رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

در شورای گفت‌وگوی استان اصفهان مطرح شد

کاهش 25 درصدی صادرات فرش و صنایع‌دستی اصفهان

پنجاهمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان با بررسی مشکلات تولید و صادرات فرش برگزار شد.

03 مرداد 1396
کد خبر : 9390
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 

 پنجاهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان با بررسی مشکلات تولید و صادرات فرش برگزار شد.

استاندار اصفهان در این جلسه گفت: طی سه ماه ابتدای سال جاری صادرات صنایع دستی و فرش استان نسبت به سال گذشته 25 درصد کاهش یافته است. کاهش رتبه صادراتی استان در جدول استان‌ها در دست بررسی است.

رسول زرگرپور افزود: کاهش صادرات این بخش در افزایش نرخ بیکاری تأثیر ویژه ایی دارد و شورای گفت وگو نسبت به مسائل و مشکلات این بخش جلسات کارشناسی متعددی برگزار کرده است.

زرگرپور به مساله مطالبه حقوق گمرک و عوارض واردات از فرش‌های  مرجوعی صادرکننده اشاره کرد و گفت: با همکاری کمرگ و سازمان صنعت، معدن و تجارت این مساله به زودی برای تسهیل صادرات فرش دستباف استان برطرف می‌شود. از اتاق بازرگانی،گمرک،تشکل‌های صادراتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان درخواست می‌کنیم نسبت به کاهش معنا دار صادرات استان حساس و پیگیر علل این کاهش باشند.

وی تاکید کرد: قوانین و مقررات در راستای حل مسائل و مشکلات است. هرجایی که قانون مشکل ایجاد می‌کند باید ازطریق مجلس آنرا اصلاح کرد.

زرگرپور خاطر نشان کرد: فرش به عنوان یک بخش اقتصادی مهم در بین طبقات محروم جامعه شناخته می‌شود و زمینه سازی تولید و صادرات آن می‌تواند کمک بزرگی به مردم باشد.

استاندار اصفهان راه اندازی منطقه علمی و فناوری را نقطه عطفی برای توسعه استان دانست و گفت:شرکت‌های دانش بنیان نقش مهمی در توسعه پایدار کشور بویژه استان اصفهان دارند.

زرگرپور گفت: 500 هکتار زمین در محوطه دانشگاه صنعتی استان به کریدور علمی و فناوری استان اختصاص دارد. اتاق بازرگانی به همراه شهرداری و شرکت فولاد مبارکه اصفهان در هیات مدیره این منطقه عضویت دارند. این منطقه بیش از 15 سال در استان مطرح است. در دولت یازدهم مراحل تصویب اساسنامه و نهایی شدن هیات مدیره به پایان رسیده است.

مصطفی رناسی نایب رییس  اتاق اصفهان در این جلسه گفت: اصلاح ساختار هیات های تشخیص مطالبات تأمین اجتماعی  و حضور نماینده وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در آن، نقش مهمی در تعادل سازی این هیات ها دارد.

رناسی رعایت جایگاه قضاوت در هیات های حل اختلاف را عامل موفقیت این هیات ها دانست و گفت:هیات ها باید محیطی بی طرف برای بررسی پرونده فعالان اقتصادی باشد.

محمود تولایی رییس  اتاق کاشان در این جلسه خواستار مقابله با افزودن مشاغل جدید سخت و زیان آور شد و گفت: افزایش شغل‌های سخت و زیان آورعلاوه بر افزایش بار بدهی دولت به تأمین اجتماعی بر بنگاه‌های اقتصادی و کارآفرینان فشار مالی ایجاد می‌کند.

حمیدرضا فولادگر رییس کمیسیون تولید ملی مجلس شورای اسلامی نیزدر این جلسه خواستار هماهنگی بازدیدهای تأمین اجتماعی ،اداره کار و سازمان صنعت ، معدن و تجارت از  کارگاه‌های تولیدی بویژه کارهای تولید فرش شد.

سعید خدارحمی عضو اتحادیه فرش دستباف استان اصفهان در این جلسه گفت: صادرکنندگان فرش دستباف نگران بازگشت کالای خود به داخل  کشورند و صادرات فرش آنان به دلیل تأمین کسری فروشگاه‌های بین المللی است.

خدارحمی افزود: فرش به صورت فروش مستقیم انجام نمی‌شود بلکه در فروشگاه‌های خارجی ممکن است چندین سال پشت ویترین باشد تا خریدی صورت گیرد.

موضوعات :
در همین رابطه