رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق اصفهان در کنگره‌ علوم خاک ایران

فرسایش خاک سالانه 14 درصد به درآمد ناخالص ملی خسارت وارد می‌کند

حمیدرضا قلمکاری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق اصفهان می گوید هرسال دو میلیارد تن فرسایش خاک را در کشور شاهد هستیم که این میزان 3 برابر آسیا و 4 برابر میانگین جهانی است.

09 شهریور 1396
کد خبر : 9981
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق اصفهان با اشاره به اینکه فرسایش خاک سالانه 14 درصد به درآمد ناخالص ملی خسارت وارد می‌کند، گفت: مطابق با آمار منتشرشده هر سال دو میلیارد تن فرسایش خاک را در کشور شاهد هستیم که این میزان سه برابر آسیا و چهار برابر میانگین جهانی است.

حمیدرضا قلمکاری در پانزدهمین کنگره‌ علوم خاک ایران در دانشگاه صنعتی اصفهان آمار منتشرشده در رابطه با فرسایش خاک در کشور را «وحشتناک» توصیف کرد و گفت: با توجه به اینکه ایران در یک اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد؛ باید بیش‌ازپیش نسبت به تخریب سرزمین و از بین رفتن منابع ملی هوشیار باشیم و برای جلوگیری از آن اقدام کنیم.

وی بر اساس قوانین، اتاق‌های بازرگانی را ماوا و معبر خوبی برای ارایه راهکار و مطالبه گری در خصوص چالش‌های محیط‌زیستی ازجمله خاک و آب و کشاورزی دانست و ادامه داد: کمیسیون کشاورزی از عموم دانشگاهیان دعوت می‌کند تا برای حل ابر چالش‌های محیط‌زیستی و اقدام عملی در این زمینه، بخش صنعت را یاری دهند.

قلمکاری بابیان اینکه پیامدهای منفی فاصله گرفتن دانشگاه و صنعت  به کشور ضربه می‌زند گفت: ایجاد ارتباط مطلوب و ارگانیک بین صنعت و دانشگاه مستلزم آن است که دانشگاه برای چالش‌های صنعت راهکار ارایه دهد و متقابلاً صنعت نیز از تحقیقات دانشگاهی حمایت مالی داشته باشد؛ ما در کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان به دنبال ایجاد این ارتباط مطلوب هستیم.

قلمکاری خارج شدن از بخشی نگری و تفکر جزیره‌ای و حرکت به سمت هم‌افزایی و هم سویی را لازمه‌ حل چالش‌های محیط‌زیستی به‌خصوص درزمینه‌ آب‌وخاک عنوان و تصریح داشت: اگرچه ما به تمدن هفت‌هزارساله‌ی خود می‌بالیم اما حقیقت آن است که میراث داران خوبی هم برای آیندگان نبوده‌ایم و باید برای جبران آنچه رخ‌داده است سریع‌تر وارد میدان عمل شویم تا شاید بتوانیم بخشی از اشتباهات خود را جبران کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان بابیان اینکه ما هم به کلمه‌ توسعه پایدار و هم به بخش کشاورزی مدیون هستیم گفت: در دهه‌های گذشته استفاده زیاد و بارگذاری‌های بیش‌ازاندازه بر ظرفیت‌های اکولوژیکی کشور را شاهد بوده‌ایم و همین مساله باعث شده است تا چالش‌های کوچک دیروز به ابر چالش‌های امروز بدل شوند.

موضوعات :
در همین رابطه