رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

3 چالش های مهم صنعت داروی کشور چیست؟

مهم ترین چالشی که در راس همه قرار دارد موضوع قیمت گذاری و کوچک نگهداشتن بازار دارو در کشور است.

ناصر ریاحی

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو
07 شهریور 1395
کد خبر : 3581
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
مهم ترین چالشی که در راس همه قرار دارد موضوع قیمت گذاری و کوچک نگهداشتن بازار دارو در کشور است.

ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو

هر سال همزمان با تولد زکریای رازی ( روز 5 شهریور) به عنوان روز داروساز و داروسازی گرامی داشته می شود. به بهانه این روز ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو از چالش های مهم این صنعت و 3 معضل اصلی می گوید:

1 صنعت داروی کشور هم اکنون با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند اما مهم ترین چالش که در راس همه قرار دارد موضوع قیمت گذاری و کوچک نگهداشتن بازار دارو در کشور است؛ مسئولان وزارت بهداشت به دلیل اجرای طرح تحول سلامت و کمبود بودجه تنوع دارو در کشور را محدود نگهداشته و قیمت ها را انقباضی کرده اند که این به کیفیت دارو در کشور صدمه زده و می زند و توسعه این صنعت را نیز با محدودیت شدید رو به رو کرده است.

2 داروسازها از مالیات بر ارزش افزوده طبق قانون معاف هستند ولی اتفاقی که شاهد آن هستیم این است که نسبت به مایحتاج آن ها مالیات بر ارزش افزوده اخذ می شود یعنی مثلا روی مواد اولیه تهیه دارو، بسته بندی و... مالیات ارزش افزوده گرفته می شود؛ در صورتی که اصلا به صورت کلی مالیات بر ارزش افزوده مالیات بر مصرف است و نهایتا از کسی باید گرفته شود که مصرف کننده است. نکته مهمی که در این بین اتفاق می افتد این است مسئولان باوجود اخذ مالیات آن را در قیمت گذاری هم محاسبه نمی کنند و اجازه افزایش قیمت هم نمی دهند و این در واقع یک فشار مضاعف به تولیدکنندگان است که ما در کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران هم این موضوع را مطرح کردیم ولی تاکنون به نتیجه و راهکاری برای آن نرسیده ایم.

3 یکی از مشکلات دیگر به ورود شرکت های خارجی به کشور در حوزه دارو باز می گردد که اتفاق مثبت و مهمی است و مسئولان وزارت بهداشت هم اعلام می کنند که از این اتفاق حمایت می کنند ولی چالش اصلی به محدودیت هایی بر می گردد که برای تنوع تولید و قیمت گذاری این شرکت ها در داخل گذاشته می شود و این کار باعث می شود که شاهد سرمایه گذاری شرکت های خارجی نباشیم. در واقع شرایط به گونه ای رقم خورده که تنها شاهد حمایت مسئولان بهداشت و درمان از صنایع قدیمی داخلی هستیم، به جای آن که وزارت بهداشت و درمان ما بیمار محور باشد در شرایط کنونی صنعت محور شده است و آن هم با حمایت از صنایع قدیمی در صورتی که در بحث درمان همه چیز باید حول محور خدمات رسانی بهتر به بیماران باشد.

موضوعات :
در همین رابطه