رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

یادداشت محمدصادق جنان‌صفت به مناسبت سومین سالگرد تأسیس پایگاه خبری اتاق ایران

بدون لکنت، درباره اقتصاد آزاد و تئوری‌های آن بنویسید

بدون چون و چرا باید انتشار سه‌ساله پایگاه خبری اتاق ایران را یک گام رو به جلو دید؛ یک روزنه امید که در آینده به ترسیم چشم‌اندازی روشن از اقتصاد کشور در بستر اطلاع‌رسانی منجر می‌شود.

محمدصادق جنان‌صفت

روزنامه‌نگار
31 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28781
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کارخانه‌داران، بازرگانان، معدن‌داران و بانکداران و سایر فعالان اقتصادی ایران از چندین دهه پیش نگاهی بسیار محتاطانه و همراه با ترس به مقوله رسانه و اطلاع‌رسانی داشته و هنوز نیز این دیدگاه نزد بیشتر این قشر باقی‌مانده است. سرمایه‌داران ایرانی در همه سال‌های پس از 1320 تا امروز به‌طور سازمان‌یافته و آشکار راهی برای مقابله با احزاب، افراد و جریان‌های سیاسی و فکری ضد سرمایه‌دار و ضد سرمایه‌داری در حوزه رسانه و اطلاع‌رسانی نداشته و ندارند. یورش بی‌تعطیلی، پردامنه، ژرف همراه با تخریب شخصیت صاحبان سرمایه در همه 80 سال اخیر از سوی رسانه‌های پرشمار در اختیار چپ‌گرایان ارتدکس و چپ‌گرایان ملی– مذهبی و دیوان‌سالاران نامدار و شاغل در دولت‌ها و برخی اندیشه‌ورزان و روشنفکران به سرمایه‌دار و سرمایه‌داری ادامه داشته و دارد.

نگاهی از سر اشاره و آمارهای تهیه‌شده از سوی مدیریت روابط عمومی اتاق ایران از چگونگی انتشار اخبار اتاق ایران در رسانه‌ها نشان می‌دهد به میزانی وابستگی روزنامه‌ها به نهادهای حکومتی و همچنین سیاسی بودن روزنامه‌ها، تولید و انتشار اخبار درست و با شناسنامه درباره اتاق ایران کمتر می‌شود. این نقص آشکار و انتظارات بدون لحاظ کردن معادلات و شاخص‌های کارشناسی در مناسبات اتاق ایران و البته اتاق‌های استانی از سوی روزنامه‌ها و رسانه‌های دیجیتال راه برای توصیه کارشناسان به اتاق که باید رسانه نیرومند واژگانی داشته باشد مؤثر افتاد و پایگاه خبری اتاق ایران راه‌اندازی شد.

بدون چون و چرا باید انتشار سه‌ساله این رسانه را یک گام رو به جلو در اتاق ایران دید -که لباس احتیاط و بیم را فراموش کرد- یک روزنه امید که در آینده به ترسیم چشم‌اندازی روشن در بستر اطلاع‌رسانی منجر می‌شود. این رسانه هچون هر رسانه‌ای نوپدید کاستی‌ها و توانایی‌هایی در شکل و ماهیت خویش دارد که بیان خلاصه‌ای از آن‌ها می‌تواند چراغ راه آینده پایگاه خبری اتاق باشد. با توجه به اینکه مزیت‌های این رسانه شاید از سوی دیگر دوستان بیان شود برخی کاستی‌ها را که البته در آینده به‌طورقطع برطرف می‌شود را یادآور می‌شوم.

1- پایگاه خبری اتاق ایران هنوز از اینکه به‌طور روشن، مصمم، و بدون ترس و احتیاط از اقتصاد آزاد بگوید - که می‌دانیم راه نجات اقتصاد ایران است - دوری می‌کند. این‌ یک کاستی و بیراهه‌روی به حساب می‌آید که پایگاه خبری اتاق ایران نخواهد یا نتواند به هر دلیل دفاع تئوریک و نظری از برتری‌های اقتصاد آزاد را در شکل‌های گوناگون ترسیم کند، یک نقص به حساب می‌آید. این پایگاه خبری باید در این راه و در مسیر طرح مباحث گوناگون و صریح در حمایت از اندیشه اقتصاد آزاد تردید نکند. پیشنهاد می‌شود شورای سیاست‌گذاری و شورای دبیران این نهاد دراین‌باره مباحثه کرده و بدون لکنت و بدون خجالت از ماهیت مترقی اقتصاد آزاد حمایت کند. طرح مباحث ضد اقتصاد آزاد و طرح دیدگاه کسانی که دشمنی آن‌ها با اقتصاد آزاد و سرمایه‌داران اثبات‌شده است بدون نقد هر دیدگاه را باید بی رودربایستی کنار گذاشت.
2- واقعیت این است که پایگاه خبری اتاق ایران می‌تواند و باید هرروز سرمقاله خود را داشته باشد به قلم یکی از صدها عضو هیات نمایندگان، روسای کمیسیون‌ها، روسای اتاق‌های سراسر کشور و به‌ویژه هیات رئیسه اتاق ایران. این سرمقاله باید مهم‌ترین خبر روز اقتصاد سیاسی، اقتصاد کلان و سیاست‌گذاری‌ها و یا سیاست و تجارت بین‌الملل را نقد و بررسی کند. این سرمقاله می‌تواند با کمی مدارا دیدگاه اتاق ایران درباره مهم‌ترین مسائل روز باشد. انتشار سرمقاله سایر رسانه‌ها در بهترین جای سایت که برخی روزها حتی به‌روز نمی‌شود یک نارسایی و کاستی است و باید در آن تجدیدنظر شود. پیدا کردن راهی برای نوشتن سرمقاله و یادداشت از بخش خصوصی اهمیت دارد و می‌تواند با تهیه فهرستی از علاقه‌مندان به طرح دیدگاه‌هایشان در دستور کار باشد.
3- درصورتی‌که شرایط نیروی انسانی در سایت به لحاظ تأمین مالی مساعد باشد حضور فعال و ژرف‌تر خبرنگاران و گزارشگران در کمیسیون‌های تخصصی و نشست‌های هر کمیسیون و انتقال اخبار و گزارش‌ها از مباحث طرح‌شده در کمیسیون‌های اتاق کاری است که اگر به شکل گسترده‌تر انجام شود اخبار اختصاصی اتاق را افزایش می‌دهد.
4- این رسانه برای طرح گسترده‌تر اخبار و تحلیل‌های اختصاصی خود در رسانه‌های ایرانی و خارجی نیازمند روابط عمومی خودش است. باید بشود اخبار و تحلیل‌های اختصاصی اتاق را در رسانه‌های دیگر بازتاب داد.

در همین رابطه