رادیو مجازی اتاق ایران - 18 اردیبهشت 1403

یادداشت علی چاغروند، سرپرست دبیرکلی اتاق ایران

لزوم ظرفیت‌سازی در تشکل‌ها و جلب مشارکت اجتماعی

علی چاغروند، سرپرست دبیرکلی اتاق ایران در یادداشتی با اشاره به تعهد، انسجام و هماهنگی تشکل‌ها در رسیدن به اهداف، بر لزوم ظرفیت‌سازی در تشکل‌ها و جلب مشارکت اجتماعی از این مسیر، تأکید کرده است.

علی چاغروند

سرپرست دبیرکلی اتاق ایران
22 مرداد 1402
کد خبر : 67399
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
علی چاغروند، سرپرست دبیرکلی اتاق ایران در یادداشتی با اشاره به تعهد، انسجام و هماهنگی تشکل‌ها در رسیدن به اهداف، بر لزوم ظرفیت‌سازی در تشکل‌ها و جلب مشارکت اجتماعی از این مسیر، تأکید کرده است.

عکس:محمد علی مهدی

مشارکت اجتماعی به عنوان مشارکت فعال افراد و گروه‌ها در امور اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شناخته می‌شود. در این قبیل مشارکت‌ها، افراد به صورت آزادانه و به عنوان یک عنصر فعال و مؤثر در جامعه نقش‌آفرینی می‌کنند. بنابراین، منافع جمعی بر منافع فردی اولویت پیدا می‌کند. در بستر اقتصادی، هدف غایی فعالیت تشکل‌ها، گسترش و تقویت شبکه‌سازی، کاهش هزینه مبادله، ایجاد ارتباطات مؤثر، جلوگیری از موازی‌کاری‌ها، افزایش اعتماد، توانمندسازی افراد، انعکاس صدای واحد بخش خصوصی به دولت و تحقق توسعه پایدار در جامعه است. در جوامعی که بسترهای مشارکتی بنیه قوی‌تری دارند و دولت‌ها و مردم به تقویت و ترویج فرهنگ مشارکت اجتماعی پرداخته‌اند، سرمایه اجتماعی و بهره‌وری اقتصادی بیشتری دارند و توانسته‌اند مسیر توسعه پایدار را همراه با تعادل اجتماعی بهتری طی کنند. از این رو، تقویت فرهنگ تشکل‌گرایی و مشارکت اجتماعی باید به یکی از بایسته‌های ما تبدیل شود.

تشکل‌ها، پلتفرم ضروری برای تبادل ایده و توسعه استراتژی‌های تقویت‌کننده رشد صنایع 

مشارکت‌های جمعی چه در قالب  تشکل‌های اقتصادی باشند، چه به شکل سازمان‌های مردم‌نهاد، بر اساس نیاز شکل گرفته‌اند. بنابراین، هم‌افزایی در حل مسائل و مرتفع کردن نیازهای موجود در کنار تلاش برای به حداقل رساندن مسئله تعارض منافع از کلیدی‌ترین مؤلفه‌های فعالیت‌های تشکلی است. به مدد مشارکت‌های جمعی، امکان همکاری و همزیستی بین افراد و گروه‌ها افزایش پیدا می‌کند که این توانایی برای جلوگیری از بروز تعارضات یا مدیریت آنها ضروری است و از طرف دیگر، بستر لازم را برای ارتقاء آموزش و تقویت فرهنگ نوآوری ایجاد می‌کند. تشکل‌ها از این امکان برخوردارند تا با تبادل ایده‌ها فرصت‌های توسعه استانداردهای فناوری و ارتقاء قابلیت‌های نوآورانه را در بخش‌های مختلف اقتصاد فراهم کنند و محرک رشد در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های بخش خصوصی و اتاق‌ها باشند.

