رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

یادداشت عباس آرگون، عضو هیات ‌رئیسه اتاق تهران

نصیب اقتصاد از بدبینی به تجارت

عباس آرگون، عضو هیات‌ رئیسه اتاق تهران در یادداشت خود، با اشاره به دلایل آسیب‌پذیری اقتصاد ایران، خروج از اقتصاد تک‌محصولی و تغییر نگرش نسبت به تجارت را از اولویت‌های اصلی برای داشتن اقتصاد پویا و کارآمد دانسته است.

عباس آرگون

عضو هیات ‌رئیسه اتاق تهران
23 مهر 1402
کد خبر : 3028
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

امروزه وابستگی و اتکای اقتصاد یک کشور به یک منبع درآمدی خاص اعم از ماده اولیه و خام، کالای تولیدی یا محصول کشاورزی یا یک نوع صنعت، آسیب‌پذیری آن کشور را بسیار افزایش داده و با کوچک‌ترین نوسانات اقتصادی یا افت تقاضا برای تک‌محصول کشور، اقتصاد آن دچار مشکل شده و منابع درآمدی کشور کاهش می‌یابد و به دنبال آن بسیاری از نابسامانی‌ها و معضلات اقتصادی و همچنین اخلال در بازار رقم می‌خورد. ازاین‌رو برای داشتن اقتصاد پویا و کارایی مناسب آن، خروج از اقتصاد تک‌محصولی یکی از اولویت‌های اصلی این کشورهاست.

در این اقتصادها منابع حاصل از صادرات منابع به‌جای پرداخت هزینه‌های جاری باید صرف خرید تجهیزات و ماشین‌آلات تولید و سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی در بخش تولید یا بسترسازی برای فعالیت‌های اقتصادی مولد شود. کشورها برای حمایت و تقویت تولیدات داخلی اقدام به تعرفه گذاری برای کالاهای وارداتی می‌کنند. تعرفه گذاری کالا به‌عنوان عوارض گمرکی در خصوص واردات کالاست که برای کالاهای تولید داخل کشور نسبت به کالاهای وارداتی، مزیت قیمتی ایجاد می‌کند و تعرفه گذاری با هدف تقویت اقتصاد کشور و حمایت از صنعت و تولید داخلی و صنایع مولد با توجه به اهداف بلندمدت و استراتژی صنعتی و کالاهای نیازمند حمایت، پایه‌گذاری می‌شود و درصورتی‌که تعرفه گذاری در راستای طراحی و پیاده‌سازی استراتژی صنعتی نباشد، ضمن افزایش ریسک سرمایه‌گذاری، موجب افزایش هزینه‌های تولید و کاهش تمایل تولیدکنندگان به ارتقای کیفیت محصولات، عدم‌شکل‌گیری تولید صادرات‌محور و کاهش شاخص رقابت‌پذیری بین‌المللی و رفاه مصرف‌کنندگان می‌شود و تنها موجبات افزایش درآمدهای دولت را فراهم می‌کند.

وضع تعرفه و حقوق ورودی در کشور باید بیانگر سیاست صنعتی و تجاری مطلوب کشور با هدف ارتقای کیفیت و رقابت‌پذیر کردن کالاهای تولید داخل برای صادرات باشد. به‌عبارت‌دیگر متولیان تجاری کشور باید بر اساس سیاست صنعتی کشور مشخص کنند که هدف‌گذاری برای توسعه تولید و صادرات، در کدام صنایع و کالاهاست و متناسب با آن نظام تعرفه گذاری را طراحی کنند. در این حالت وضع تعرفه، آن‌هم به‌صورت کنترل‌شده و برای بازه زمانی مشخص توجیه‌پذیر است؛ در غیر این صورت تعرفه‌ها بر رشد اقتصادی و رفاه اقتصادی تأثیر منفی دارند. یکی از موانع خروج از اقتصاد تک‌محصولی، قیمت‌گذاری دستوری است که میزان موفقیت کسب‌وکارها را تحت تأثیر قرار داده و به دلیل اثرگذاری بر میزان فروش و سود بنگاه‌های اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است.

