رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

محمد نهاوندیان در جشن تولید ملی شکر

بخش‌خصوصی باید زنجیره تولید و عرضه را در اختیار داشته باشد

محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور در جشن تولید ملی شکر به میزبانی اتاق ایران به سخنرانی پرداخت.

08 مرداد 1396
کد خبر : 9485
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهور برگزاری جشن ملی تولید شکر را نماد عزم خردمندانه و حرکت جمعی همدلانه دانست و گفت: با ایجاد فضای مساعد در کشور این موفقیت در تولید شکر به بار نشست و می‌توان از آن به عنوان تجلی تعامل دولت و بخش‌خصوصی یاد کرد.

وی با تأکید بر اهمیت ارتقای بهره‌وری برای رسیدن به رشد پایدار اقتصادی، تصریح کرد: عملکرد مثبت در حوزه تولید شکر نشان داد که می‌توان از طریق بهره‌وری یعنی استفاده بهینه‌تر از منابع داخلی به رشد بیشتر دست یافت. این موفقیت همان چیزی است که متأسفانه در طول برنامه‌های مختلف توسعه نتوانستیم آن را به دست آوریم.

این مقام مسئول از جنبه دیگر، موفقیت در عرصه تولید شکر را بیانگر عزم جدی بخش خصوصی در تحقق رشد اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: عده‌ای این گونه می‌اندیشند که بخش خصوصی خردنگر بوده و به فکر منافع بنگاه خود است درحالی‌که اتاق ایران با راه‌اندازی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب نشان داد که برای رسیدن به رشد و توسعه عزم جدی دارد.

وی ادامه داد: این اقدام در سال‌هایی صورت گرفت که هیچ حمایتی از اتاق نمی‌شد و دولت وقت اعتقادی به حضور بخش‌خصوصی نداشت اما این مرکز از زمان شروع به کار خود توانست با مطالعات علمی و استدلال‌های منطقی از اتخاذ بسیاری از تصمیمات نادرست در سال‌های گذشته جلوگیری کند. این مرکز در زمانی که دولت وقت توجهی به مسئله آب و محیط زیست نداشت، توانست اقدامات خوبی برای مقابله با این بحران انجام دهد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تأکید بر این نکته که باید نهضت ارتقای بهره‌وری در کشور شکل بگیرد، گفت: امروز تضییع منابع انسانی بیش از منابع طبیعی است. متأسفانه نتوانسته‌ایم در محیط کسب‌وکار کشور خلاقیت‌های کارآفرینانه را به کار بگیریم. در این وضعیت نباید دچار اشتباه شد و دولت را مسئول ایجاد شغل دانست.

نهاوندیان تأکید کرد: دولت بسترساز است و به طور قطع با این میزان کاهش در درآمدهای خود دیگر به‌هیچ‌وجه نباید از آن انتظار داشت که شغل دولتی به وجود آورد. با بودجه‌های عمرانی دولت نمی‌توان شغل آفرید. باید از دولت بخواهیم که فقط وظیفه خود را انجام دهد تا بخش خصوصی با احساس رقابت و عدالت، کارآفرینی کند.

این مقام مسئول ادامه داد: بخش‌خصوصی باید بتواند از فناوری‌های روز دنیا استفاده کند، زنجیره تولید و عرضه را در اختیار داشته باشد و از برنامه‌های توسعه‌ای خوف نکند. در این بین دولت باید پیام امنیت اقتصادی را به بخش خصوصی بدهد. در این سال‌ها با توقعات اشتباه دچار ناکامی شدیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور فراهم شدن زمینه مراودات تجاری با بازارهای جدید را وظیفه دیگر دولت عنوان کرد و با اشاره به نهایی شدن برجام، گفت: کار بزرگی در برجام صورت گرفت. برجام دیوار بلندی که در برابر محصولات ایرانی بود را شکست و امکان استفاده از فناوری‌های جدید را از طریق تعامل با بازارهای نو، ایجاد کرد.

وی در ادامه رشد بدون عدالت و بهره‌مندی را ناکارآمد توصیف کرد و ادامه داد: اگر قرار باشد رشد پایدار باشد باید در آن عدالت و بهره‌مندی نیز دیده شود. کشاورز باید احساس بهره‌مندی کند. باید فاصله بین دهک پایین درآمدی با دهک‌های بالای درآمدی موردتوجه قرار گیرد. اتاق ایران نیز زمانی می‌تواند در جامعه توفیق داشته باشد که در حین برنامه‌ریزی برای تحقق توسعه و رشد، عدالت را نیز در برنامه کاری خود قرار دهد.

موضوعات :
در همین رابطه