رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست کمیسیون گردشگری اتاق ایران صورت گرفت

بررسی نقش استارتاپ‌ها در صنعت گردشگری ایران

هشت استارت‌آپ حوزه گردشگری با حضور در نشست کمیسیون گردشگری اتاق ایران، هشت ایده جدید برای ارتقای جایگاه گردشگری کشور ارائه کردند.

17 مرداد 1396
کد خبر : 9626
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هشت استارت‌آپ حوزه گردشگری با حضور در نشست کمیسیون گردشگری اتاق ایران، هشت ایده جدید برای ارتقای جایگاه گردشگری کشور ارائه کردند.

احمد اصغری، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با نگاه به آمار دیده بان جهانی کارآفرینی در سال ۲۰۱۶ از بین 130کشور، رتبه کارآفرینی ایران را 85 عنوان کرد و گفت: از لحاظ توسعه‌یافتگی استارت‌آپ ها در ایران وضعیتی همچون کشورهای توسعه‌یافته مانند چین و استرالیا دارند. طبق این گزارش در مقایسه ۱۴ رکن شاخص جهانی کارآفرینی بهترین امتیاز ایران در رکن مهارت‌های استارت‌آپ ها با امتیاز 17.0 (میانگین جهانی 42.0) و پایین‌ترین امتیاز در رکن بین‌المللی سازی با اخذ امتیاز 09.0 (میانگین جهانی 41.0) است.

وی ادامه داد: طبق برآوردهایی که توسط مرکز تحقیقات مجلس در سال ۹۵ انجام شد، ایران در ۵ سال آینده با ۲۰ درصد بیکاری مواجه می‌شود و ۳۶ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز بیکار هستند. امروزه یکی از بهترین راهکارها برای رفع مشکل بیکاری، شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینی در این حوزه است. طبق آمارهایی که وزارت ارتباطات ایران منتشر کرده تنها در سال ۹۵، ۱۲۹۷ استارت‌آپ پیرامون هسته فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل گرفته و به طور میانگین در ایران هر استارت‌آپ توانسته ۷ نفر نیروی متخصص را به طور مستمر مشغول به کار کند.

این فعال اقتصادی همچنین با اشاره به جدیدترین گزارش‌های سازمان ملل، تشریح کرد: ایران در سال‌های اخیر با تکیه‌بر دانش و فناوری از اقتصاد نفتی فاصله گرفته و هم‌اکنون بیش از ۲۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور ۷۰ هزار شغل مستقیم ایجاد کرده‌اند که در طول سال ۹۴ و ۹۵ نیز این میزان، به رقمی حدود ۱۰۰ هزار فرصت شغلی رسیده است. با این رشد صعودی، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۶ از طریق این کسب‌وکارهای نوپا، ۲۲۰ هزار نفر دیگر نیز وارد بازار کار شوند.

به اعتقاد اصغری استفاده از توان استارت‌آپ‌ها می‌تواند منجر به بهبود کسب و کارهای کوچک، افزایش میزان سرمایه گذاری، استفاده از نیروی خلاق و توسعه فعالیت‌های مکمل شود. وی گفت: درصورتی که بتوان از تکنولوژی روز دنیا و خدمات آن به بهترین نحو استفاده کرد، به مرور زمان شرایط برای توسعه فعالیت‌های مکمل فراهم می‌شود.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران وجود نگاه آموزشی بلندمدت و استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های روز دنیا را برای ایجاد بسترهای لازم به منظور فعالیت هر چه بیشتر، مهم دانست و تأکید کرد: در این شرایط، شاهد تنوع کالاها و ارائه خدمات باکیفیت به مردم خواهیم بود.استارت‌آپ‌ها که با مزیت کم بودن هزینه اولیه شروع به فعالیت می‌کنند برای رشد نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی و تسهیل قوانین کسب‌وکار هستند.

رئیس کمیسیون گردشگری یادآور شد: نقش استارت‌آپ‌ها در آینده اقتصاد کشور بسیار کلیدی است زیرا کسب‌وکارهای نوپا، تأثیرات مطلوبی بر بدنه اقتصاد کشور دارند. امروزه استقبال مردم از اپلیکیشن ها و نرم‌افزارهای آنلاین که در روند سرعت بخشیدن به زندگی روزمره مردم مؤثر هستند، خوب بوده، این کسب‌وکارهای نو در بسیاری از شهرهای بزرگ ایران رشد خوبی داشته‌اند. آن‌ها توانسته‌اند علاوه بر اشتغال‌زایی برای بسیاری از جوانان، باعث پویایی و افزایش خلاقیت‌ها و مهارت‌های آنان شوند که بی‌شک صنعت گردشگری به دلیل ماهیت فرابخشی و جذاب بودن موضوعات می‌تواند سهم بالایی از ایجاد این کسب‌وکارها در روند توسعه ملی کشور داشته باشد.

در ادامه این نشست 8 ایده برتر از میان ایده‌های مطرح شده به کمیسیون گردشگری اتاق ایران ارائه شدند؛ واقعیت مجازی، بازی اتاق فرار، بانک اطلاعات گردشگری (بزنیم بیرون)، دکتر ربات، together، استخر موج، مانا، گردشگری سلامت آریا، 8 ایده ارائه شده بودند. هر یک از این استارت‌آپ‌ها با استفاده از خلاقیت و ابتکارهای نو سعی دارند، زمینه را برای رشد گردشگری کشور مهیا کنند.

محسن علی اکبریان، دبیر شبکه فن بازار ملی ایران که زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت می کند نیز در این نشست حضور داشت و با تاکید بر اهمیت استفاده از خلاقیت در صنعت پویایی چون گردشگری، گفت: این صنعت متنوع و سودآور است و کسب‌و‌کارهای دانش بنیان می توانند به راحتی در این صنعت نقش‌آفرین باشند و موجب رشد و ارتقای آن شوند.

در همین رابطه