رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

یادداشت شعبان فروتن برای پایگاه خبری اتاق ایران

تحول در فضای کسب و کار از مسیر دانشگاه می‌گذرد

فروتن، رئیس اتاق ایلام معتقد است: چرا استان ایلام در بخش جذب سرمایه گذار ناکام مانده است. فضای کسب و کار از شاخص‌های تعیین‌کننده وضعیت اقتصادی هر کشور است که تأثیر آن در اشتغال، رشد تولید ناخالص، افزایش جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و به تناسب آن رونق اقتصادی ملموس است.

06 دی 1396
کد خبر : 11570
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
فروتن، رئیس اتاق ایلام معتقد است: چرا استان ایلام در بخش جذب سرمایه گذار ناکام مانده است. فضای کسب و کار از شاخص‌های تعیین‌کننده وضعیت اقتصادی هر کشور است که تأثیر آن در اشتغال، رشد تولید ناخالص، افزایش جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و به تناسب آن رونق اقتصادی ملموس است.

شعبان فروتن، زئیس اتاق ایلام /عکس: محمد علی‌مهدی

یکی از مهم‌ترین کارهای اساسی در حوزه اقتصاد تسهیل در فضای کسب و کار است و همواره این موضوع جزو مهم‌ترین دغدغه‌های دولتمردان و به تناسب آن دستگاه‌های اجرایی به شمار می‌رود. بخش خصوصی انتظار دارد که قانون بهبود مستمر کسب و کار که توسط دولت یازدهم تصویب و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است از طریق دستگاه‌های متولی اجرا شود؛ چرا که امروزه در تمامی کشورها شاخص فضای کسب و کار یکی از فاکتورهای مهم برای جذب سرمایه خارجی و تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.

فضای کسب و کار از جمله شاخص‌های تعیین‌کننده وضعیت اقتصادی هر کشور است که تأثیر آن در اشتغال، رشد تولید ناخالص، افزایش جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و به تناسب آن رونق اقتصادی ملموس است.

بنابراین ضرورت دارد که هر وزارتخانه‌ای بنابر تشخیص و براساس نیازهای روز فضای کسب و کار، تیم‌های کارشناسی شده برای شناسایی موانعی که بر سر راه فضای کسب و کار قرار دارد تشکیل دهد. این تیم باید متشکل از کارشناسان خبره و توانمند باشد تا بتواند مشکلات و موانع بر سر راه فضای کسب و کار را رصد کرده و منطبق به آنها راهکار ارائه دهد.

آمار نشان می‌دهد که در استان ایلام با وجود ظرفیت‌های مناسب در زمینه کسب و کار، آنطور که شایسته است حرکت جدی انجام نشده است. همچنین به شاخص‌های بهبود کسب‌وکار در این استان توجه کافی نشده است.

استان ایلام با وجود ظرفیت‌هایی که در بخش‌های مختلف اقتصادی، نفت و گاز، پتروشیمی، صنعت و معدن، تجارت و بازرگانی، گردشگری و کشاورزی و سایر بخش‌ها دارد اما با مشکلاتی مواجه است. به نحوی که ما در جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی آنطور که انتظار می‌رفته است حرکت نکرده‌ایم. باید مشخص شود که چرا استان ایلام در بخش جذب سرمایه گذار ناکام مانده است. چنانچه سرمایه گذار برای طر ح های ما جذب شود، می‌توان شاهد شکوفایی در عرصه کسب و کار شد.

استان ایلام که کمتر از 600 هزار نفر جمعیت دارد می‌تواند به یکی از قطب‌های اقتصادی تبدیل شود چرا که این استان به نسبت جمعیت دارای ظرفیت و توانمندی بالقوه‌ای است که می‌طلبد برای شکوفایی این بخش‌ها وارد عرصه میدان شد. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام به عنوان بخش خصوصی از هرگونه فرایندی که منجر به توسعه همه جانبه استان شود، استقبال می‌کند.

ما معتقدیم که دانشگاهیان ما باید یک پای ثابت کار باشند تا بتوانیم طرح‌های خاصی را در بخش‌های مختلف به سرانجام برسانیم. هر دستگاه اجرایی باید گروه برنامه ریزی متشکل از دانشگاهیان و افراد صاحب نظر تشکیل دهد تا بتوانیم ارتباط کارشناسی شده خوبی بین دانشگاه و دستگاه‌ها برقرار کنیم.

دانشگاهیان چنانچه در کنار دستگاه‌های اجرایی باشند، طرح و برنامه دهند و نظارت کنند، می‌توان نقشه راه مناسبی را برای توسعه همه جانبه استان ترسیم کرد. به امید آن روز که همه اعم از دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی و دانشگاهیان در کنار یکدیگر برای توسعه فضای کسب و کار حرکت شتابنده‌ای را آغاز کنند.

در همین رابطه