«تعهد» به هدف واحد و «انسجام و هماهنگی» دو مؤلفه کلیدی موفقیت تشکل‌ها

لازمه به ثمر رسیدن فعالیت‌های تشکلی، تقویت سرمایه اجتماعی بین گروه‌ها و افراد است. تشکل‌ها به شرط وجود سرمایه اجتماعی مناسب، می‌توانند در تعامل شفاف و هدفمند با یکدیگر به تبادل اطلاعات بپردازند، به اجماع برسند، اقدام کنند و در نهایت اهداف مشترک را محقق سازند و این وظیفه اتاق‌ها است که این ظرفیت را تقویت و زمینه‌های شکل‌گیری آن را در سطح اتاق‌ها گسترش داده و تسهیل کنند. اهمیت فرآیندسازی جهت تعقیب اهداف جمعی مشترک و انجام اقدامات منسجم و سیستماتیک برای تحقق این اهداف چه در زمینه کسب‌وکار، چه در سایر زمینه‌ها اغلب نادیده گرفته می‌شود. این در حالی است که یکی از دلایل توفیق و رشد سریع کشورهای شرق آسیا از جنبه نهادی، به برخورداری ذاتی این کشورها از فرهنگ مشارکت جمعی و سرمایه اجتماعی موجود در این جوامع جهت سیستم‌سازی و تشکل‌سازی بازمی‌گردد و ما باید تلاش کنیم با ترویج تعهد به اهداف جمعی و حفظ انسجام و هماهنگی بین فعالان اقتصادی در قالب تشکل‌ها در راستای افزایش سطح مشارکت‌پذیری و تقویت فرهنگ تشکل‌گرایی و سیستم‌پذیری در کشور قدم برداریم.

دولت باید انگیزه فعالیت‌های تشکلی را تقویت کند

آنچه در حوزه تشکل‌ها امروز مورد نیاز است برخورداری از یک استراتژی بلندمدت و هدایت‌گر برای دانش‌افزایی و توانمندسازی تشکل‌های عضو اتاق است. چنین استراتژی مستلزم تقویت فرآیندهای تشکل گرایی و سیستم‌سازی در سطح جامعه از سوی دولت‌ها است. بر اساس ماده (5) قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، اتاق مکلف به ساماندهی، ایجاد و ثبت تشکل‌های اقتصادی فعال در آن دسته از فعالیت‌های اقتصادی فاقد تشکل فعال است. مطالبه اتاق از دولت در این زمینه بسترسازی برای فعالیت­های تشکلی و انگیزه­بخشی به تشکل­ها است. تقویت فرهنگ تشکل­گرایی از طریق به رسمیت شناختن تشکل­های اقتصادی، سرمایه­گذاری در گفتگوی مؤثر با تشکل­های عضو اتاق و توجه به نظرات این گروه از فعالان اقتصادی می­تواند با آزادسازی بخش عظیمی از ظرفیت نخبگانی جامعه، مسیر توسعه منطقه‌ای و رشد اقتصادی کشور را هموار کند.

 زمان، کوتاه و فرصتی برای آزمون و خطا نیست 

تجارب تاریخی ما با آنکه مؤید اهمیت فعالیت­های مشارکتی و جمعی است، اما در مقایسه با جوامع دیگر کاستی­هایی را در فرهنگ تشکل­گرایی نشان می­دهد و این یکی از ضعف­های تاریخی ما است که باید در صدد جبران آن در کوتاه­ترین زمان ممکن باشیم. در سطح کسب­وکار، تقویت تشکل­های منسجم و تابع قوانین، به نوبه خود تمرینی برای سیستم­پذیری و استفاده حداکثرسازی از دانش و تجربه موجود بین فعالان اقتصادی است که می­تواند ظرفیت­‌سازی در بخش خصوصی را تعمیق ببخشد. نمونه­های متعددی از تجارب موفق تشکل­های اقتصادی در دنیا وجود دارد که حاکی از نقش مؤثر تشکل­ها در اجرای سیاست­های صنعتی و تعقیب اهداف اقتصادی کشورها است. به طور نمونه، در ترکیه تشکل تولیدکنندگان پوشاک نقش قابل توجهی در اقتصاد این کشور بازی می­کند؛ یا حتی در کشورهای دیگری مثل بنگلادش، موارد متعددی وجود دارد که نشان می­دهد تشکل­‌های کسب­وکار در قامت گروه‌های صنعتی اثربخش ظاهر شده­اند و منافع صنعت خود را هم­سو با منافع ملی تعقیب کرده­اند. در عرصه تجارت بین­‌المللی نیز نقش تشکل­ها در دنیا حائز اهمیت است. کمک به اعضاء در ایجاد ارتباط با شرکای خارجی و ارائه پشتیبانی در ورود به بازارهای بین‌المللی یکی از کارکردهای مؤثر تشکل­ها در همه جای دنیا است و ما باید از این ظرفیت­های بالقوه بیشتر استفاده کنیم و در دوره ریاست جدید اتاق ایران به دنبال بهره‌برداری از این ظرفیت­های تشکلی در اتاق هستیم.

در همین رابطه