و سرطان را به فعالان اقتصادی حوزه سلامت پیشنهاد داد و گفت: عمان پزشک متخصص ندارد و 95 درصد کادر پزشکی این کشور را هندی‌ها تشکیل می‌دهند که پزشکان ایرانی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. عبد الخانی افزود: همچنین سالانه 50 هزار عمانی وارد ایران می‌شوند که هدف عمده آن‌ها از این سفر درمان و معالجه‌های پزشکی است و بسیاری از آن‌ها راهی مراکز درمانی شیراز می‌شوند که استان کرمان نیز می‌تواند از چنین موقعیت مشابهی در زمینه توریست درمانی برخوردار شود.

وی در بخش دیگری به توسعه صنعتی عمان و برنامه چشم‌انداز 40 ساله این کشور برای عدم وابستگی به نفت و گاز و حرکت به سمت احداث کارخانه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: احداث و راه‌اندازی این کارخانه‌ها نیاز به ابزار و لوازمی دارد که همه آن‌ها باید به عمان وارد شوند و کرمان می‌تواند از این فرصت استفاده کند.

در ادامه این همایش هیثم بن علی مدیر ارشد بازرگانی بندر و منطقه آزاد صحار عمان به تحلیل وضعیت این منطقه و مزایای سرمایه‌گذاری در آن پرداخت.

بازدید از ظرفیت‌ها و پروژه‌های مختلف استان و نشست با فعالان اقتصادی از دیگر برنامه‌های این هیات طی دو روز سفر به کرمان بود.

موضوعات :
در همین رابطه