در شرایط امروز کشور به دلیل محدودیت‌های داخلی و بین‌المللی، دولت برای جلوگیری از بروز تورم بالا، از ابزار قیمت‌گذاری در تعدادی از کالاها استفاده می‌کند. یکی از ساده‌ترین روش‌های کنترل تورم، کنترل دستوری نرخ فروش و قیمت‌گذاری دستوری است. این روش در نقطه مقابل روش نرخ‌گذاری محصولات در بازار رقابتی قرار دارد. این شیوه قیمت‌گذاری، می‌تواند تأثیرات گوناگونی بر بهره‌وری صنایع در کشور داشته باشد.

قیمت‌گذاری دستوری یکی از موانع اصلی و عامل بازدارنده تولید است و موجب اختلال در قیمت‌ها می‌شود. با این شیوه، رشد تدریجی قیمت‌ها، به جهش یک‌باره آن تبدیل می‌شود و گرچه در کوتاه‌مدت قیمت برخی کالاها و خدمات را مقرون به‌صرفه‌تر می‌کند، اما کنترل قیمت اغلب می‌تواند به اختلال در بازار، ضرر برای تولیدکنندگان و تغییر قابل‌توجه در کیفیت منجر شود و آسیب جدی به معیشت مردم بزند.

با تعیین قیمت‌های دستوری ضمن اتلاف منابع کشور و کاهش تنوع محصولات تولیدی، انگیزه برای نوآوری، توسعه فناوری و بهبود کارایی و بهره‌وری کاهش می‌یابد و افت خلاقیت در بخش‌های تولیدی و اختلال در زنجیره تولید موجبات خروج سرمایه از بخش‌های مولد و کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری را به دنبال دارد. همچنین برای پرهیز از سرکوب قیمت‌ها نیازمند ارتقای رقابت‌پذیری بنگاه‌ها و شکل‌گیری رقابت حداکثری در بازارهای مختلف کالاها و خدمات از طریق تمرکز بر تعیین قیمت‌ها توسط سازوکار بازار هستیم. دراین‌بین، توسعه تجارت خارجی از اهمیت زیادی برخوردار است و در عصر حاضر، تجارت خارجی توسعه روزافزونی داشته و سهم زیادی در اقتصاد جهانی دارد.

در تجارت خارجی، صادرات (به‌خصوص صادرات کالاهای با ارزش‌افزوده بالاتر) به‌عنوان محل ورود ارز به کشور و برخوردار شدن از مزیت بازارهای جهانی و افزایش توانمندی‌های اقتصادی کشور نسبت به سایر کشورها، از اهمیت شایان توجهی برخوردار است و به‌عنوان پیشران توسعه، موجب رشد و توسعه اقتصادی و اشتغال پایدار در کشورها شده است. زیرساخت‌های اقتصادی هر کشور بر میزان تجارت آن کشور تأثیر مستقیم دارد. هرچه سطح کیفی زیربناهای تجاری، مستحکم‌تر و بهتر باشد، باعث رونق تجاری کشور می‌شود و هیچ کشور موفقی را نمی‌توان یافت که بدون گسترش تجارت از کانال آزادسازی تجاری، توسعه‌یافته باشد. در این زمینه باید در نظر داشت که مبنای اصلی رقابت در دنیا قیمت و کیفیت کالاهاست.

ایران دارای پتانسیل و ظرفیت‌های فراوانی است که با استفاده از آنها و پیوند بیشتر اقتصاد کشور با اقتصاد جهانی با بهبود فضای کسب‌وکار، کاهش موانع تجاری، ثبات‌بخشی به قوانین و مقررات، افزایش پیش‌بینی‌پذیری، کاهش دخالت دولت در اقتصاد، توجه به مزیت‌های نسبی و رقابتی کشور، توسعه هرچه بیشتر بخش خصوصی، افزایش دیپلماسی اقتصادی و کاهش محدودیت‌های بین‌المللی می‌توان از اقتصاد نفتی فاصله گرفت. مضافاً برای کاهش هرچه بیشتر وابستگی به درآمدهای نفتی و رهایی از حاکمیت اقتصاد تک‌محصولی علاوه بر تجدیدنظر در سیاست‌گذاری‌های تجاری گذشته و اصلاحات لازم در سیاست‌های تجاری کشور به‌عنوان پیشران تولید، نیازمند افزایش درآمدهای پایدار دولت (درآمدهای مالیاتی) از طریق افزایش تولید و تنوع‌بخشی به کالاهای صادراتی و همچنین بازارهای صادراتی و صنعتی‌سازی اقتصاد کشور با استفاده از فناوری‌های جدید صنعتی در سایه نوآوری‌ها هستیم.

در همین رابطه